Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Lisbeth Palme säger på Sabb till Åke Rimborn att en av de två man hon iakttagit är klädd i rött/Beige och är påfallande lång. Denne man placerar hon tjugo meter norrut på Sveavägen. Vad jag förstår befann sig aldrig Jan-Åke Svensson så långt norrut.
Givetvis kan LP i sitt chockade tillstånd minnas fel, men jag tycker inte hennes första vittnesmål kan viftas bort. Mördarens väg till Dekorima är hittills ett oskrivet blad vilket stör mig. Varför ser inte vare sig Stig Engström ,Anders Björkman eller någon av dennes arbetskamrater något av GMs väg till mordplatsen.
Inte heller Scheffer,Rolders eller vittnet Hellgren verkar gjort någon iakttagelse av GM. Nicola Fauzzi har sin ”tensongubbe” som jag dock tolkar som AB. Var det så att GM kom till mordplatsen från Söder? Alt Sveavägens Västra trottoar?Tyvärr har jag aldrig hittat uppgifter som styrker dylika påståenden.
Vart framgår uppgifterna om "iakttagit är klädd i rött/Beige och är påfallande lång." till Rimborn?
I Rimborns PM från 860301 så bär den ene en "mörkblå täckjacka", vilket hon då kopplar till "den mannen med den mörka täckjackan trodde hon sig sett springande från platsen för brottet i kväll."
(Framgår inte om det skulle vara den långe som även hade den mörkblå täckjackan.. den andres signalement framgår inte i PM:et)
Gällande Lisbets uppgifter så viftar jag i detta inte bort mer än tidsuppfattningen och möjligen någon meter fel i avståndsbedömningen. Jan-Åke S. parkerade ju framför Leifs Cheva.
Som sagt...inga andra vittnen ger stöd för Lisbets berättelse "vid den tiden".
Men, vem vet..
Vill dock ha lite mer information innan vågskålen tippar över för en medhjälpare som springer runt med ljusa kläder precis på brottsplatsen..
Gällande Fauzzis "tensongubbe" så är detta en annan historia.
Jag velar mellan AB och GM..
För mig lutar mycket åt en efterföljande GM, just p.g.a. Rolder, Schaeffer, Hellgren, Åhlenius och Landgré som inte ser någon väntande person vid korsningen.