2020-01-19, 22:03
Medlem
Nyligen hade jag en tjej på besök från Belgien, hennes telefon fungerade inte när hon kom.
Men hon kunde surfa på mitt Wifi-nät. Och om hon kunde få den att fungera skulle det inte kosta något extra, det var nya bestämmelser sa hon.
Efter att hon hållit på och mixtrat med sin telefon någon dag, fick hon igång den. Sen kunde hon sitta och prata och göra allt som hon brukade göra. Alltså via mast också.
Så jag frågade hur hon gjort - och fattade det som hon varit i kontakt med sin operatör i Belgien. Antagligen hade hon väl chattat med dom. Och att dom fixat med anslutningen och fått igång den. Jag gick inte närmare in på det.
Men nu är det min tur att åka utomlands - inom EU.
Och naturligtvis vore det bra om min telefon kunde fungera med mitt vanliga abonnemang
Nån som vet /har erfarenhet använda sin svenska operatör utomlands?
Citera
2020-01-19, 22:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nån som vet /har erfarenhet använda sin svenska operatör utomlands?

Bara gör det. Inom EU gäller samlat regelverk. Inga inställningar etc behöver göras.

Reglerna för hur mycket data du får använda varierar dock mellan operatörerna
Citera
2020-01-19, 22:10
Medlem
Sooks avatar
Inom EU är det bara att använda telefonen precis som i Sverige. Du behöver slå på roaming.
Citera
2020-01-19, 22:11
Medlem
Det ska funka som vanligt inom EU, men de kan ge dig värre GB att surfa än du får i Sverige. Du kan tacka EU för... 200 sek kanske... sparade på semestern och med glädje betala med dina skattepengar för EU-avgiften. Telefonen "funkade inte" för att hon inte hade slagit på Roaming.
Citera
2020-01-19, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bara gör det. Inom EU gäller samlat regelverk. Inga inställningar etc behöver göras.

Reglerna för hur mycket data du får använda varierar dock mellan operatörerna

Ok. Menar du det fungerar som vanligt - och inte kostar något extra att ringa och ta emot samtal?
Citera
2020-01-19, 22:14
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ok. Menar du det fungerar som vanligt - och inte kostar något extra att ringa och ta emot samtal?

Korrekt.

Hade du goglat

Mobil EU

Så är första, verkligen första, träffen denna: https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_sv.htm
Citera
2020-01-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Inom EU är det bara att använda telefonen precis som i Sverige. Du behöver slå på roaming.

Citat:
Ursprungligen postat av herrpenis
Det ska funka som vanligt inom EU, men de kan ge dig värre GB att surfa än du får i Sverige. Du kan tacka EU för... 200 sek kanske... sparade på semestern och med glädje betala med dina skattepengar för EU-avgiften. Telefonen "funkade inte" för att hon inte hade slagit på Roaming.

Ok tack, får väl lära mig slå på Roaming .. (ska bli intressant att prova)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in