2020-01-21, 13:36
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
119 sidor senare frågar jag lite försynt om det är klarlagt att det handlar om ett rånmord?
Jag menar, har några pengar försvunnit från konton osv.

Att det handlar om öststatare hyser jag inga tvivel om. Det empatilösa sätt man avlivar sambon med tyder på utrikesfödda överhuvudtaget.
Vi vet inte om det är rånmord än-förvånansvärt lite vi vet egentligen- förutom klinisk dödsorsak.

Tvivlar att eventuella gm länsat/försökt tömma konton på något sätt-vad skulle polisen vinna på att hålla det hemligt -det var väl nåt av det första polis kollade-så jag tror inte på rånmord.

Empatilösa mord händer väl även med svenska gm-så jag tror inte polisen har låst sig vid öststatare-spåret.
Citera
2020-01-21, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Vi vet inte om det är rånmord än-förvånansvärt lite vi vet egentligen- förutom klinisk dödsorsak.

Tvivlar att eventuella gm länsat/försökt tömma konton på något sätt-vad skulle polisen vinna på att hålla det hemligt -det var väl nåt av det första polis kollade-så jag tror inte på rånmord.

Empatilösa mord händer väl även med svenska gm-så jag tror inte polisen har låst sig vid öststatare-spåret.

Ja nyss torterades en stackars Gällivare-bo av svenska pundare genom att bli våldtagen med kofot, skuren i hälsenorna, öron, tår osv osv
Citera
2020-01-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jo men tänk på lantbrukarparet som mördades för ett kassaskåp av två polacker.

Vad är det med den låsta dörren? Om man tar bilen så kan man låsa dörren.

Gissar att det enbart var för att fördröja upptäckten av offren och händelsen. Vilket ger mer tid att fly.
Citera
Medlem
5549s avatar
Låsa dörren handlar väl om samma sak som med sms:et, att köpa sig tid för att ta sig långt därifrån.
Citera
Moderator
OYs avatar
Grannar som vittnar om mystisk biltrafik, kan det vara balterna som drar en lögn, vet vi vilka vittnena är?

I så fall är den bortförda bilen logisk, ett falskspår.
Citera
2020-01-21, 13:45
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94

Fast polisen misstänkte rånmord tidigt.

Och vi har fortfarande det sammanträdet att mordet skedd efter avyttringen av en förmodligen lågt belånad fastighet. Och för att komma åt dessa medel så är det banken som gäller.
Citera
2020-01-21, 13:51
Medlem
I december så sattes det upp nya säkerhetskameror i Norrtälje kanske polisen kan få en träff om de tittar på dessa... man vet ju alrig om de har passerat någon av kamerorna. Jag tror att de snart har någon i häktet.
Citera
2020-01-21, 13:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Grannar som vittnar om mystisk biltrafik, kan det vara balterna som drar en lögn, vet vi vilka vittnena är?

I så fall är den bortförda bilen logisk, ett falskspår.
Det där hushållet hade jag tittat närmre på. Mobiltrafik etc. Jag tror inte att GM finns att hitta där, men någon i den gruppen kan ha haft vetskap om att BO har haft väldigt god ekonomi och låtit någon empatistörd bekant från hemlandet fått veta.
Citera
2020-01-21, 14:08
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det där hushållet hade jag tittat närmre på. Mobiltrafik etc. Jag tror inte att GM finns att hitta där, men någon i den gruppen kan ha haft vetskap om att BO har haft väldigt god ekonomi och låtit någon empatistörd bekant från hemlandet fått veta.

Precis. Dessutom klagar grannar på att mycket folk flyttar in och ut. I den fastigheten och andra kan många från öst ha rört sig.

Man ska inte låsa sig. Men med det lilla vi vet så känns östspåret sannolikt.
Citera
2020-01-21, 14:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Eller så är det någon av polarna som rekar åt gärningsmännen.

Plåtar kan vara falska.

Ont. Grannarna säger att man inte är förvånad. För 2 år sen fanns 4-5 barnfamiljer men nu massor av folk som flyttar in och ut. Ett av desa hus är sursta 26 med 7 balter. Grannarna tror på öststatsspåret iaf.

Sursta 26, det är väl parets adress?

Vilken adress var det som någon skrev om dessa 7 personer?

AB:
"Aftonbladet har pratat med flera personer som bor i närheten av det mördade paret. En person beskriver villaområdet som en idyll som slogs sönder för två år sedan.

– För några år sedan var vi bara fyra–fem familjer på gatan. Då visste man precis vilken familj som hade vilken bil. Men de senaste två åren har det flyttat in folk hela tiden. Jag har tappat räkningen på vilka bilar som rör sig i området, säger han.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3RLaG/uppgifter-kvinnan-hittades-med-plastfolie-runt-huvudet

Samtidigt kommer absolut alla dessa personer som bor nära att kollas noga, och skulle någon av dessa personer saknas nu borde det ha framgått.

Om man inte når framgång i fallet kommer man nog att topsa personer inifrån och ut, så att det skulle vara någon av dessa känns magstarkt.

Men det kan finnas vänner till vänner, rykten.
Och iofs, kan man kväva någon med plastfolie, då kanske man är en mycket iskall person. Så iskall att man mördar på så nära håll och återvänder till sitt hem som ligger i grannskapet?

Bilen är ett villospår?
Cyklarna också?

Om de har stulits tidigare, var har de förvarats? Undangömda?

Men att inget endaste DNA ska finnas på en sådan våldsam brottsplats är svårt att tro.

Även om man har skyddshandskar, så kan saliv, svett, hudavskrap eller hår ha lämnats. Skoavtryck?
Pistolen, var kommer den ifrån? Ingen koppling till andra brott?
Varför ens lämna den på plats?
Citera
2020-01-21, 14:18
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Jag tror man kan triangulera. Olika master får olika starka signaler beroende på avstånd. Så har telefoner varit på så är det ju jättebra. Fast jag tror ju att man dumpat telefonerna nånstans om man ens har haft med sig telefoner.

Det borde gå rätt smidigt att följa om de hittat bilen i Norrtälje.
Citera
2020-01-21, 14:20
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uppgiften om bilen kommer från Sveriges Radio, nyheterna P1.
Bör kollas upp om uppgiften finns i annan media.

Som några nämnt så borde släktgård innebära att det är Lars Ivars mor som ärvt det eftersom Kurt Ivar kommer från Norrland.

Den äldsta ägaren i släkten jag har hittat är född 1857 och är född i Vada.
Hustrun född i Fresta.

Fritz Gustaf Gustafsson, f 1857
Sonen:
Gustaf Gunnar Mattias f 1896 arrenderar av fadern.
Sondottern:
Siv Signe Elisabet f 1929 gift med Kurt Ivar och mor till Lars Ivar.

Lite skvaller:
Siv har en syster, Ingrid Margareta f 1926.
Hon har också en halvsyster, u.ä, Ejvor Andersson f 1922.

Så här ser det ut i kyrkböckerna:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00049762_00125#?c=&m=&s=&cv=124&xywh=193%2C644%2C2 756%2C1550

Börja släktforska!

Kanoners bra! Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in