2020-01-21, 08:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Om SD exempelvis hade regelbunden aktivitet på mobil/dator fram till ca 23.20 och det sedan upphör till 23.40 finns där 20 minuters tomrum där han kunnat hinna utföra ett mord.

Det hade varit mer smart att avsluta all aktivitet på mobilen vid ca 22.30 och hävda att man sov därefter. En TR förstår att det är vad vanliga människor gör på vardagskvällarna vid den tidpunkten.

Men det blir svårare att komma med en rimlig förklaring till varför man var vaken och inte hade aktivitet i 20 min exakt när mordet begicks.
Såtillvida mordet inte var planerat är det svårt att vara så "smart"
En rimlig förklaring är väl att man inte oavbrutet sitter vid datorn eller fibblar med mobilen?
Citera
2020-01-21, 08:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Såtillvida mordet inte var planerat är det svårt att vara så "smart"
En rimlig förklaring är väl att man inte oavbrutet sitter vid datorn?

Ja men det blir ett sammanträffande att den längre pausen kommer just när mordet begås. Om man i övrigt är aktiv konstant i mobilen.

Man kan alltid hävda att man var i duschen men det blir fortfarande inte helt trovärdigt att det råkar sammanfalla med att mordet begås? Är det lika rimligt som att man ligger och sover fr.o.m. 22.30?
Citera
2020-01-21, 08:53
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ja men det blir ett sammanträffande att den längre pausen kommer just när mordet begås. Om man i övrigt är aktiv konstant i mobilen.

Man kan alltid hävda att man var i duschen men det blir fortfarande inte helt trovärdigt att det råkar sammanfalla med att mordet begås? Är det lika rimligt som att man ligger och sover fr.o.m. 22.30?

Det ankommer på Åkl att bevisa att SD inte var i duschen så vi får hoppas Åkl,s indiciekedja har mer substantiella länkar är så ty annars är han en fri man.
Nyfiken i en strut vad stödbevisning Åkl har.
Citera
2020-01-21, 08:53
Medlem
Citat:

Exakt. Och det vore ju himla ”otur” om en person man hotat går och blir mördad nästan utanför husknuten samtidigt som man vid exakt den tidpunkten saknar alibi. Det kan ju också vara att SD inte kunnat ge speciellt mycket detaljer beträffande vad han gjorde. ”Jag satt och kollade på tv”, ”Vad tittade du på?”, ”Någon komedi”, ”Vad hette den och på vilken kanal?”, ”Det minns jag inte.”. Nu är ju det inte vattentätt alibi i vilket fall men det kan ju dessutom vara mer eller mindre suspekt också.

Vad beträffande alibi vet vi ju inte hur det står till mer än att han inte bör ha ett speciellt bra sådant åtminstone. Ska bli intressant att läsa i FUP vad han sagt.
Citera
2020-01-21, 09:16
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Exakt. Och det vore ju himla ”otur” om en person man hotat går och blir mördad nästan utanför husknuten samtidigt som man vid exakt den tidpunkten saknar alibi. Det kan ju också vara att SD inte kunnat ge speciellt mycket detaljer beträffande vad han gjorde. ”Jag satt och kollade på tv”, ”Vad tittade du på?”, ”Någon komedi”, ”Vad hette den och på vilken kanal?”, ”Det minns jag inte.”. Nu är ju det inte vattentätt alibi i vilket fall men det kan ju dessutom vara mer eller mindre suspekt också.

Vad beträffande alibi vet vi ju inte hur det står till mer än att han inte bör ha ett speciellt bra sådant åtminstone. Ska bli intressant att läsa i FUP vad han sagt.

Instämmer.
Och det är synd vi inte vet mer om SD. Dom få uppgifer om honom har drunknat i oändligt kärringskvaller om att få honom att framstå som en äckel päckel mördare med mosade insekter, tunguträckningar och revor på benen etc.

Svårt spekulera när vi vet så lite om vad Åkl har. Men så mycket vet vi och det är att hon inte anser sig ha tillräckligt för att gå till åtal.

Nu är Tr inte så kinkig i detaljer utan går nog mer på Åkl linje när klubban smälls i bordet.
Det är hur HovR resonerar i domskälen som intresserar iaf mig mer.
Kan inte tänka mig annat än att målet överklagas,
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-21 kl. 09:34.
Citera
2020-01-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Frågan är väl vad de kan ha mer på
SD än motiv och avsaknad av alibi.

Motiv var det nog många som hade.

Om man lever ensam så är det inte
självklart att man har ett alibi att visa
upp för vad man gjorde 23.30. en
vardagskväll.
Hur ska man kunna bevisa att man låg
hemma och sov eller packade inför en
USA-resa?
Vad menar du med "motiv var det nog många som hade"?

Vilka tänker du hade motiv till att mörda LW och varför?
Citera
2020-01-21, 09:30
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Någon presumtiv bland hennes 20 manliga vänner?
https://www.bildtagg.se/bild/1ay4qkea82hsuaxrn1uxq30b
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-01-21 kl. 09:33.
Citera
2020-01-21, 09:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof

Enligt MV har polisen klockat exakt hur länge mordet kan tänkas ta och snabbaste flyktväg etc. Jag gissar därför på att det finns en begränsad tidslucka som SD inte har alibi för att de kanske kollat upp hans mobil- och datoraktivitet.
Citera
2020-01-21, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Nej jag har också svårt att se hur det enkelt skulle vara så att många skulle ha motiv. Det är SD som hotat henne grovt sedan tidigare och eventuellt HD som skall ha reagerat kraftigt vid några tillfällen. Utöver detta så är nog de kraftigaste reaktionerna emot henne just här i tråden.
Citera
2020-01-21, 09:43
Medlem
Citat:
Enligt MV har polisen klockat exakt hur länge mordet kan tänkas ta och snabbaste flyktväg etc. Jag gissar därför på att det finns en begränsad tidslucka som SD inte har alibi för att de kanske kollat upp hans mobil- och datoraktivitet.

Ja om det stämmer så är det en fullt rimlig slutsats. Det skulle dessutom passa väl in i tankegångarna att SD ville bistå och hjälpa utredningen för att veta när och vilka som pratat med henne sist/att mobilen var intressant att kolla igenom. Även för en svartsjuk SD i andra syften också vad beträffande mobil.
Citera
2020-01-21, 09:51
Medlem
Citat:
Någon presumtiv bland hennes 20 manliga vänner?
https://www.bildtagg.se/bild/1ay4qkea82hsuaxrn1uxq30b
Nu är det väl inte helt vanligt att vänner mördar varandra (oavsett kön)!

Är det någon av dessa vänner som hotat LW som du känner till?
Citera
2020-01-21, 10:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Instämmer.
Och det är synd vi inte vet mer om SD. Dom få uppgifer om honom har drunknat i oändligt kärringskvaller om att få honom att framstå som en äckel päckel mördare med mosade insekter, tunguträckningar och revor på benen etc.

Svårt spekulera när vi vet så lite om vad Åkl har. Men så mycket vet vi och det är att hon inte anser sig ha tillräckligt för att gå till åtal.

Nu är Tr inte så kinkig i detaljer utan går nog mer på Åkl linje när klubban smälls i bordet.
Det är hur HovR resonerar i domskälen som intresserar iaf mig mer.
Kan inte tänka mig annat än att målet överklagas,

Vad är det som ska överklagas om det är som du säger att ÅK nu har plötsligt dragit tillbaka sitt uttalande om att hon skulle åtala honom?

Jag har inte sett att fallet är nedlagt?
Källa på att ÅK inte har tillräckligt för att gå till åtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in