Citat:
Ursprungligen postat av
Amaratto
Republikanerna vill uppenbarligen att den korrupte ska få fortsätta.
Egentligen är det väl inget problem med att USA sätter press på Ukraina att utreda mutbtott, men när det så uppenbart är presdenten som använder utpressning för att sätta dit en politisk motståndare så är det ett gigantiskt brott mot den amerikanska konstitutionen. Detta vare sig att USA har rätt eller inte.
Det här är ju exakt vad grundarna ville undvika, dvs att en sittande president anvånder maktmissbruk för att vinna politiska fördelar. Det är så sorgligt att istället för att faktiskt inse att det är ett övergrepp på vilket land som helsts demokrati så gör republikanerna det till partipolitik där alla ska följa ledaren.
Hade inte USA redan räknats som en trasig demokrati så skulle man flyttats ned ett par pinnhål. Nu får man vara glad om man fortfarande räknas som en demokrati eller om man ska ned till Polen, Ungerns, Turkiets eller Rysslands nivå...
Och där tror jag diskussionen strandar, på två grundläggande punkter: Uppsåt och omständigheter.
Uppsåt
Jag har följt allt tämligen noggrannt sedan cirkusen startade, och jag inte sett något som tyder på att Trumps uppsåt var att sabotera för Biden. Att Trump talar osammanhängande är ingen hemliget, och när man läser transcriptet med över 500 ord mellan Trumps förfrågan och Bidens namn känns det rätt uppenbart att Trumps hjärna hoppade mellan 2-3 andra tuvor dessförinnan. Och är inte den tanken rätt naturlig i sammanhanget? Om jag varit president och suttit i samtal med Ukranias motsvarighet hade jag också varit väldigt tveksam till att vräka in mer pengar i ett ökänt korruptionshål, och hade i förbifarten kanske också bett motparten kolla upp det hela - i synnerhet när objektiva fakta talar för att det är nåt rejält skumt.
Omständigheter
Detta för oss till de tre stenhårda bitarna fakta som anti-Trumparna envist vägrar tala om:
1. Hunter Biden tjänade groteskt mycket för ett "jobb" han var totalt okvalificerad för.
2. Hunter själv har i intervjuer medgett att han surfade in på en räkmacka tack vare sitt namn.
3. Joe Biden har inför rullande kameror skrutit om hur han fick den omstridde åklagaren sparkad.
Var och en för sig hade det kunnat passera som misstänkt men otillräckligt; sammantaget målar det en bild indikerar solklar korruption.
Det är för oss lika oförklarligt hur ni anti-Trumpare liksom bara inte verkar registrera den uppenbara synden som ligger i öppen dager, som ni förmodligen tycker det är att vi på andra inte bara köper att Trump är en ondskefull maffiaboss som likt en matinéskurk från en 70-tals barnfilm bara tvångsmässigt göra allt elakt han kan.
Ni pekar på 100 tidningsartiklar som alla spyr galla över hur ondskefull Trump är i största allmänhet, vilket jag förmodar ska bevisa att Trump
omöjligen kan ha bara velat se till att amerikanska skattepengar inte försvann i korruption när han bad Z utreda det hela. Nej, Trump är en svartvit seriefigur som Krösus Sork eller Lex Luthor, och han dricker ett glas färskpressade kattungar till frukost varje dag. Och eftersom Trump är så bottenlöst usel, är det helt Ok att låtsas att Bidensoppan är en liten obetydlig bisak för att lägga allt krut på få bort Trump, vilket retar ytterligare vansinne på Trump-sidan eftersom ni dessutom bereder vägen för att få en på goda grunder misstänkt korrumperad presidentkandidat att glida hela vägen till November utan att få någon egentlig granskning.