2020-01-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Håller med om att risken är liten, men du måste vara en oerhört kallblodig person om du klarar att ta livet av två på det sättet och sedan stanna kvar i huset ett bra tag, för att slutligen köra iväg i offrens bil.

Kan inte vara många som klarar att genomföra något sådant.
Håller med dig fullt ut. Känns obehagligt att det finns så kalla människor. Men det vet vi ju att det finns. Titta bara på Tovas mördare: Under en natt slog Billy ihjäl henne, stoppade henne i en skottkärra, lade på en bilfälg, tejpade ihop allt och körde ut henne i sjön. Allt under det att polarna var på väg hem till honom i flera timmar. Risken fanns att de skulle dyka upp mitt i det hela.

Vi får nog hålla i åtanke att såna här människor inte är som du och jag. Kan man kväva en kvinna medelst glad-pack, en mycket långsam död med panik som följd, då är det inte direkt människor med empati som är i farten. De skiter fullständigt i andras liv eller lidande. Det är inget värt alls.
Citera
2020-01-21, 13:10
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Man har sagt från grannarnas håll att det varit en del trafik vad gäller bilar man inte känner igen. Men man kan ju inte veta om det är besök som kommit utifrån för att hälsa på vänner och släktingar i samband med all ledighet man haft, eller om det varit folk med brott i tankarna. Är ju svårt att veta.
Grannar i ett sådant litet, avskilt område brukar ha kontakt med varandra. Hade det varit slökt eller vänner som kom för att hälsa på någon hade det nog blivit känt.
Citera
2020-01-21, 13:12
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Kriminella öststatare tycks ju vara iskalla alt. totalt sakna konsekvenstänk, bara att jämför med mordet på Gert i somras. De körde då omkring i den mördades bil upp till norrland och söderut igen. Och den av dem som blev gripen, blev det inte i Sverige utan i Tyskland. Vissa typer är iskalla.
Mm, en möjlighet är ju någon som dessutom har militär bakgrund och t o m deltagit i krig.

Men jag vill inte låsa mig vid det spåret. Det skulle också kunna vara något mer personligt.
Citera
2020-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Grannar i ett sådant litet, avskilt område brukar ha kontakt med varandra. Hade det varit slökt eller vänner som kom för att hälsa på någon hade det nog blivit känt.
Tveksamt. Enligt folket i krokarna så säger man att "alla känner inte alla, men vi hälsar på varandra när vi möts". Jag själv känner många av mina grannar ganska väl, men inte har jag nån aning om när de har vänner på besök, eller släktningar som hälsar på och kanske sover över. Man berättar inte ALLT för varandra.
Citera
2020-01-21, 13:14
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Håller med dig fullt ut. Känns obehagligt att det finns så kalla människor. Men det vet vi ju att det finns. Titta bara på Tovas mördare: Under en natt slog Billy ihjäl henne, stoppade henne i en skottkärra, lade på en bilfälg, tejpade ihop allt och körde ut henne i sjön. Allt under det att polarna var på väg hem till honom i flera timmar. Risken fanns att de skulle dyka upp mitt i det hela.

Vi får nog hålla i åtanke att såna här människor inte är som du och jag. Kan man kväva en kvinna medelst glad-pack, en mycket långsam död med panik som följd, då är det inte direkt människor med empati som är i farten. De skiter fullständigt i andras liv eller lidande. Det är inget värt alls.
Ja, så är det ju, tyvärr.

Men det begränsar åtminstone kretsen av möjliga gärningspersoner.
Citera
2020-01-21, 13:15
Medlem
jag hoppas att polisen kontrollerar mobil ping i området under de dagar de tror att morden begicks.. Alla har ju en mobil telefon och man kan med mobilers ping se vilka som har befunnits sig i området,
Citera
2020-01-21, 13:15
Medlem
BO kände med största säkerhet igen GM.
Möjligt att BO kom hem och överraskade Tjuvar i huset man kände igen.
Tjuvar flydde i panik med BO bil efter brottet.
Placering av BO bil i Norrtälje troligtvis en dimridå.
Citera
2020-01-21, 13:16
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Tveksamt. Enligt folket i krokarna så säger man att "alla känner inte alla, men vi hälsar på varandra när vi möts". Jag själv känner många av mina grannar ganska väl, men inte har jag nån aning om när de har vänner på besök, eller släktningar som hälsar på och kanske sover över. Man berättar inte ALLT för varandra.
Sant. Men om det nu stämmer att rekats flitigt, att folk antecknat regnr etc, så ökar också sannolikheten för att grannarna trots allt kollat av med varandra. Oro övervinner ofta blyghet och försiktighet.
Citera
2020-01-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
BO kände med största säkerhet igen GM.
Möjligt att BO kom hem och överraskade Tjuvar i huset man kände igen.
Tjuvar flydde i panik med BO bil efter brottet.
Placering av BO bil i Norrtälje troligtvis en dimridå.

Stämmer inte med plastfolie-mördandet och låst dörr.

De flesta rånare och tjuvar drar sig för att mörda. Det måste finnas en anledning till att de båda skulle dö och det är att de kunde identifieras på grund av något.
Eller något personligt agg/hämnd
Citera
2020-01-21, 13:25
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

De flesta rånare och tjuvar drar sig för att mörda. Det måste finnas en anledning till att de båda skulle dö och det är att de kunde identifieras på grund av något.

Jo men tänk på lantbrukarparet som mördades för ett kassaskåp av två polacker.

Vad är det med den låsta dörren? Om man tar bilen så kan man låsa dörren.
Citera
2020-01-21, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jo men tänk på lantbrukarparet som mördades för ett kassaskåp av två polacker.

Vad är det med den låsta dörren? Om man tar bilen så kan man låsa dörren.

Ja tänkte mer på vanliga tjuvar och rånare. Om ett par överraskar vanliga tjuvar så blir de ofta livrädda och drar eller kanske slår till någon men inte mördar långsamt med flastfolie.

Därför är plastfolien antingen utpressning, rent hat eller ren sadism.

Men klart det finns undantag.

Jag vet inte. Det är flera ledtrådar man inte förstår. Men låsa dörren och ta bilen skulle kanske ge intryck av att paret inte var hemma. Det tyder på ej-panik. Även smset är utstuderade. Det är inga småtjuvar som haft bråttom.
Vapnet är dock kvar.
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2020-01-21 kl. 13:30.
Citera
2020-01-21, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast

De kände sig kanske tvungna att mörda för att BO kände igen dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in