2020-01-21, 06:22
Medlem
rogerbyggs avatar
Ytterligare ett statligt verktyg som aldrig kommer att ta lärdom av totalt idiotiska beslut....
Postnords huvudkontor i Solna, en byggnad som dom "hyr" ????? Nu har dom förra året kommit fram till att det är för dyrt.... ????
Och ska flytta......
Uppköp av konkursade åkerier där deras dalande lönsamhet lätt till konkursen......

Totalt idiotiska upphandlingar av exempelvis vilket bränsle bolag som skulle användas lädde till ett 5års avtal med "fast pris" som resulterade i 78öre ren förlust per liter..... I 5år......
Liknande med vangnsparken.....

Och alla de som kör för dom ligger snitt lönen bra bit under transport's lägsta lön (dom har ett eget förbud) .......

Chef blir man inte på posten för att man har kompetens, utan beroende på hur du känner chefen.....

Det enda rätta skulle vara att posten gick i konkurs och riktiga åkerier köpte upp konkursboet och drev det som ett dotterbolag gemensamt......

Har varit anställd och vet vad jag pratar om.....
Citera
2020-01-21, 08:06
Medlem
Postnord framstår som en tågolycka.
Hur kunde den dansk-svenska fusionen vinkas igenom?
I efterhand är det fullständigt obegripligt att Maud Olofsson som ansvarig minister gav affären grönt ljus.
https://www.dn.se/ledare/lat-danskarna-betala-sitt-eget-porto/
Citera
2020-01-21, 10:43
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Inte alls. Som jag skrivit ser jag pragmatiskt på det. ibland är privatiseringar fördelaktiga, i andra fall inte.
Politiker ser det bara idealistiskt. På 1970-talet skulle helst allt förstatligas och sedan vände vindarna och allt skulle privatiseras.
Blir det bättre med privatisering, privatisera. Blir det bättre i statlig regi, låt det vara statligt.
Men du kunde ju inte komma på någon privatisering som gjort saker bättre.
Citera
2020-01-21, 10:56
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Postnord är väl fortfarande statiligt ägt? Alltså inte "privatiserad". Däremot bolagiserad, vilket Posten blev redan på 90-talet, om jag inte minns fel. Det stora felet var samgåendet med danska Posten, där Sverige blev blåsta, pga att danskarna redan visste att de låg väldigt långt framme när det gäller digitaliseringen och att volymerna och därmed intäkterna i Danmark skulle minska drastiskt.

En privatisering som blivit lyckad är apoteksväsendet. Innan privatiseringen fanns det alldeles för få apotek, men på tok för korta öppettider. Nu är servicenivån i regel betydligt bättre, även om vissa gnäller på att mediciner är slut etc .,men det har ofta andra orsaker än just privatiseringen.
Det var en väldig massa "Blame shame" för att förklara varför det konkurrensutsatta PostNord blev så misslyckat. Faktum är att det blev sämre!
Och jo jag håller med om att det blev fler Apotek. Förr hade jag tre Apotek inom en radie på 7 km. Nu har jag minst 7 stycken. Nu bor jag i mellan Sverige. Jag misstänker att det inte är lika apotekstätt i Norland inland.
Sedan så är det nu mera vanligt att medicinen jag blivit rekommenderad inte finns. Vad har jag då för glädje av 7 Apotek?
Citera
2020-01-21, 11:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det var en väldig massa "Blame shame" för att förklara varför det konkurrensutsatta PostNord blev så misslyckat. Faktum är att det blev sämre!
Och jo jag håller med om att det blev fler Apotek. Förr hade jag tre Apotek inom en radie på 7 km. Nu har jag minst 7 stycken. Nu bor jag i mellan Sverige. Jag misstänker att det inte är lika apotekstätt i Norland inland.
Sedan så är det nu mera vanligt att medicinen jag blivit rekommenderad inte finns. Vad har jag då för glädje av 7 Apotek?
Det är lönsamheten som haltar för Postnord och främst beror det på den misslyckade affären med Danmark, som jag ser det. Även de orealistiska logistikkrav de har för att dela ut brev varje dag i hela landet, i en starkt vikande marknad bidrar naturligtvis.

Paketmarknaden är ju helt fri och avreglerad, och ökar starkt, så utan Danmark misstänker jag att Posten/Postnord ändå skulle ha kunnat kompensera sig där resultatmässigt. Men nu är de danska förlusterna ett för stort sänke.

Jag minns när jag bodde i en mellanstor kommun som hade två apotek, varav ett på sjukhuset, som egentligen inte var ett fullsortmentsapotek. Långa köer, usla öppettider, sura medarbetare. Nej det var inte alls roligt. Tror få vill tillbaka dit. Och det kommer ju heller inte att inträffa då E-handeln tar över mer och mer även på apoteksmarkanden.

Se där, där ser vi hur allt hänger ihop!
Citera
2020-01-21, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
"Statliga Postnord går så dåligt ekonomiskt att en konkurs finns i riskzonen om inte staten ingriper, enligt en tidigare okänd rapport beställd av svenska regeringen, skriver Dagens Nyheter."

Kommer du sakna postnord?

Allting staten rör vid förvandlas till avföring.
Citera
2020-01-21, 11:23
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Men du kunde ju inte komma på någon privatisering som gjort saker bättre.

I princip allt som privatiseras blir bättre. Inte för de statliga/kommunala bolagen utan för brukare som gör aktiva val. Kan ge tusen exempel, det är dock Ot.
Citera
2020-01-21, 12:42
Medlem
Argumenten för privatisering är ideologiska snarare än sakliga fakta. Det finns inga bevis på att statligt ägande lett till sämre företag eller sämre utveckling än privat ägande. Det finns egentligen bara en stor nackdel med statligt ägda företag. De är dåliga för aktieägarna eftersom de inte deltar i börsens uppgång.
Citera
2020-01-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerbygg
Ytterligare ett statligt verktyg som aldrig kommer att ta lärdom av totalt idiotiska beslut....
Postnords huvudkontor i Solna, en byggnad som dom "hyr" ????? Nu har dom förra året kommit fram till att det är för dyrt.... ????
Och ska flytta......
Uppköp av konkursade åkerier där deras dalande lönsamhet lätt till konkursen......

Totalt idiotiska upphandlingar av exempelvis vilket bränsle bolag som skulle användas lädde till ett 5års avtal med "fast pris" som resulterade i 78öre ren förlust per liter..... I 5år......
Liknande med vangnsparken.....

Och alla de som kör för dom ligger snitt lönen bra bit under transport's lägsta lön (dom har ett eget förbud) .......

Chef blir man inte på posten för att man har kompetens, utan beroende på hur du känner chefen.....
Så sant, så sant.
Hellre lyssna på skitdåliga dyra konsulter i stället för folket på golvet som vet hur det funkar och inte. Alla idiotiska omorganisationer ska vi inte tala om.

Det enda rätta skulle vara att posten gick i konkurs och riktiga åkerier köpte upp konkursboet och drev det som ett dotterbolag gemensamt......

Har varit anställd och vet vad jag pratar om.....

Så sant , så sant,
Citera
2020-01-21, 12:54
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
I princip allt som privatiseras blir bättre. Inte för de statliga/kommunala bolagen utan för brukare som gör aktiva val. Kan ge tusen exempel, det är dock Ot.
Av dessa tusen exempel borde du väl kunna nämna några?
Citera
2020-01-21, 13:03
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Av dessa tusen exempel borde du väl kunna nämna några?

Skolan - att inte bli inslussad i en dålig skola pga geografiskt läge
Sjukvård - att ha ökad makt över sitt eget tillfrisknande, appar som kry och liknande
Apoteken - tillgängligheten ökat markant

osv osv
Citera
2020-01-21, 13:35
Medlem
Ghastens avatar
Bort med PostNord och deras anställda. Tycker det är riktigt dålig kvalité på deras anställda.

Tjuvar och banditer stjäl och förstör så mycket dom kan. Dags ta tillbaka Posten igen så det blir lite bättre ordning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in