2020-01-19, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Plus att va fan bevisar det? Visa hur vattnet i ett slangvattenpass böjer sig utan att ha kontakt med plasten?

Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Tre kommunicerande kärl över avstånd utan att vatten lägger sig plant...

Skulle inte vatten alltid lägga sig plant?

Citat:
Det lägger sig väl plant i kärlen, om de står rakt. Eller menar du att det lutar i en krökning från kärl till kärl?

Citat:
Jag pratar om hur vatten som släpps fritt alltid lägger sig plant.

Minns du inte filmen som visade just tre kommunicerande kärl med långt avstånd mellan eller förstod du inte?

De tre mätpunkterna (gul/svart platta) är justerade på linje med laser.
Första och sista kärlet i slangvattenpasset är i nivå med mätpunkten, men kärlet i mitten visar en högre nivå trots att kärlen kommunicerar med varandra.

https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Alla tre kärl kommunicerar fritt med varandra och ändå visar kärlet i mitten en högre nivå än första och sista kärlet...
Citera
2020-01-19, 19:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Har förklara x antal ggr men ni globetards har problem med basal förståelse

Sidorörelsen och höjdrörelsen tar ut varandra i vändpunkten. Därav rak riktning en kort stund

Lätt att säga, svårare att visa hur det skulle funka i praktiken. Du har inte rett ut det riktigt själv va?

Obs, du behöver ta med i förklaringen att solen inte ökar eller minskar i storlek, så avståndet kan inte ändras.

Nu kan du förklara i detalj hur solen ser ut att gå i en rät linje under de (dryga) 12h den är uppe på alla platser på jorden under dagjämningarna.
Citera
2020-01-19, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Minns du inte filmen som visade just tre kommunicerande kärl med långt avstånd mellan eller förstod du inte?

De tre mätpunkterna (gul/svart platta) är justerade på linje med laser.
Första och sista kärlet i slangvattenpasset är i nivå med mätpunkten, men kärlet i mitten visar en högre nivå trots att kärlen kommunicerar med varandra.

https://youtu.be/4uwvx7-x98U

Alla tre kärl kommunicerar fritt med varandra och ändå visar kärlet i mitten en högre nivå än första och sista kärlet...
Nu är jag inte en platt jord förespråkare överhuvudtaget. Jag är väldigt säker på att jorden är rund.
Har heller inte sett filmen...
Men nu till sak! Kan inte det som jag tror är i filmen förklaras bort med varierande lufttryck?
Då borde man visa fler tester.
Tänkte bara om man ville hjälpa flat earth förespråkarna lite. Dom verkar behöva lite hjälp.
Citera
2020-01-19, 19:24
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
När förflyttar sig det lodräta att vara i en annan vinkel än det lodräta nyss var? Hur kan man se det?

Det ser man genom att mäta avståndet mellan två höga objekt vid basen och toppen. Helst vid en sjö för där har man lite lättare att få ihop den kilometern man måste ha för att få en bra skillnad.
Citera
2020-01-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljungbacken666
Nu är jag inte en platt jord förespråkare överhuvudtaget. Jag är väldigt säker på att jorden är rund.
Har heller inte sett filmen...
Men nu till sak! Kan inte det som jag tror är i filmen förklaras bort med varierande lufttryck?
Då borde man visa fler tester.
Tänkte bara om man ville hjälpa flat earth förespråkarna lite. Dom verkar behöva lite hjälp.
Du tänker att lufttrycket vid punkt 1 faller med motsvarande ca. 1,9 cm vattenpelare på 500 meter fram till punkt 2 och sedan stiger igen fram till punkt 3 så det återigen är samma som vid punkt 1?

Jag vet inte om lufttrycket kan variera så mycket på den, i vädersammanhang, korta sträckan, men betvivlar det.
Om nivåskillnaden skulle gå att förklara med lufttrycksvariationer på bara någon kilometers sträcka kan vi dock lägga ner plattjordspåståendet om att stora sjöar är helt plana, eller?

Edit.
Om jag räknat rätt...
Höjden på bågen i ett cirkelsegment där radien är 6371 km och kordans längd 1 km blir ..... 1,96 cm
Stämmer ganska väl med experimentet
Senast redigerad av Prudent 2020-01-19 kl. 20:13.
Citera
2020-01-19, 20:19
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Jag som trodde du inte litade på andra utan du misstrodde lärare etc pga egna erfarenhter. Men du misstror alltså vissa personer beroende på vad andra säger?

Som att jorden ser platt ut? Ögonen kanske inte har sinne nog att klara av hur jorden ser ut...

Skrev inte att jag trodde på det. Skrev att andra förklarade det så. Jag tror väl inte att andra inte förklara det så exakt som jag inte tror att lärare inte förklarat saker som dom gjort.

Nä precis.
Baserar inte nåt på att jorden ser platt ut.
Citera
2020-01-19, 20:33
Medlem
constants avatar
Citat:
Baserar inte nåt på att jorden ser platt ut.
Finns det något som får dig att tänka att "jorden är nog en sfär"?

Alltså, man behöver såklart inte vara hjärnkirurg för att finna evidens, men ibland så är det något som gnager hos den imbecille.

Vad är det du inte får att riktigt fungera här i världen?
Citera
2020-01-19, 20:39
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Har förklara x antal ggr men ni globetards har problem med basal förståelse

Sidorörelsen och höjdrörelsen tar ut varandra i vändpunkten. Därav rak riktning en kort stund

En kort stund? Under 24 timmar färdas solen i en rak bana från öst till väst. Igen ”sidorörelse och höjdrörelse” kan åstadkomma det hur mycket du än önskar.

Du kan stå vid ekvatorn på plats A och se hur solen under 12 timmar färdas i en spikrak rörelse. Det samma kan du se 10.000 km längre bort på ekvatorn på plats B.

När klockan är 09:00 på plats A går solen upp på plats B och går i en rak rörelse på båda platserna samtidigt... hur är det möjligt då punkt A och punkt B ligger i en 90 graders vinkel på den platta jorden.
Senast redigerad av Jazzil 2020-01-19 kl. 20:43.
Citera
2020-01-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Finns det något som får dig att tänka att "jorden är nog en sfär"?

Alltså, man behöver såklart inte vara hjärnkirurg för att finna evidens, men ibland så är det något som gnager hos den imbecille.

Vad är det du inte får att riktigt fungera här i världen?

Jag kan inte böja vatten utan att det jämnar ut sig direkt. Och jag kan inte upptäcka gravitationen. Man kanske måste ha fått för många äpplen i huvudet för att se den.
Jag kan filosofera om den tills tiden kollapsar om jag vill det.
Kan mycket väl tänka mig att det är en sfär men att en hjärnkirurg skulle vara auktoritet gällande världens form låter helt tokigt

Din hånfulla ton tyder på att du inte har tillräckligt med information för att bevisa det du tror på.
Och du verkar inte veta nåt jag inte vet så vi lämnar varandra här ditt underbarn. Grattis till ditt IQ.
Citera
2020-01-19, 22:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Och jag kan inte upptäcka gravitationen.
Förstår. Vart tar dina saker du släpper vägen?
Citat:
Din hånfulla ton tyder på att du inte har tillräckligt med information för att bevisa det du tror på.
Det har jag absolut inga som helst problem med.
Citera
2020-01-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förstår. Vart tar dina saker du släpper vägen?

Uppåt eller neråt beroende på vad det är.
Citera
2020-01-19, 22:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Uppåt eller neråt beroende på vad det är.
Okej, men då förstår du trots allt det där med gravitation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in