2020-01-19, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Ja, det som är special i detta fall är att en sån här psykos är typisk för att den ändå är tillfällig och går att medicinera bort. GM drar inte med psykisk ohälsa i grunden. Han är ingen knäppis i botten utan han har drabbats av ett starkt psykosanfall som i sig antagligen väldigt effektivt kan botas med Zuprexa.

Men hur ska han tackla psykiskt det som har hänt när medicineringen tar skruv?

Och var sjutton ska de "förvara" honom om han tillfrisknar? Men det har väl funnits fler typer av det här fallet?

Vad blev påföljden för mannen i Askim?, gift med en läkare, som efter en middag i bostaden dödade sin bäste vän och sprang ut och allvarligt skadade ett par grannar?
Citera
2020-01-19, 19:46
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Vad blev påföljden för mannen i Askim?, gift med en läkare, som efter en middag i bostaden dödade sin bäste vän och sprang ut och allvarligt skadade ett par grannar?
Rättspsyk.
Citera
2020-01-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ja. Vad tänker du om det? Hon väntade i bilen o Monica var med in. Så Monica förklarade. Plus återtid 22/8 pga att han inte ville sova över i ”ngt rum” pga platsbrist. Journaler finns.

Det jag tänker är att det står i journalen att han erbjuds plats den 16:e men avböjer, då har han tidigare på kvällen hotat med att hoppa (enligt polisens händelserapport).

Lätt att vara efterklok men LPT hade väl inte varit omotiverat i ett sånt läge kan man tycka. Eller når inte informationen om tidigare hot om suicid fram till läkaren?
Citera
2020-01-19, 19:53
Medlem
Novotars avatar
Rättspsyk tror jag, definitivt. Han hade en - Allvarlig psykisk störning - och då är det rättspsyk. Inte säkert att IDAG ens MINNS att han gjort detta. Åklagaren tex tror inte det. HAN minns inte, på riktigt.

Han undrar säkert fortfarande om detta är ”på riktigt” som han tidigare frågat. Hjärnan KAN ta bort minnesbilder, många minns aldrig själva krockhändelsen vid allvarliga skador.
Citera
2020-01-19, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det jag tänker är att det står i journalen att han erbjuds plats den 16:e men avböjer, då har han tidigare på kvällen hotat med att hoppa (enligt polisens händelserapport).

Lätt att vara efterklok men LPT hade väl inte varit omotiverat i ett sånt läge kan man tycka. Eller når inte informationen om tidigare hot om suicid fram till läkaren?
Om han inte haft sina klara stunder just då så hade man säkert ordnat ett vårdintyg. Men han var ju ganska redig när han var på psyk. Märkligt nog.
Citera
2020-01-19, 19:58
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Tycker inte polisrapporten stämmer alltid riktigt. Ja journalanteckningar är inte alltid öppna för alla enheter...olika program...man blir matt, idag 2020 håller dom väl på att få det fungera hela vägen.
Tror mer på de inblandades uppgifter och sjukhusets.
Citera
2020-01-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Sen när jag tuggar mig igenom fupen nu, så slås jag av vilken mild medicinering han fick.

Här eskorteras han in av polis in till St Göran, och så får han åka hem med några Propavan.

De har ju inga mediciner att tala om numera? Det behövs ju starkare grejer om man visat sånt där stört tillstånd.

Visst, han ger ett korrekt intryck när han sitter där med läkarna på St Göran,
men jösses, de får ju lita på vad som skett innan också och lägga ihop det i summan när de gör en bedömning. De kan ju inte göra endast en bedömning på att han lugnat ner sig när han kommer till St Göran.

Han hade ju för sjutton också försökt att hoppa ifrån balkongen i lägenheten sin.
Det är ett solklart suicidförsök även om han nu efteråt sitter på St Göran och är lugn.

Usch, vad fördomsfullt av läkare att låta sig luras av att han har en socioekonomisk trygg status! Alla kan drabbas av psykoser! Även chefer.

Efter att ha läst in mig lite mer på ämnet (och medicinerna) så gör jag exakt samma analys som du.

Medicineringen verkar mycket försiktig i första skedet, propavan skulle till och med kunna förvärra läget om man ser till dess biverkningar (feber, svettningar oregelbunden puls). Undrar om det inte är propavan som han mår så dåligt av enligt egen utsago.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-01-19 kl. 20:04.
Citera
2020-01-19, 20:04
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om han inte haft sina klara stunder just då så hade man säkert ordnat ett vårdintyg. Men han var ju ganska redig när han var på psyk. Märkligt nog.
Många psykiskt sjuka ”kan” låta adekvata. Han hade vissa klara stunder, dessutom ”van” att vara skärpt vid seminarier, ledning. Drog runt 100’tals miljoner - så, kan andra så kan han också- för vem vill bli erkänt psykiskt sjuk, intagen, LPT.
Hur jävla dåligt du än mår?
Citera
2020-01-19, 20:06
Medlem
Citat:
Många psykiskt sjuka ”kan” låta adekvata. Han hade vissa klara stunder, dessutom ”van” att vara skärpt vid seminarier, ledning. Drog runt 100’tals miljoner - så, kan andra så kan han också- för vem vill bli erkänt psykiskt sjuk, intagen, LPT.
Hur jävla dåligt du än mår?
Jo, men hur kan man skärpa sig och låta adekvat, samtidigt som man är i en så svår psykos att man senare dödar den man älskar över allt? Jag begriper inte nåt. Kan en psykos vara mycket svår, för att klinga av på nån timme, för att öka sen igen? Jag erkänner att jag inte kan ett dyft om detta.
Citera
2020-01-19, 20:33
Medlem
Citat:
Jo, men hur kan man skärpa sig och låta adekvat, samtidigt som man är i en så svår psykos att man senare dödar den man älskar över allt? Jag begriper inte nåt. Kan en psykos vara mycket svår, för att klinga av på nån timme, för att öka sen igen? Jag erkänner att jag inte kan ett dyft om detta.

Antagligen för att det i första hand handlar om rätt specifika vanföreställningar och inte något hallucinatoriskt. En "komplett" psykos med alla ingredienser kan säkert se betydligt värre ut, sett utifrån. Men är inte så bevandrad i ämnet heller.
Citera
2020-01-19, 20:34
Medlem
Novotars avatar
Citat:
i början iaf normal nån timma sen konstig I flera timmar;. osv men till slut går du längre o längre in.
Citera
2020-01-19, 20:40
Medlem
Citat:
i början iaf normal nån timma sen konstig I flera timmar;. osv men till slut går du längre o längre in.
Kunde det gått så illa att han "fastnat" i psykosen. Förstår du vad jag menar? Det vill säga, aldrig komma ut ur den ens med medicinering? Kan det bli permanenta hjärnskador, eller vilken del sitter psykosen i vad gäller den fysiska hjärnan? (Ouch - känner att jag måste plugga detta...). Kanske dumma frågor, men jag är genuint intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in