2020-01-20, 16:22
Medlem
uh-huhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negressdrottningen
Innebär detta att man inte längre kan beställa knark på nätet? Eller kan postnord vara aktivt trots konkurs?
Vi kommer få vårt knark på ett eller annat sätt,var inte orolig.
Citera
2020-01-20, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superlatens
Jag håller med dig till hundra procent, skulle faktiskt vilja lägga till telefoni på listan. Kommunikationsinfrastruktur ska drivas av och för de svenska medborgarna och inte vinstjagande bolag.
En till som håller med till 100%, även el och vägar/järnvägar borde tillbaks till det som det en gång var.
Dårskapen med fiberföreningar, elleveratörer är ett fiasko som kostar enorma summor.
Men Sverige har blivit ett pilotland för hur ett folk och en nation fullkomligt kan "tas bort" och dessutom få pöbeln att betala för det hela och tycka det är bra...dum, dummare Svenne😑
Citera
2020-01-20, 19:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Nu tycker Postnords VD att de skall få tre dagar på sig att dela ut ett brev

hmmm, han har inte svarat på varför julkorten inte har levererats ännu.
Citera
2020-01-20, 20:18
Medlem
I vårt postområde har Postnord sedan länge börjat tillämpat "tredje dags utdelning" utan något beslut uppifrån och detta verkar vara mer en praxis än ett undantag.
Citera
2020-01-20, 20:58
Medlem
Nu har även f d finansministern Allan Larsson anslutit sig till mitt förslag (mitt inlägg nr 196 i går 15:28) att låta PostNord gå i konkurs och därefter bilda ett nytt "Post Sverige AB" utan någon anknytning till danskarna. Det är ju OK att Allan Larsson lyssnar på en erfaren person som mig, som kommer med vettiga förslag. Dessvärre skiter tydligen den nuvarande regeringen i vad sakkunskapen för fram (=jag och Allan). Jag läste en notis där ministern Ynkeman avvisade en ev konkurs. Han är tydligen beredd att slänga in ytterligare en del av våra skattepengar i förlustbolaget. Varför slösa våra svenska skattemedel på dansjävlarna? De (danskarna) lurade skjortan (förlåt - trosorna) av den i särklass minst lyckade näringsministern Sverige någonsin haft. D v s ynkedomen Maud Olofsson, som borde sitta på Hinseberg resten av sin levnad med fulla restriktioner och straffarbete minst 20 timmar per dygn åtta dagar per vecka.
Jösses vilka enorma kapitalförluster, i mångmiljardklassen, denna människa har förorsakat Sverige och oss skattebetalare genom sina affärer med danska posten och med nederländska energibolaget NUON!
Citera
2020-01-20, 22:31
Medlem
De har effektiviserat och får numera plats med hur mycket som helst i sina bilar...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170422/32c5452c8cea1e3f7bcd0d959398f395.jpg
Senast redigerad av JJames 2020-01-20 kl. 22:33.
Citera
2020-01-20, 22:52
Medlem
Cryptins avatar
Upptäckte idag att Postnord redan försöker sko sig på Brexit.. fick moms+tull krav på paket från UK...

Låt Postnord gå i graven och låt svenska Posten återuppstå!
Citera
2020-01-20, 22:59
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Gamla Posten var pålitligheten själv som jag minns, det är i o m Postnord det spårat ur.
Maud Olofsson borde sitta i fängelse för allt hon ställt till med.

Ja visst har man sens ett antal år förundrats över hur jävla uselt det har blivit och uttrycket säkert som ett brev på posten måste vara totalt obegripligt för yngre generation.
Man minns en tid när posten var något man bara litade på och tog för givet skulle komma fram säkert och i tid (dagen efter) och nu händer det ett antal ggr/år att viktiga brev inte kommer fram öht eller om man har tur blir levererade av någon person i närområdet som fått brevet av slarv/misstag.

Vad händer om Postnord tillåts gå i konkurs ? Är det tillåtet för ett EU-land att inte ha en fungerade postgång ? Det känns som vi kommer att vara på samma nivå som ett nyutropat land i 3:e världen där man själv får ombesörja leverans av brev/paket
Citera
2020-01-20, 23:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptin
Upptäckte idag att Postnord redan försöker sko sig på Brexit.. fick moms+tull krav på paket från UK...

Låt Postnord gå i graven och låt svenska Posten återuppstå!

Får de göra så? Har planerat att köpa lite saker från UK innan sista januari för att inte betala tull och moms.
Citera
2020-01-20, 23:50
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Man kanske skall göra som man gjort i Danmark, dvs se till att alla medborgare får en elektronisk brevlåda som myndigheterna använder för att skicka ut sin post till medborgarna, och låter detta vara PostNord 3.0. Brev & paketverksamheten kan säljas till UPS,DHL eller någon annan lämplig intressent.

"Statliga Postnord är i en långt svårare sits än vad som hittills framkommit. Om inget görs riskerar Sveriges näst största bolag med över 20.000 anställda konkurs.

Den svenska och danska staten lät mellan september och december 2018 konsultfirman McKinsey & Company göra en 140 sidor lång genomlysning om Postnords framtid. "

https://www.dn.se/ekonomi/postnord-riskerar-konkurs-enligt-hittills-okand-rapport/

Fast om vi ska ha en elektronisk brevlåda, då ska ta mig fan danskarna få betala för den.
Citera
2020-01-21, 01:00
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Vad händer om Postnord tillåts gå i konkurs ? Är det tillåtet för ett EU-land att inte ha en fungerade postgång ? Det känns som vi kommer att vara på samma nivå som ett nyutropat land i 3:e världen där man själv får ombesörja leverans av brev/paket
PostNord kommer inte att gå i konkurs.
Citera
2020-01-21, 01:35
Medlem
antoneriks avatar
Så går det när man ska konkurrensutsätta naturligt statliga verksamheter. Men det finns ju fortfarande verksamheter att privatisera. Fängelsebranschen måste ju erbjuda kolossala möjligheter. Du och jag betalar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in