2020-01-19, 10:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, Jesus tolkar det som att Messias är Guds son, som jag skrev till Zoom. Sedan läser du in att David måste menat att Jesus (Davids herre) måste funnits då David profeterade, men nej.
Läs tex Apostlagärningarna 2:22-36 så ser du hur profetior funkar.

Davids herre måste inte ha funnits bara för att David pratade om Honom, däremot pratade David inte om Honom som någon som kommer senare, utan om någon som redan fanns. Men det spelar ingen roll om vem av du och jag som tolkar det rätt, för sen kommer Jesus in och tolkar det åt oss. Det finns fler exempel därtill, så som Joh 8:58, där Jesus både säger att Han existerar före Abraham, dessutom säger det i nu-form, vilket är att säga att Han är JHWH.
Citera
2020-01-19, 14:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Davids herre måste inte ha funnits bara för att David pratade om Honom, däremot pratade David inte om Honom som någon som kommer senare, utan om någon som redan fanns. Men det spelar ingen roll om vem av du och jag som tolkar det rätt, för sen kommer Jesus in och tolkar det åt oss. Det finns fler exempel därtill, så som Joh 8:58, där Jesus både säger att Han existerar före Abraham, dessutom säger det i nu-form, vilket är att säga att Han är JHWH.
Som du säkert redan vet finns enkla förklaringar på i stort sett alla verser du lär ta upp. Jag har nu svarat dig på ett antal.

Du har just själv tagit upp förklaringens verser på joh 8:58, om du kollar upp bibeltexterna jag postade så kan man enkelt begripa hur profetior funkar och varför Herren säger att Han är före Abraham.
En betydligt enklare förklaring än treenighetssoppan alltså.
Citera
2020-01-19, 14:43
Avslutad
Citat:
Som du säkert redan vet finns enkla förklaringar på i stort sett alla verser du lär ta upp. Jag har nu svarat dig på ett antal.

Du har just själv tagit upp förklaringens verser på joh 8:58, om du kollar upp bibeltexterna jag postade så kan man enkelt begripa hur profetior funkar och varför Herren säger att Han är före Abraham.
En betydligt enklare förklaring än treenighetssoppan alltså.
Vi vet varför Jesus Kristus sa att Han var före Abraham. Han säger att Han är Gud!
Du tolkar allt från ett muslimskt perspektiv och som vi alla vet så förkastar den oheliga koranen den sanna Jesus Kristus.

Du har en agenda och är ute efter att vilseleda. Anser man att Gud misslyckades med sitt budskap genom Bibeln så att Han var tvungen att "reda ut missförstånd" genom muhummad och koranen så är man av djävulen! Utan tvekan!

Jag råder var och en att inte lyssna på den här kvinnan. Hon gör som satan, blandar sanning med lögn. Det är vad dessa antikrist pysslar med.
Citera
2020-01-19, 15:02
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Finns ännu äldre civilisationer med människor som har producerat liknande och betydligt mer detaljerade och genomtänkta antagen, inget speciellt med andra ord.
Visste du att Siddartha Guatama (buddha) exempelvis beskrev i sin kosmologi att det existerade galaxer, oändligt många världar och parallella universum?
Eller diverse greker i antiken som i princip skapade atomfysiken?

"Mr. 60 minutes, tell me something i don't know"

Det stora problemet som uppstår under åldrarna. Gud skickar en profet för att vägleda människor och dyrka Gud. Och Gud ger profeten många vetenskaper. Sedan lär profeten sitt folk med dessa vetenskaper. Efter profetens död. Hans folk byggde en staty för att hedra hans minne och med tiden viskade den onda demonen till människor. Gå av rätt väg. I deras tro. Och dyrkar profeten statyn. Istället för att dyrka en Gud. På detta sätt har människor glömt att tillbe Gud. Och dyrka profeten istället för honom. Detta är precis vad som hände med alla påstådda antika gudar. Det ursprungliga budskapet var dyrkan av Gud. Men genom åren har förvrängningar av böcker och övertygelser inträffat. Vissa avviker från den sanna tron
Citera
2020-01-19, 15:16
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Bibeln säger:
Begrunda det profetiska ordet tills morgonstjärnan går upp i era hjärtan.

Och den stjärnan är Jesus!
Det säger Han själv i Uppenbarelseboken.

Det är sådant här som gör att jag vet att Koranen är Guds Ord! Jag hör ju att den vittnar om Jesus, men den gör det genom att berätta om världen på ett visst sätt.

Koranen bekräftar Skriften för dem som hört Skriften, verkligen.

Gud talar i denna vers om den stora penetrerande stjärnan. Inte morgonstjärnan, du pratar om. När versen översattes till engelska skilde sig meningen helt ut. Jag vet inte varför. Du vet att Google-översättningen ibland är dålig.
Citera
2020-01-19, 15:47
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Det som händer i det stycket i Bibeln är att Jesus frågar vems son Messias är.
De svarar "Davids".
Då frågar Jesus varför David i Skriften (när David profeterade) kallar Messias för "herre", om nu Messias är hans son, alltså av Davids ätt.
Jesus är av Davids ätt, det säger Bibeln i tex Uppenbarelseboken.

Jesus menar att Messias är Guds son. Som jag tidigare skrev betyder det detsamma som en direkt skapelse av Gud.

Det är i själva verket evangeliet Jesus lyfter fram i det stycket:
Han är den nya skapelsen OCH av Davids släkt.

Gud beviljade profeten David. Salomons far är styrka. Och vetenskap i forntida tider.
Och förmågan att prata med fåglar också.
Och Gud gav profeten Salomons arméer från människor och även från jinnen. . Vinden drevs av profeten Salomo. Detta bevisar varför judarna utvecklade kunskap och teknik. I världen har de rätt hemligheter om saker. Gud gav dem all kunskap. En gåva från Gud. Att testa dem.

Här är några verser från Koranen som du pratar om:
An-Naml: Verse 15
وَلَقَدْ آتَيْنَا دَاوُودَ وَسُلَيْمَانَ عِلْمًا ۖ وَقَالَا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنَا عَلَىٰ كَثِيرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِينَ
We gave (in the past) knowledge to David and Solomon: And they both said: "Praise be to Allah, Who has favoured us above many of his servants who believe!" View more verses

An-Naml: Verse 16
وَوَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُودَ ۖ وَقَالَ يَا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِينُ
And Solomon was David's heir. He said: "O ye people! We have been taught the speech of birds, and on us has been bestowed (a little) of all things: this is indeed Grace manifest (from Allah.)"

An-Naml: Verse 17
وَحُشِرَ لِسُلَيْمَانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ وَالطَّيْرِ فَهُمْ يُوزَعُونَ
And before Solomon were marshalled his hosts,- of Jinns and men and birds, and they were all kept in order and ranks.

- An-Naml: Verse 18
حَتَّىٰ إِذَا أَتَوْا عَلَىٰ وَادِ النَّمْلِ قَالَتْ نَمْلَةٌ يَا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ
At length, when they came to a (lowly) valley of ants, one of the ants said: "O ye ants, get into your habitations, lest Solomon and his hosts crush you (under foot) without knowing it."

An-Naml: Verse 19
فَتَبَسَّمَ ضَاحِكًا مِنْ قَوْلِهَا وَقَالَ رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ
So he smiled, amused at her speech; and he said: "O my Lord! so order me that I may be grateful for Thy favours, which thou hast bestowed on me and on my parents, and that I may work the righteousness that will please Thee: And admit me, by Thy Grace, to the ranks of Thy righteous Servants."
Citera
2020-01-19, 15:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Vi vet varför Jesus Kristus sa att Han var före Abraham. Han säger att Han är Gud!
Du tolkar allt från ett muslimskt perspektiv och som vi alla vet så förkastar den oheliga koranen den sanna Jesus Kristus.

Du har en agenda och är ute efter att vilseleda. Anser man att Gud misslyckades med sitt budskap genom Bibeln så att Han var tvungen att "reda ut missförstånd" genom muhummad och koranen så är man av djävulen! Utan tvekan!

Jag råder var och en att inte lyssna på den här kvinnan. Hon gör som satan, blandar sanning med lögn. Det är vad dessa antikrist pysslar med.
Uppför du dig så här ute bland folk också?

Om något behöver sägas till eventuella läsare, så är det att kristna människor IRL iaf inte uppför sig så som "kristna" på FB gör.
Citera
2020-01-19, 15:59
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Bibeln säger:
Begrunda det profetiska ordet tills morgonstjärnan går upp i era hjärtan.

Och den stjärnan är Jesus!
Det säger Han själv i Uppenbarelseboken.

Det är sådant här som gör att jag vet att Koranen är Guds Ord! Jag hör ju att den vittnar om Jesus, men den gör det genom att berätta om världen på ett visst sätt.

Koranen bekräftar Skriften för dem som hört Skriften, verkligen.

Well, I noticed your comments. First, you do not believe in the Trinity. Three gods.
And that's a good thing. And you believe that there is no god but God. This is the essence of faith. You are completely on the right track.
But for you, Jesus is a prophet or a god that people should worship?
Citera
2020-01-19, 16:17
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlussenSTHLM
Det blir oseriöst när du diskuterar från ett muslimskt perspektiv (lögn) av det hela.

Tyvärr tror du att detta bara är från ett islamiskt perspektiv. Och ni känner inte alla profeterna. De har liknande meddelanden. Det är dyrkan av Gud. Detta hände när Adam skapades. Fram till den sista profeten. Han är Muhammad. Men många människor. Kärnan i tro har glömts bort. Det här är väldigt ledsen
Citera
2020-01-19, 16:30
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
"The piercing star" <3

Stjärnan som for upp genom alla himlar för att uppfylla allt är konungen som Gud upphöjde till sig själv.
Så judarna har fel:
De korsfäste och dödade bara Jesu bild, "köttet", inte Jesus. Jesus upphöjdes till Guds härlighet.
Läs Johannesevangeliet kapitel 17!
Appropå "stjärnorna" och vad dom står för så citerar jag nu rakt av från nätet, blir bäst:

Lucifer stal kunskap från Yahweh och gav till människorna. Han är en personifiering av Morgonstjärnan, Venus. Han är Jesus(?? min inredigerade undran och betoning på påståendet), Aphrodite, Prometheus, Heimdallr, Ostara, Orpheus, Astrea, Libra, Kunskapen, Förnuft, Kärleken, Logos, Reson, mänsklighetens frälsare. Reson är mänsklighetens sanna frälsare.

Källa: http://www.orderofreason.se/lucifer-2/

Detta kan nu låta kontroversiellt och fel ur en troendes synvinkel men jag blev direkt intresserad av vad som står där.
Eventuellt! Man får läsa med viss urskiljning så klart.
Oj, väldigt kontroversiellt, hade jag för bråttom nu som vanligt. Ja här ska inte censureras, det är ord som den där websidan\webansvariga får stå för. Inte direkt min ståndpunkt.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-19 kl. 16:43.
Citera
2020-01-19, 16:34
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Uppför du dig så här ute bland folk också?

Om något behöver sägas till eventuella läsare, så är det att kristna människor IRL iaf inte uppför sig så som "kristna" på FB gör.

Koranen uppgav att många inte kommer att tro. Han kommer inte att tro på Gud. Allt du försöker förklara och bevisa för henne. Så oroa dig inte. För att Gud vet detta väl. Han vet vad som händer. De kommer att förlora på domens dag, inte du.
Detta nämndes i Koranen:

Al-Baqara: Verse 6
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ
As to those who reject Faith, it is the same to them whether thou warn them or do not warn them; they will not believe.

Al-Baqara: Verse 7
خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
Allah hath set a seal on their hearts and on their hearing, and on their eyes is a veil; great is the penalty they (incur)

Al-Baqara: Verse 13
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ
When it is said to them: "Believe as the others believe:" They say: "Shall we believe as the fools believe?" Nay, of a surety they are the fools, but they do not know.
Citera
2020-01-19, 16:34
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Det stora problemet som uppstår under åldrarna. Gud skickar en profet för att vägleda människor och dyrka Gud. Och Gud ger profeten många vetenskaper. Sedan lär profeten sitt folk med dessa vetenskaper. Efter profetens död. Hans folk byggde en staty för att hedra hans minne och med tiden viskade den onda demonen till människor. Gå av rätt väg. I deras tro. Och dyrkar profeten statyn. Istället för att dyrka en Gud. På detta sätt har människor glömt att tillbe Gud. Och dyrka profeten istället för honom. Detta är precis vad som hände med alla påstådda antika gudar. Det ursprungliga budskapet var dyrkan av Gud. Men genom åren har förvrängningar av böcker och övertygelser inträffat. Vissa avviker från den sanna tron

Det är väl inget problem egentligen, tider och civilisationer förändras precis som tankesätt.
Profeters tid är nog förbi dessvärre, skulle det dyka upp profeter idag skulle de definieras som halvt galna eller kallas konspirationsteoretiker, det är också därför Jesus - även om han mot förmodan skulle återuppstå - aldrig skulle erkännas som Jesus för att om någon skulle anse sig själv vara Jesus och kalla sig själv det skulle denna snabbt avfärdas som en falsk profet av både kristna och icke-kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in