2020-01-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannen007
Vad vill ni få fram med detta? Jag ser dessa som helt ointressanta uppgifter, eller var kommer detta in i eran teori om brottet?

Funderingar kring hur han levde sitt liv och vilka som kan ha funnits i närmaste kretsen. Det kan nog vara bra att tänka brett.
Citera
2020-01-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag förmodar att GW spekulerar utifrån den information som finns i media. Möjligt att han har någon informationskälla på sidan om, men det är ju utredningssekretess.

Om inte bilen hade varit parkerad i Norrtälje, hade man kunnat tänka sig att mannen misshandlat kvinnan och sedan skjutit sig. Men plastpåsen runt kvinnans huvud gör att det spåret känns konstigt förutom bilen då.

Nu förmodar jag att polisen har sett tecken som tyder på rån, eftersom det var det man gick ut med ganska tidigt. Oreda i huset, men vet man på vilket sätt? Omkullvälta möbler, utdragna lådor?
Har man tagit värdeföremål, mobiler, datorer, försökt överföra pengar, tagit kontokort.
Kan det ha funnits rykten om att paret investerat i något värdefullt, kassaskåp?

Inget av detta vet vi. Inte mycket annat heller.
Jag förmodar att man inte hade pratat om rån om det funnits tecken på sexuellt våld. Hur var de mördade klädda? Morgonrock och pyjamas, eller klädda i vanliga kläder?

Annars kan man tänka sig att det kan handla om ett sexuellt brott.
Plasten runt huvudet på kvinnan är anmärkningsvärt. Mest tror jag att det har använts som hot mot mannen.

Men det skulle kunna ha varit ett sadistiskt sexualbrott. Och mannen sköts när han råkade komma hem, eller direkt när gärningsmannen kom in.

En person som känt sig kränkt av någon av personerna som blivit mördade? Då lämnar man inte vapnet kvar.

Psykiskt sjuk? För mycket planering som inte stämmer med psykiskt sjuk, men jag tänker lite på dubbelmorden i Hudiksvall (Simon). Även dubbelmordet i Mjölby (Edvin), även om gm inte var psykisk sjuk där.

Men , medhavt(?) skjutvapen, bilen i Norrtälje, låst dörr, sms till kvinnans tennispartner, vapen kvarlämnat tyder tycker jag på att det är fler inblandade och att det finns en plan och hämtning av gärningsmän i Norrtälje (troligen). Lämnar landet.

Man vill bara ha fördröjning av upptäckten och sedan tror man att det inte kommer att gå att koppla personerna till DNA spår, skjutvapen till någon i Sverige.

Hur lyckades man spåra Gerts (hetta han så?) mördare? De som mördade en äldre man som hade varit hos frisören och blev kidnappad med sin Volvo?
De flydde landet, men båda är gripna väl?

Den äldre mannen från Markaryd som mördades hette G*rt-Ing* (*e)

I krönikan nedan kan man följa de bägge ukrainska mördarnas väg från att
ha mördat G-I samt stulit hans bil och sedan kört upp till Adak för att plocka
bär.

Den gamle mannen som försvann i Adak är ej funnen.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fkroni korer%2Ffredrik-sjoshult%2Fbarplockarnas-bil-gick- sonder-kan-ha-kostat-gert-inge-livet%2F
Citera
2020-01-22, 20:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Om det nu är ett rån. Så kan man utgå att någon bör haft en vetskap om att det fanns något av värde bevarades i bostaden. Snöa inte in på att BO sålt något för 14 miljoner. Inte ens en idiot skulle tro att den summa skulle kunna rånats på i hemmet. Om syftet vore att tvinga mannen att föra över pengar till något konto, varför då röja i bostaden? För att det skulle se ut som ett rånmord? Man hade väl i så fall vunnit mer tid på att inte göra det. Ja utesluter inte "rån", men tror GM i så fall är betydligt närmre paret. Någon som vet lite om deras rutiner och hur dom lever, och vet något av värde i bostaden som gör gärningen värd att utföra.

Eller någon som inte känner till deras vanor utan gör ett felaktigt antagande att de börjat shoppa värdesaker efter gården var såld?
Citera
2020-01-22, 20:09
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Okej är det detta vi vet just nu.

1. Två mord, olika dödsorsaker, en skjuten en kvävd med plastfolie.
2. Bilen anträffas på en tillsynes öppen P-plats i Norrtälje
3. Vi har ett sms som skickades från BO mobiltelefon kl. 09.00 angående tennis matchen som skulle börja 10.00 (läste om tiden i tråden. Stämmer tiden?)
4. Vi har en färja som går kl.22.00 från Kapellskär till Paldiski.(lördag)
5 två cyklar har nämnts, och har varit av intresse av polisen åtminstone inledningsvis.
6. Grannar har upplevt det som mycket rörelse i området.
7.civilpolis har uppehållit sig i området dagar efter mordet.
8. Pistol som använts vid ett av morden anträffas i bostaden.

Ordningsföljden skulle vara bättre..men har jag missat något..

8. Pistol, har jag missat något. Vapen är väl det nämnts?
Citera
2020-01-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men , medhavt(?) skjutvapen, bilen i Norrtälje, låst dörr, sms till kvinnans tennispartner, vapen kvarlämnat tyder tycker jag på att det är fler inblandade och att det finns en plan och hämtning av gärningsmän i Norrtälje (troligen). Lämnar landet.

Man vill bara ha fördröjning av upptäckten och sedan tror man att det inte kommer att gå att koppla personerna till DNA spår, skjutvapen till någon i Sverige.

Att man inte bränt upp varken villan eller bilen, kan definitivt tyda på utlänningar som vill ha försprång att lämna landet.

Däremot SMS:et som skickades från kvinnans telefon lördagen 11/1 om inställd tennismatch, tyder absolut på minst 1 svensktalande GM.
Citera
2020-01-22, 20:10
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9-5
Funderingar kring hur han levde sitt liv och vilka som kan ha funnits i närmaste kretsen. Det kan nog vara bra att tänka brett.

Han ska ha arrenderat ut marken till gården men han hade tydligenockså ett företag som sålde plantor. Oklart om det var trädgårdsväxter eller om det är typ tallplantor etc till skogsbruk.
Citera
2020-01-22, 20:16
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9-5
1)

2)

1) På den röda Fergusontraktorn sitter en konstgödselspridare av centrifugaltyp, den blå (som jag tror är en New Holland) har framgafflar med vilka säckarna på vagnen lyfts och flyttas för fyllning i spridaren. Det behövs två traktorer för hanteringen. Är väl troligt att han hoppar emellan och sköter båda själv.

2) Ja, det verkar som att den här lilla fastigheten är en annan än den sålda och antagligen den han odlade/skulle odla i nutid.

Jag antar att vid försäljning av en jordbruksfastighet, med tillträde innan man skördat så kan man skriva in i kontraktet att man har rätt att skörda efter tillträdesdagen.
Citera
2020-01-22, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
8. Pistol, har jag missat något. Vapen är väl det nämnts?
Nej du har rätt! Vapen. och om jag förstått det rätt skulle det vara kvar på brottsplatsen.
Citera
2020-01-22, 20:55
Medlem
Jag är ändå förundrad över att mannen skjuts och kvinnan kvävs. Tror inte på teorin för att det eventuellt skulle vara för att dämpa skrik. Det är något som inte stämmer. Skulle kunna vara så att det till en början bara var mannen och GM hemma när mannen skjuts och kvinnan kommer hem och GM är kvar för att invänta kvinnan. Sedan hotas kvinnan att skriker du så blir du skjuten, sedan tvingas kvinnan bak med händerna, och man binder händerna. I så fall skulle det kunna vara en gärningsman. Kvinnan arbetade, gjorde hon det i fredags tro?
Citera
2020-01-22, 20:58
Medlem
Citat:
Jag är ändå förundrad över att mannen skjuts och kvinnan kvävs. Tror inte på teorin för att det eventuellt skulle vara för att dämpa skrik. Det är något som inte stämmer. Skulle kunna vara så att det till en början bara var mannen och GM hemma när mannen skjuts och kvinnan kommer hem och GM är kvar för att invänta kvinnan. Sedan hotas kvinnan att skriker du så blir du skjuten, sedan tvingas kvinnan bak med händerna, och man binder händerna. I så fall skulle det kunna vara en gärningsman. Kvinnan arbetade, gjorde hon det i fredags tro?
Jag tror man konstaterat att det var på lördagen allt hände. Inte fredagen. Polisen gick ut och bad om iakttagelser just för lördagen. Annars är det ingen dum teori.
Citera
2020-01-22, 21:06
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Ja, hon heter Ul¤ika Jernbe¤g. Se tournament-länken nedan.
(FB) Misstänkt dubbelmord, Vallentuna, 2020-01-15

Sluta att namnge personer som inte har någon relevans för tråden. Det är helt emot Flashback policy.
Citera
2020-01-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror man konstaterat att det var på lördagen allt hände. Inte fredagen. Polisen gick ut och bad om iakttagelser just för lördagen. Annars är det ingen dum teori.

Ja men det är väl just för att man har sms:et till tennis"kompisen" detta bör ju hänt fredag till lördagen. Frågan är ju också var ifrån sms:et skickades, behöver ju inte varit från brottsplatsen, och varför svara överhuvudtaget? Vad fick GM att tycka det var viktigt? Får en känsla av att GM visste att det skulle vara olikt BO och att man skulle bli orolig om hon inte gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in