2020-01-22, 22:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ska åklagaren väcka åtal i domstol mot en död person ?

"När vi leder till åtal kommer jag publicera våra åtgärder i form av ett förundersökningsprotokoll, säger Krister Petersson. – Under en pågående förundersökning är vilka vi är intresserade av och eller vilka åtgärder vi gör inget jag vill kommentera i medier. Det vore kontraproduktivt"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRvBVp

"säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

NB: Förundersökningsprotokollet (när dom nått så långt) kommer att nämna de nya kriminaltekniska bevisen som har hittats.

Ditt första citat är ett svar KP ger när aftonbladet frågar om DF är avförd. Det är avsett att betyda något i stil med "vi avser inte att meddela media hur arbetet fortskrider, vi meddelar oss bara genom officiella kanaler". Det är ganska uppenbart om man läser hela citat utan att klippa i början och slutet. Han avser ingen specifik person. Edit:det betyder alltså INTE att GM är vid liv.

Det andra citatet är taget precis efter att han pratat om att de tittar på SE och "fler personer som kan va intressanta". Alltså är det tydligt även där att KP inte pratar om en specifik person. Edit: det betyder alltså INTE att man har någon specifik (levande) som närmar sig att bli åtalad.

Det blir ingen paj av två mosiga körsbär
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-22 kl. 22:38.
Citera
2020-01-22, 22:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Boken gavs aldrig ut på engelska.

Du har rätt. Min hjärna är inte vad den varit, åldern tar ut sin rätt
Citera
2020-01-22, 22:16
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ditt första citat är ett svar KP ger när aftonbladet frågar om DF är avgörs. Det är avsett att betyda något i stil med "vi avser inte att meddela media hur arbetet fortskrider, vi meddelar oss bara genom officiella kanaler". Det är ganska uppenbart om man läser hela citat utan att klippa i början och slutet. Han avser ingen specifik person.

Det andra citatet är taget precis efter att han rakat om att de tittar på SE och "fler personer som kan va intressanta". Alltså är det tydligt även där att KP inte pratar om en specifik person.

Det blir ingen paj av två körsbär
Jag har inte sagt att KP avser en specifik person, de har inte nått så långt, att de kan säga det dvs. väcka åtal i domstol.

KP Veckans brott 2019: "Vi har inte nått så långt så att vi kan säga att vi har en skäligen misstänke eller att vi kan säga att det är någon som är på sannolika skäl, eller ens skäligen misstänke mot dom"
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 22:20.
Citera
2020-01-22, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har inte sagt att KP avser en specifik person, de har inte nått så långt, att de kan säga det dvs. väcka åtal i domstol.

KP Veckans brott 2019: "Vi har inte nått så långt så att vi kan säga att vi har en skäligen misstänke eller att vi kan säga att det är någon som är på sannolika skäl, eller ens skäligen misstänke mot dom"

Du påstår att KP har sagt att GM är vid liv. Underförstått är det då en specifik person...

Jag editerade mitt förra inlägg 119619, läs om
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-22 kl. 22:36.
Citera
2020-01-22, 22:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Du påstår att KP har sagt att GM är vid liv. Underförstått är det då en specifik person...
Nej, han har sagt "det är svårt att säga"

källa: https://streamable.com/ffibc

och

"Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret. På något sätt kommer vi lösa det men vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir, om vi kan åtala någon eller gör det på ett annat sätt, säger Krister Petersson."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngK4mm/skandiamannen-pekas-ut-som-mojlig-palmemordare-exfrun-till-nytt-forh

Jag tror att du bara låtsas att du inte förstår balansgången till KP, alla förstår att han har kortet.

källa: https://streamable.com/g2h5q
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 22:43.
Citera
2020-01-22, 22:43
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Du har rätt. Min hjärna är inte vad den varit, åldern tar ut sin rätt
Du har inte fel direkt. Förläggaren Bjarne Sellin säger 1997 att det bokmanus de har "har översatts från engelska".
Citera
2020-01-22, 22:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Var/när säger Palmegruppen, SE är dess huvudspår ?

Citat:
Nej, han har sagt "det är svårt att säga"

källa: https://streamable.com/ffibc

och

"Jag har vissa regler vad gäller förtal att ta ställning till. Å andra sidan om förundersökningen läggs ner och alltihop hemligstämplas så kommer journalister och allmänhet säga att då läks ju aldrig det här såret. På något sätt kommer vi lösa det men vi har inte tagit ställning till vilken väg det blir, om vi kan åtala någon eller gör det på ett annat sätt, säger Krister Petersson."

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngK4mm/skandiamannen-pekas-ut-som-mojlig-palmemordare-exfrun-till-nytt-forh

Jag tror att du bara låtsas att du inte förstår balansgången till KP, alla förstår att han har kortet.

Han har ingenting än. Hade de något så hade PU tagit in fler poliser och intensifierat arbetet. Tycker det är självklart att lösningen inte är nära.

Men du kan ju försöka säga vad det är för tekniskt bevis du tror man kan hitta på mordplatsen efter 33-34 år. Du påstår ju dom har hittat det.
Citera
2020-01-22, 22:44
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, tack.

Det finns en annan nyligen avliden affärsman som var bosatt i London som pekades ut av sin svärdotter. Så vitt jag förstått avskydde han Palme och flyttade i början av 1980-talet hela koncernen utomlands pga av Palmes politik.

Detta sagt utan koppling till Bofors.

En spekulation, jag vet. Vad tror du om den?

Affärsmannen var skolad av nationalekonomen Sven Rydenfeldt och god vän med debattören Bertil Häggman, medlem i tankesmedjan Interdoc, inbjuden av Palmehataren Carl Armfelt.

Medlem i Interdoc var även Birger Hagård, WACL-ordförande när Palme mördades.

Återigen. Spekulationer utifrån ett nätverk som fanns vid tiden för Palmemordet. Vill bara höra dina tankar kring detta.

Det rådde ingen brist på folk som tyckte ytterligt illa om Olof Palme men ytterst få av dessa kunde tänka sig att ta till våld. Kärringarna Thunholm&Johnson samlade bevisligen in pengar till Alf Enerström och borde frågats ut om detta, liksom deras gubbar. Tror dock det är rätt fruktlöst att söka MOPs lösning genom att spalta upp palmehatare. Finns för många och blir att måla med för bred pensel.

Tror det gäller att titta på olika kontakter runt Olof Palme under sista tiden i hans liv. Börja med de grupper som bevisligen övervakade honom. Varför detta skedde etc etc.
Citera
2020-01-22, 22:46
Medlem
Citat:
Det finns ingen uttalanden det är "inside information" Det har hittats nya kriminaltekniska bevis på brottsplatsen.

KP har sagt att de har fokus på brottsplatsen, även jag har fokus på brottsplatsen

Ja, om man kan hitta nya tekniska bevis på mordplatsen över 30 år senare, då är jag den förste att lyfta på kepsen.
Citera
2020-01-22, 22:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du har inte fel direkt. Förläggaren Bjarne Sellin säger 1997 att det bokmanus de har "har översatts från engelska".

Nej jag vet den finns på engelska, men den var aldrig utgiven på engelska. Jag gissar den skrevs på svenska av en svensk känd författare i lönndom, sen översattes denna till engelska. Innan man lockade in svenskarna. Ett sätt att hålla författarens identitet okänd.
Citera
2020-01-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Ja det säger han men antagligen finns inget sånt manus o översättaren ändrades det namn på, plus titeln. När man läser boken verkar den inte översatt. Översättaren finns inte heller.
Iaf är där likheter med Svartenbrandts självbiografi mm. Jag har skrivit om det här förut.
Citera
2020-01-22, 23:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Han har ingenting än. Hade de något så hade PU tagit in fler poliser och intensifierat arbetet. Tycker det är självklart att lösningen inte är nära.

Men du kan ju försöka säga vad det är för tekniskt bevis du tror man kan hitta på mordplatsen efter 33-34 år. Du påstår ju dom har hittat det.

KP: "Jag har begärt förstärkning men inte fått det, så det går ju inte framåt med ljusets hastighet"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1q467/palmegruppens-chef-vi-kommer-losa-det

Jag tänker inte berätta vilka nya tekniska bevis PU nu efter 34 år sitter med. Kanske de nu får förstärkning ? om inget annat, hjälp med att förbereda en ny kriminalteknisk redovisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in