Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Detta går väl inte att komma ifrån att det är en klar och tydlig sväng av SD åt Greta Thunbergs och människans-påverkan-på-klimatets håll, men inte kontroversiell tycker jag. Mera realistisk.
“Herr talman, det pågår en klimatförändring. Det är med högsta sannolikhet så att mänsklig påverkan bidrar till den i väldigt hög grad. Om det råder inga tvivel, vill jag påstå, det är väl de vetenskapsmän som sysslar med de här frågorna tämligen överens om.”
jämfört med
"Larmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik."
JÅ
“Vi kommer att se att det här är en stor klimatbluff det handlar om."
Björn Söder
eller
“Det är iscensatt av människor som vill att det här ska bli något”
JÅ
Jag ser SD som ett klokt parti som baserar sin politik på fakta och ett parti som inte räds att ändra sin politik utifrån tillgänglig kunskap. Riktigt modigt att ändra ståndpunkt i klimatfrågan.
Det är mycket troligt att det är det engagemang som Greta Thunberg är upphov till som fått SD att tänka till en gång till på klimatfrågan.
Godmorgon Surtruten, trevligt att se dig i tråden igen

Alltid välunderbyggda och sakliga inlägg som leder till meningsfulla diskussioner. Flashback när det är som bäst
Du har onekligen en poäng med de citaten du angav. (Huruvida Björn Söder också har svängt är kanske en annan femma. Han kör väl ibland sitt eget lilla race och det är inte alla som älskar hans tuffa åsikter.)
"Larmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik", ja, det kanske Jimmie Åkesson skulle skriva under på än i dag? Håller han med alarmisterna? Håller han med om Gretas omhuldade tipping point år 2030 med de efterföljande kedjereaktionerna utom mänsklig kontroll?
Att lyfta upp klimatfrågan är ju också ett sätt att lyfta upp kärnkraftens förträfflighet. Och SD är mig veterligen ganska förtjusta i sådan. Jag läste f.ö. i Jacob Nordangårds bok "Rockefeller - en klimatsmart historia" att det var kärnkraftsindustrin som initialt låg bakom "smutskastningen" (hittar inget bättre ord just nu) av fossila bränslen.
Men visst vore det kul om Greta och Jimmie gjorde gemensam sak. Skulle säkert ge synergieffekter till bådas gagn.