2020-01-19, 00:26
  #86569
Medlem
Korv-Bajss avatar
Sverigedemokraternas kurva har pekat ganska brant uppåt på senaste tiden.
https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden

Nu tror jag väl i och för sig att det är mer Socialdemokraternas "förtjänst" än Sverigedemokraternas.

Undrars just om det finns någon Sverigedemokratisk ketchupeffekt.
Att det går från att vara pinsamt att sitta på middagen med släkt och vänner och försöka förklara
HUR man kan tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna, som bara dom hemskaste människorna gör,
till att det blir pinsamt att försöka förklara hur man kan tänka sig att INTE rösta på dom, vilket dom
flesta andra normala människorna gör enligt opinionsmätningarna.

Finns den någon sådan ketchupgräns?
Har vi passerat den?
Eller håller vi på att närma oss den?
2020-01-19, 00:42
  #86570
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Sant! Jag har dessutom alltid förespråkat att sd borde flörta rejält med de homosexuella grupperna. Förslagsvis ta in en bög i ledningsgruppen. De borde högaktningsfullt skit i att RFSL och Pride beter sig som idioter. Var större än dessa tomtar!
Kvinnor och då framförallt yngre sådana är i det närmaste helt övertygade om att sd vill förbjuda alla "avarter". Denna myt hade punkterats om sd vore lite taktiska. Sedan har jag hört argument ang denna tanke att sd då hade förlorat flertalet av sina kärnväljare. Detta tror jag inte ett smack på, det finna bara vinster.

Tror inte heller de förlorar på det, de behöver ju inte ta någon sådan slemgubbe med peddovibbar utan helt vanliga bögar.

Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Sverigedemokraternas kurva har pekat ganska brant uppåt på senaste tiden. https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden Nu tror jag väl i och för sig att det är mer Socialdemokraternas "förtjänst" än Sverigedemokraternas. Undrars just om det finns någon Sverigedemokratisk ketchupeffekt. Att det går från att vara pinsamt att sitta på middagen med släkt och vänner och försöka förklara HUR man kan tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna, som bara dom hemskaste människorna gör, till att det blir pinsamt att försöka förklara hur man kan tänka sig att INTE rösta på dom, vilket dom flesta andra normala människorna gör enligt opinionsmätningarna.
Finns den någon sådan ketchupgräns? Har vi passerat den? Eller håller vi på att närma oss den?

Jag tror det finns flera olika "ingrupper" där SD är olika accepterade. Bland manliga arbetare har gränsen redan passerats. Jag tror vi närmar oss gränsen för vårdanställda kvinnor. Sedan finns grupper där jag tror det är långt till gränsen; tjänstemän i myndigheter, utbildningsväsendet, kultursektorn. Det är en viss klasskillnad. De i högstatus-jobb, de med akademisk utbildning, de med höga löner eller ärvda pengar har nog långt kvar till Ketchupeffekts-gränsen.
2020-01-19, 00:57
  #86571
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det finns flera olika "ingrupper" där SD är olika accepterade. Bland manliga arbetare har gränsen redan passerats. Jag tror vi närmar oss gränsen för vårdanställda kvinnor. Sedan finns grupper där jag tror det är långt till gränsen; tjänstemän i myndigheter, utbildningsväsendet, kultursektorn. Det är en viss klasskillnad. De i högstatus-jobb, de med akademisk utbildning, de med höga löner eller ärvda pengar har nog långt kvar till Ketchupeffekts-gränsen.

Du menar tex Östermalmsborna i Stockholm?
Dom som som bor runt Gyllenstiernsgatan?
2020-01-19, 01:24
  #86572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Tror inte heller de förlorar på det, de behöver ju inte ta någon sådan slemgubbe med peddovibbar utan helt vanliga bögar.

Jag tror det finns flera olika "ingrupper" där SD är olika accepterade. Bland manliga arbetare har gränsen redan passerats. Jag tror vi närmar oss gränsen för vårdanställda kvinnor. Sedan finns grupper där jag tror det är långt till gränsen; tjänstemän i myndigheter, utbildningsväsendet, kultursektorn. Det är en viss klasskillnad. De i högstatus-jobb, de med akademisk utbildning, de med höga löner eller ärvda pengar har nog långt kvar till Ketchupeffekts-gränsen.

Bor i södra Småland.
Var tidigare engagerad för SD i kommunen.
Har några år kollat vika som deltar i sossarnas 1:a maj-tåg, 40-50 stycken.
Ungefär 1/3 del gamlingar, 1/3 del blattar (huvudsakligen negrer) och 1/3 del aktiva sossar i kommunpolitiken.

Menar m.a.o., det är inget att skryta med för SD att man idag är skyhögt mycket större än S bland produktiva svenska medborgare
2020-01-19, 01:25
  #86573
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Du menar tex Östermalmsborna i Stockholm?
Dom som som bor runt Gyllenstiernsgatan?

De jobbar nog mot M istället. Att radikalisera M inifrån. Det är ju inte Kristersson som hittade på själv att han skall gå från ultraradikal globlist-liberal till att samtala med SD och kräva mer pengar till polisen.
2020-01-19, 08:48
  #86574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Nej och de stora tidningarna fokuserar på att Vänsterpartiet är störst sedan 18 år. Kunde ju ha med SD störst med om man ville.

Alltid intressant att följa rubriksättningar.
Noterar att videoklippet i artikeln heter "Ny mätning: SD större än S". Klippen heter annars nästan ALLTID samma sak som artikeln. Gissar på att artikelvinkel och rubrik ändrats.
2020-01-19, 10:20
  #86575
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Kan man dra några slutsatser om hur djupa svackorna blir efter varje topp i SD-opinionen?

Juni-17: 20,8 % i snitt (Räknar bort juli-17) så backade de till 17,1 % november-17. -3,7 %-enheter. -17,8 %.
Juli-18: 22,5 % så backade de till 18,3 i mars-19 (Räknar bort juli-19). -4,2 %-enheter. -18,67 %.
December-19: 25,4 %. Vad blir nästa botten? 20,7 %?

https://val.digital/Party-SD/


I samband med den så kallade flyktingkrisen 2015 etablerade SD sig som ett parti på 18 plusminus 2 PE beroende på vilka frågor som varit på dagordningen och där låg partiet kvar i flera år. Det som har hänt det senaste halvåret är förmodligen ett lyft till en ny platå där man kommer att ligga på 23 plusminus 2 PE.
2020-01-19, 15:07
  #86576
Medlem
trailblasers avatar
Ett Amerikanskt perspektiv på SDs framgångar:

https://www.youtube.com/watch?v=W4n5JNESeiQ
2020-01-19, 15:28
  #86577
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Ett Amerikanskt perspektiv på SDs framgångar:

https://www.youtube.com/watch?v=W4n5JNESeiQ

Haha sjukt tänkte precis länka detta klipp från Styx
2020-01-19, 17:59
  #86578
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Haha sjukt tänkte precis länka detta klipp från Styx

Strax efter valet 2018 la Styx ut nedanstående video där han kommenterade att Sverigedemokraterna fick ca 18% i valet. Han gör också en "framtidsanalys" för hur han tror att det kommer att gå för SD i opinionen framöver. Verkar som att han är ganska rätt ute i sin "prognos", mycket av det han säger här verkar redan vara på väg att infrias.

https://www.youtube.com/watch?v=-2R-xF6SVPU
2020-01-19, 19:24
  #86579
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Sverigedemokraternas kurva har pekat ganska brant uppåt på senaste tiden.
https://datastory.org/sv/data-stories/poll-of-polls-sweden

Nu tror jag väl i och för sig att det är mer Socialdemokraternas "förtjänst" än Sverigedemokraternas.

https://www.expressen.se/nyheter/s-toppen-hyllar-dansk-folkeparti-insag-utmaningar/

Jag är tämligen säker på att det kommer att bli såhär i Sverige till slut; SD:s invandringspolitik tas över av S redan denna mandatperiod när SD börjar bli "rumsrena" och därpå faller SD som en sten i opinionen. Tror många väljare inte vill ha SD vid makten, utan främst vill signalera till de andra partierna att de måste ta tag i invandringspolitiken på allvar.
2020-01-19, 19:36
  #86580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
https://www.expressen.se/nyheter/s-toppen-hyllar-dansk-folkeparti-insag-utmaningar/

Jag är tämligen säker på att det kommer att bli såhär i Sverige till slut; SD:s invandringspolitik tas över av S redan denna mandatperiod när SD börjar bli "rumsrena" och därpå faller SD som en sten i opinionen. Tror många väljare inte vill ha SD vid makten, utan främst vill signalera till de andra partierna att de måste ta tag i invandringspolitiken på allvar.

Det spelar ingen roll vilken invandringspolitik S har. De viker ju ändå alltid ner sig för MP för att få behålla regeringsmakten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in