Citat:
Ursprungligen postat av
Arvid-Kriklund
Det var en väldig massa "Blame shame" för att förklara varför det konkurrensutsatta PostNord blev så misslyckat. Faktum är att det blev sämre!
Och jo jag håller med om att det blev fler Apotek. Förr hade jag tre Apotek inom en radie på 7 km. Nu har jag minst 7 stycken. Nu bor jag i mellan Sverige. Jag misstänker att det inte är lika apotekstätt i Norland inland.
Sedan så är det nu mera vanligt att medicinen jag blivit rekommenderad inte finns. Vad har jag då för glädje av 7 Apotek?
Det är lönsamheten som haltar för Postnord och främst beror det på den misslyckade affären med Danmark, som jag ser det. Även de orealistiska logistikkrav de har för att dela ut brev varje dag i hela landet, i en starkt vikande marknad bidrar naturligtvis.
Paketmarknaden är ju helt fri och avreglerad, och ökar starkt, så utan Danmark misstänker jag att Posten/Postnord ändå skulle ha kunnat kompensera sig där resultatmässigt. Men nu är de danska förlusterna ett för stort sänke.
Jag minns när jag bodde i en mellanstor kommun som hade två apotek, varav ett på sjukhuset, som egentligen inte var ett fullsortmentsapotek. Långa köer, usla öppettider, sura medarbetare. Nej det var inte alls roligt. Tror få vill tillbaka dit. Och det kommer ju heller inte att inträffa då E-handeln tar över mer och mer även på apoteksmarkanden.
Se där, där ser vi hur allt hänger ihop!