2020-01-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Skam till sägandes så har jag av någon anledning aldrig sett filmen "Sista kontraktet" med Mikael Persbrandt i huvudrollen och med Kjell Sundvall som regissör.

Filmen är baserad på en roman skriven av en okänd författare, pseudonymen John W Grow.

Inom kort kommer jag att se filmen och det blir mkt intressant. Vet att den är omtalad. Här lite mer fakta från Wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Sista_kontraktet

Storyn i korthet enligt Wikipedia:

Roger Nyman (Persbrandt) är en engagerad och envis polis och tvåbarnsfar som i hemlighet värvas till Säkerhetspolisen där han får börja med att utreda ett rutinmässigt tips om en okänd person, som tagit sig in i Sverige under falskt namn. Rogers efterforskningar leder honom på spåren och det verkar som om personen har planer på att mörda Sveriges statsminister på uppdrag av en affärsman som ser ut att konspirera med någon icke angiven säkerhetstjänst i USA.

Min fråga med anledning av filmen Sista kontraktet är om någon i tråden har några tankar/tips om vem denne affärsman ska ha varit?

Jag vet att vi talar om fiktion men det är ändå intressant att se om det kan vara en person som förekommer i mina egna små utredningar av Palmemordet. Behöver inte betyda något annat än att andra personer än jag kommit till samma slutsats.

Någon som vet detta eller har någon teori om vem affärsmannen kan ha varit?
Regissören Kjell Sundvall var försiktig och utelämnade både affärsmannens identitet och motiv i filmen. I förlagan till filmen, boken "Kontraktet" av John W. Grow, framgår det däremot tydligt att författaren menar att huvudmotivet till mordet var att Palme ville förstatliga bankväsendet samt att affärsmannen och anstiftaren var Peter Wallenberg, med ett förflutet i Afrika m m.

Boken är ganska bra. Läsvärd enligt mig.
Citera
2020-01-22, 19:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Hur kom de finska flickorna i kontakt med OA?
Skedde det på deras eget initiativ, eller var det någon tredje person som gjorde det?
Någon som de lagt ut storyn för på en båt?

OA blev ju som jag minns också måltavla för något annat bedrägeri av ett par skojare som spånat fram ett mordscenario och pekat ut någon främlingslegionär, som av vad som senare visade sig satt i finkan i mörkaste Afrika om jag minns rätt, Orkar inte googla eller söka i tråden.

Var även finskorna skojare av samma sort?
Varför sökte de sig till OA?

En av finskorna träffade Claes Hedbergs kompis Bo Hall på en finlandsfärja över sex år efter MOP. Hall vidarebefordrar därefter storyn till bekant Olle Alsén .
Citera
2020-01-22, 20:00
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det här med GM:s längd är som bekant en egen vetenskap.😊 Jag har efter flera års detaljstudier av vittnesmålen kommit fram till längden ca 180 cm, dvs inte så kort som 175 cm och inte så lång som 185 cm.

Om CA:s revolver var mordvapnet kan vi väl inte ha den minsta aning om? Eller?.

180 cm är ett genomsnitt av alla vittnesmålen. Jag väljer att tro på Björkman, han hade märkt om GM var längre än sig själv, han var 3 meter bakom GM.

Revolvern, beror på hur PU tolkar de nya kriminaltekniska bevisen på brottsplatsen 😊

Vad heter dagens Vincent Lange ?
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 20:08.
Citera
2020-01-22, 20:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vad är extremt osannolikt ?

Att en misstänkt med så många indicier mot sig, som bor i närheten av mpl, sålt vapnet innan 1986 och att vapnet sedan använts av någon annan att mörda Palme.

Dessutom är det ju idiotiskt av CA att ljuga att han sålt vapnet så sent 1992, om han sålt vapnet innan 1986, och själv misstänker det är mordvapnet. Det som du tror. Skulle dom då hitta vapnet och matcha det till mordet så är det ju CA som kommer åka dit...
Senast redigerad av enough-is-enough 2020-01-22 kl. 20:27.
Citera
2020-01-22, 20:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det finns ingen uttalanden det är "inside information" Det har hittats nya kriminaltekniska bevis på brottsplatsen.

KP har sagt att de har fokus på brottsplatsen, även jag har fokus på brottsplatsen

Hittat nya kriminaltekniska bevis på mordplatsen? Det var det dummaste jag hört. VAD skulle man hitta efter 33 år?

KP har inte sagt att GM lever, det är övertolkning.
Citera
2020-01-22, 20:27
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att en misstänkt med så många indicier mot sig, som bor i närheten av mpl, sålt vapnet innan 1986 och att vapnet sedan använts av någon annan att mörda Palme.

Dessutom är det ju idiotiskt av CA att ljuga att han sålt vapnet så sent 1992, om han sålt vapnet innan 1986, och själv misstänker det är mordvapnet. Det som du tror.
Det var inte idiotiskt, det fungerade, han blev inte häktad för Palmemordet.

Om han hade varit mördaren, hade han då fortfarande besökt ett konditori snett mitt emot mordplatsen en till två gånger i veckan, efter att polisen började spana på honom ?

"Det hade framkommit att Christer Andersson på årsdagen av mordet 1995 besökte ett konditori snett mitt emot mordplatsen på Sveavägen. På årsdagen av mordet 1996 konstaterades att Christer Andersson besökte samma konditori på nytt. Det visade sig att Christer Andersson sedan länge var stamkund på konditoriet och att han besökte det en till två gånger i veckan." (Granskningskommissionens-betänkande s. 959)
Citera
2020-01-22, 20:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det var inte idiotiskt, det fungerade, han blev inte häktad för Palmemordet.

Om han hade varit mördaren, hade han då fortfarande besökt ett konditori snett mitt emot mordplatsen en till två gånger i veckan, efter att polisen började spana på honom ?

"Det hade framkommit att Christer Andersson på årsdagen av mordet 1995 besökte ett konditori snett mitt emot mordplatsen på Sveavägen. På årsdagen av mordet 1996 konstaterades att Christer Andersson besökte samma konditori på nytt. Det visade sig att Christer Andersson sedan länge var stamkund på konditoriet och att han besökte det en till två gånger i veckan." (Granskningskommissionens-betänkande s. 959)

Men om polisen sen hade hittat vapnet och knutit det till mordet. Vem hade åkt dit då? Jo CA, för han har ju sagt att han hade vapnet 1986. Så det vore en korkad lögn.

Hade det varit smart att sluta gå till Svea konditori när han kände att de spanade på honom?
Citera
2020-01-22, 20:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Men om polisen sen hade hittat vapnet och knutit det till mordet. Vem hade åkt dit då? Jo CA, för han har ju sagt att han hade vapnet 1986. Så det vore en korkad lögn.

Hade det varit smart att sluta gå till Svea konditori när han kände att de spanade på honom?
Som känt gjorde de inte.

Inte heller hade han gett polisen information som skulle kunna avslöja att han var mördaren.
Citera
2020-01-22, 21:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Hittat nya kriminaltekniska bevis på mordplatsen? Det var det dummaste jag hört. VAD skulle man hitta efter 33 år?

KP har inte sagt att GM lever, det är övertolkning.

Ska åklagaren väcka åtal i domstol mot en död person ?

"När vi leder till åtal kommer jag publicera våra åtgärder i form av ett förundersökningsprotokoll, säger Krister Petersson. – Under en pågående förundersökning är vilka vi är intresserade av och eller vilka åtgärder vi gör inget jag vill kommentera i medier. Det vore kontraproduktivt"

källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VRvBVp

"säger Krister Petersson och tillägger att han behöver mer bevis innan han kan ta fallet till en domstol"

källa: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmeaklagaren-mannen-som-pekas-ut-i-filter-ingar-i-utredningen

NB: Förundersökningsprotokollet (när dom nått så långt) kommer att nämna de nya kriminaltekniska bevisen som har hittats.
Senast redigerad av 299792458 2020-01-22 kl. 21:48.
Citera
2020-01-22, 21:27
Medlem
Citat:
Jag är mest nyfiken vem som skrev boken filmen bygger på. Den är skriven under pseudonym och gavs ut på engelska. Mycket mystiska turer hur den ska vara översatt till engelska från svenska, och sen till svenska från engelska. Förmodligen för att dölja författaren identitet - författaren bör då vara känd svensk författare. Något svenskt original har aldrig setts till.

Boken gavs aldrig ut på engelska.
Citera
2020-01-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
En av finskorna träffade Claes Hedbergs kompis Bo Hall på en finlandsfärja över sex år efter MOP. Hall vidarebefordrar därefter storyn till bekant Olle Alsén .
Det är ganska klart då att finskorna är fejk.
Ett gäng privatspanare som planterar allt galnare idéer.

Finskorna har blivit briefade på offentliga förhörsprotokoll efter Pettersson-rättegångarna, och har gått in i rollen som Inga Å och Anja L. Ändrat den en smula och simsalabim...
AA tror jag inte att dom hittade på utan det var något som OA drog vidare själv.
Möjligen tillsammans med någon av de övriga.

Att LB gick på det förvånar mig ändå.

Vilket galenskap.
Citera
2020-01-22, 21:58
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är ganska klart då att finskorna är fejk.
Ett gäng privatspanare som planterar allt galnare idéer.

Finskorna har blivit briefade på offentliga förhörsprotokoll efter Pettersson-rättegångarna, och har gått in i rollen som Inga Å och Anja L. Ändrat den en smula och simsalabim...
AA tror jag inte att dom hittade på utan det var något som OA drog vidare själv.
Möjligen tillsammans med någon av de övriga.

Att LB gick på det förvånar mig ändå.

Vilket galenskap.
Nu i efterhand, LB gick på det mesta (mordet hade trådar in i statsapparaten) Men det är också därför alla kan hitta något hos LB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in