2020-01-20, 07:32
Medlem
wwrs avatar
Nu har Greta skaffat sig fina kompisar som kommer att göra miljörörelsen populär. De vandaliserat bilar. Sådant gillar vanligt folk. Greta kan själv attackera Federer i Twitter, sånt gör henne populär och förbättrar miljön.

Greta och XR jobbar mot sig själva.

Jag kan slå mig i backen på att det är samma vandaler som Soros förmodligen betalar för att bränna bilar under G20-mötena.

Citat:
I en massiv aktion mot bilindustrin intog miljöextrema Extinction Rebellion Bryssel Motor Show. Bland annat smetade aktivisterna in bilar med röd färg, kedjade fast sig vid rattar och placerade ut falska parkeringsböter på bilarna, uppger belgisk media.

Hela 187 personer arresterades under lördagen. Aktivisterna själva hävdar i ett uttalande att syftet med vandaliseringen är att ”korrigera den lögnaktiga bild som bilindustrin skildrar av sig själv”.

Extinction Rebellion har på relativt kort tid gjort sig kända för sina uppseendeväckande protestaktioner och har även använt Greta Thunberg som dragplåster. Samhällsnytt har tidigare rapporterat om den då 15-åriga flickans tal i oktober 2018, på Parliament Square i London, under parollen ”Declaration of Rebellion”. I talet uppmuntrade hon bland annat till civil olydnad och avslutade med gruppens officiella motto, “it’s time to rebel” – “det är dags att göra uppror”.
Senast redigerad av wwr 2020-01-20 kl. 07:43.
2020-01-20, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Greta är vår världskändis och far fram med stormsteg. Men sanningen är att det gör varken från eller till för klimatet som hon ju ömmar för.
När hon till fullo inser det, kan ge henne en psykisk smäll. Så att hon lägger av allt miljöarbete och går (tillbaka) in i en depression.

Precis. Efter Madridmötet var hon tydligen väldigt besviken (med rätta!) men nu vädrar hon morgonluft igen. Nytt stort möte, ny mediabevakning, mängder av plakatviftande ungdomar. Det vore väl själve f-n om inte världens politiker tar sitt förnuft till fånga den här gången och börjar följa Parisavtalet! Om inte vanligt folk slutar flyga och slutar äta kött!

Hur många fler besvikelser klarar hon av? När hon inser att nästan allt bara var ”empty words”, för att använda hennes egna ord. Även från dem som sa att hon hade rätt och att vi måste lyssna på Greta.

Samtidigt kommer the irreversible tipping point närmare för varje dag som går, den 6:e massutrotningen fortsätter och our house is burning för fullt. Om jag trodde på de grövsta alarmisterna skulle jag ha själv ha svår ångest.

Hur ska då inte Greta känna sig när hon förr eller senare inser att hennes skolstrejker, resor och utmärkelser absolut inte haft någon inverkan alls på klimatet?
2020-01-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vändpunkt har varit väldigt tydliga med, att om Greta ska bli deras kandidat, ska hon verkligen vilja det själv, och man skall ta särskild hänsyn till henne. Denna inställning hedrar Vändpunkt!

Miljöpartiet var tyvärr inte alls lika tydliga på dessa punkter, de var alltför sugna på att värva Greta omgående. Greta sa då rätt snart Nej! Greta verkar föredra att skynda mycket långsamt!

Vad som ovan sägs hände för omkring ett år sedan och Greta kan om hon vill nu ompröva sina Nej-beslut!

Annars är opinionsundersökningar en sak och valresultat en annan. Greta skulle lyfta långt mer ett grönt parti om hon var deras kandidat, tänk bara på hur bra hon är på att hålla tal, men jag ger Vändpunkt rätt, det måste kännas rätt för Greta!

Då som Greta nyss sa, massmedias intresse för henne idag är extremt stort, lär en hel del intresse hos massmedia finnas kvar för henne i många år framåt, oavsett vad hon gör. Som någon kommentator sa lite skämtsamt, nu har Greta blivit en äkta klimatprinsessa!

Greta har nu stora möjligheter att välja en intressant framtid för sig själv. Hennes val betyder mycket för henne själv, men en hel del även för andra!

En äkta klimatprinsessa, now we’re talking partiledarämne

Själv skulle jag välkomna om Greta gav sig in i politiken. Då blir det upp till bevis. Då blir det tuffa och skoningslösa frågor som kräver snabba svar. Då går det inte längre att gömma sig bakom ”fråga experterna”, ”jag är bara ett barn” eller ”vi måste ändra systemet”. Hur då? Och om hon kör ut journalisterna eller hotar med att tillkalla polis när det börjar bli jobbigt, ja då lär hon få nya fiender.

Då får vi se vilken kejsare som är naken.

(F.ö. har Greta inte tid att skynda långsamt. CO2 måste minst halveras inom 10 år. Minst. Räknar man in feedback-loopar - och det måste man kanske - och rättvlseaspekter är det ännu kortare tid. Det får du gärna hälsa henne.)
2020-01-20, 08:28
Medlem
Gretas kompisar visar sitt rätta ansikte, vill ha Nürnbergrättegång, ransoneringar och avrättningar i klimatets namn

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7906077/Extinction-Rebellion-founder-calls-Nuremberg-style-trials.html

Men även kritik mot hennes verksamhet förekommer:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7902895/DOUGLAS-MURRAY-Terrifying-children-propaganda-climate-change-abuse.html
2020-01-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
En som tidigare reducerat Gretas betydelse och inte velat tala om klimatproblemet verkar ha ändrat sig.
Han heter J. Åksson eller något sånt. Sa så här sa han nämligen i riksdagen, där han är anställd.

“Herr talman, det pågår en klimatförändring. Det är med högsta sannolikhet så att mänsklig påverkan bidrar till den i väldigt hög grad. Om det råder inga tvivel, vill jag påstå, det är väl de vetenskapsmän som sysslar med de här frågorna tämligen överens om”, sa SD-ledaren...

En omsvängning på gång tydligen.

Fast det där behöver inte vara så kontroversiellt som det kan verka först. Vet inte vad Åkesson sagt tidigare, men att det 1) pågår en klimatförändring 2) att mänsklig fossil förbränning kan ha haft påverkan finns det väldigt många som håller med om. Även sådana som föraktfullt kallas ”klimatförnekare”. (Punkt 1) håller nog f.ö i princip alla med om.)

Om och när Jimmie Åkesson blir alarmistisk och förespråkar snabba lösningar, höjda energiskatter och flygbojkott för att avvärja the Tipping Point kan vi tala om omsvängning. Fram till dess är han kanske snarare en ... opportunist?
2020-01-20, 09:01
Medlem
Giant Squids avatar
Greta har en inbjudan till Japan.

Humans risk living in an empty world, warns UN biodiversity chief
https://www.theguardian.com/environment/2020/jan/20/humans-risk-living-in-an-empty-world-warns-un-biodiversity-chief-aoe
Citat:
UN has organised a youth summit this April in Miyazaki, Japan, which the organisation hopes environmental activists such as Greta Thunberg will attend.
2020-01-20, 09:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Gretas kompisar visar sitt rätta ansikte, vill ha Nürnbergrättegång, ransoneringar och avrättningar i klimatets namn

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7906077/Extinction-Rebellion-founder-calls-Nuremberg-style-trials.html

Men även kritik mot hennes verksamhet förekommer:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-7902895/DOUGLAS-MURRAY-Terrifying-children-propaganda-climate-change-abuse.html
Det är en helt sjuk stämning Gretas backare och pressen piskat upp.

Alla inblandade står säkert på Soros lönerullor, på ett eller annat sätt. Det finns många bilder där Neubauer står lite bakom Greta och håller koll.
2020-01-20, 09:22
Medlem
Giant Squids avatar
Svensk politik är inte värdigt Greta, hon borde jobba i toppskiktet i FN eller annan mer internationell plattform.
2020-01-20, 09:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast det där behöver inte vara så kontroversiellt som det kan verka först. Vet inte vad Åkesson sagt tidigare, men att det 1) pågår en klimatförändring 2) att mänsklig fossil förbränning kan ha haft påverkan finns det väldigt många som håller med om. Även sådana som föraktfullt kallas ”klimatförnekare”. (Punkt 1) håller nog f.ö i princip alla med om.)

Om och när Jimmie Åkesson blir alarmistisk och förespråkar snabba lösningar, höjda energiskatter och flygbojkott för att avvärja the Tipping Point kan vi tala om omsvängning. Fram till dess är han kanske snarare en ... opportunist?
Detta går väl inte att komma ifrån att det är en klar och tydlig sväng av SD åt Greta Thunbergs och människans-påverkan-på-klimatets håll, men inte kontroversiell tycker jag. Mera realistisk.
“Herr talman, det pågår en klimatförändring. Det är med högsta sannolikhet så att mänsklig påverkan bidrar till den i väldigt hög grad. Om det råder inga tvivel, vill jag påstå, det är väl de vetenskapsmän som sysslar med de här frågorna tämligen överens om.”
jämfört med
"Larmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik."
JÅ
“Vi kommer att se att det här är en stor klimatbluff det handlar om."
Björn Söder
eller
“Det är iscensatt av människor som vill att det här ska bli något”
JÅ
Jag ser SD som ett klokt parti som baserar sin politik på fakta och ett parti som inte räds att ändra sin politik utifrån tillgänglig kunskap. Riktigt modigt att ändra ståndpunkt i klimatfrågan.

Det är mycket troligt att det är det engagemang som Greta Thunberg är upphov till som fått SD att tänka till en gång till på klimatfrågan.
2020-01-20, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Svensk politik är inte värdigt Greta, hon borde jobba i toppskiktet i FN eller annan mer internationell plattform.

Som inte fattar att hon inte har något sakligt innehåll i sina tal? Tycker väl att hon passar in i NMR eller vad de heter, de riktiga nassarna.
2020-01-20, 10:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Tror inte att Åkesson är imponerad av Greta, han gillar inte panik.
https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/akesson-det-ar-obehagligt-med-alarmism-i-debatten/
Citat:
– Klimatdebatten handlar om att vi ska få panik, må dåligt och gå runt med ångest. Det är inte bra förutsättningar för att få till en effektiv politik, säger SD-ledaren.
Senast redigerad av Knut-Anne 2020-01-20 kl. 10:02.
2020-01-20, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Detta går väl inte att komma ifrån att det är en klar och tydlig sväng av SD åt Greta Thunbergs och människans-påverkan-på-klimatets håll, men inte kontroversiell tycker jag. Mera realistisk.
“Herr talman, det pågår en klimatförändring. Det är med högsta sannolikhet så att mänsklig påverkan bidrar till den i väldigt hög grad. Om det råder inga tvivel, vill jag påstå, det är väl de vetenskapsmän som sysslar med de här frågorna tämligen överens om.”
jämfört med
"Larmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik."
JÅ
“Vi kommer att se att det här är en stor klimatbluff det handlar om."
Björn Söder
eller
“Det är iscensatt av människor som vill att det här ska bli något”
JÅ
Jag ser SD som ett klokt parti som baserar sin politik på fakta och ett parti som inte räds att ändra sin politik utifrån tillgänglig kunskap. Riktigt modigt att ändra ståndpunkt i klimatfrågan.

Det är mycket troligt att det är det engagemang som Greta Thunberg är upphov till som fått SD att tänka till en gång till på klimatfrågan.

Godmorgon Surtruten, trevligt att se dig i tråden igen Alltid välunderbyggda och sakliga inlägg som leder till meningsfulla diskussioner. Flashback när det är som bäst

Du har onekligen en poäng med de citaten du angav. (Huruvida Björn Söder också har svängt är kanske en annan femma. Han kör väl ibland sitt eget lilla race och det är inte alla som älskar hans tuffa åsikter.)

"Larmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik", ja, det kanske Jimmie Åkesson skulle skriva under på än i dag? Håller han med alarmisterna? Håller han med om Gretas omhuldade tipping point år 2030 med de efterföljande kedjereaktionerna utom mänsklig kontroll?

Att lyfta upp klimatfrågan är ju också ett sätt att lyfta upp kärnkraftens förträfflighet. Och SD är mig veterligen ganska förtjusta i sådan. Jag läste f.ö. i Jacob Nordangårds bok "Rockefeller - en klimatsmart historia" att det var kärnkraftsindustrin som initialt låg bakom "smutskastningen" (hittar inget bättre ord just nu) av fossila bränslen.

Men visst vore det kul om Greta och Jimmie gjorde gemensam sak. Skulle säkert ge synergieffekter till bådas gagn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in