Citat:
Ursprungligen postat av
selust
Skulle nog tro att den lökiga andedräkten till mestadels kommer från vitlökens faktiska lukt.
Men för i helvete. Jaaaaaa. Precis min poäng. Och den faktiska lukten, löklukten, råkar vara aromatiska polyfenoler som är sjukt antibakteriella/antivirala för löken men också för oss människor. Lökens intensiva doft och smak är ett doftämne som enbart existerar för att motverka angrepp av tex. skadedjur eller mögel, och frigörs just vid angrepp. Dessa ämnen hamnar i sin tur i vårt blodomlopp ett par timmar efter intag och hittar sin väg ut genom lungorna där de enkelt uttryckt "rensar upp"
Jag skrev att grönt te och vitlök motverkar lunginflammation jävligt effektivt och fick hela Flashback efter mig med högafflar. Länkade dessutom till en enorm studie publicerad för peer-review i den mest välrenommerade vetenskapliga tidsskriften för läkare och näringsforskare.
Sen vad ni tycker om det ger jag blanka fan i. Det är bara gulligt att du försöker komma och knäppa mig på näsan när du redan har byxorna nere vid anklarna med kulorna hängandes och dinglar i det blå.
Här är för övrigt en av de studier jag nämnde:
Yalindag-Ozturk N, Ozdamar M, Cengiz P.
Trial of garlic as an adjunct therapy for multidrug resistant Pseudomonas aeruginosa pneumonia in a critically ill infant. J Altern Complement Med. 2011 Apr;17(4):379-80. Epub 2011 Apr 11.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2148078
Men eftersom du sannolikt inte kan engelska och ännu mindre läsa synopsis i studien ska jag vara snäll att översätta rubriken åt dig, nämligen: "
Tester av vitlök som assisterande behandling mot den multiresistenta virusarten Pseudonomas aeruginosa" hos ett spädbarn med akut lunginflammation".
Första träffen på Google:
"Garlic is a natural born bacteria killer. It's been known to kill off bacteria, viruses and parasites that cause pneumonia. Plus, garlic contains allicin. Allicin is an antiviral and antibacterial which helps to fight off illnesses and strengthen the immune system."
Så återigen, jag konstaterat att vitlök och grönt te är effektivt som satan som behandling mot lunginflammation vid sidan av annan behandling eller som enskild behandling, och jag får 5 hatiska kommentarer som följd med absolut noll substans.
Ni får väl äta Nutella och röka gräs bäst ni vill när coronaviruset kommer hit men idag finns ingen känd behandling eller botemedel mot nämnda virus och om ni tycker det är jobbigt att halvera risken (statistiskt) att dö kunde jag bry mig mindre om det. Jag ville bara komma med ett vetenskapligt uppbackat tips. Ska ni knipa igen nu?