Här kommer länken till rapportens pdf-fil. Mycket sannolikt kommer Greta att tala om denna mycket viktiga helt nya rapport, kallad Global risk report 2020, i sina kommande två viktiga tal i Davos!
Här kommer länken till rapportens pdf-fil. Sannolikt kommer Greta att tala om denna mycket viktiga helt nya rapport, kallad Global risk report 2020, i sina kommande två viktiga tal i Davos!
Du är verkligen dum i huvudet och har troligen själv aldrig läst en vetenskaplig artikel i ditt liv.
Jag vill se forskningen och själv kunna analysera data. Jag är JÄVLIGT BRA på detta, speciellt med att läsa av grafer.
Jag är också jävla bra på om man manipulerar data, cherrypickar osv. Dvs avslöja bluffar som IPPC håller på med, deras huvudsyssla är att manipulera allt i deras favör, inte forska!
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-19 kl. 15:25.
Här kommer länken till rapportens pdf-fil. Mycket sannolikt kommer Greta att tala om denna mycket viktiga helt nya rapport, kallad Global risk report 2020, i sina kommande två viktiga tal i Davos!
Riskrapporten är välskriven och har många referenser och länkar efter varje informativt kapitel, för den som vill veta ännu mera!
-Greta lär säkert använda den nya framstående internationella riskrapporten i olika lämpliga sammanhang!
Annars har jag även tidigare läst vetenskapliga rapporter, även om jag inte är någon forskare och aldrig påstått att jag är en forskare. Jag är också en kommunikatör!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-01-19 kl. 15:32.
Riskrapporten är välskriven och har många referenser och länkar efter varje informativt kapitel, för den som vill veta ännu mera!
-Greta lär säkert använda den nya framstående internationella riskrapporten i olika lämpliga sammanhang!
Annars har jag läst vetenskapliga rapporter, även om jag inte är någon forskare och aldrig påstått att jag är en forskare. Jag är också en kommunikatör!
Du kan inte ett skit. Då skulle du kunna referera till riktiga saker. Men du är precis som Panik-Greta.
-Vad säger rapporten??
-Ööööh vet inte. Här är en länk. Men den är bra och stämmer säkert!
Har bläddrat igenom denna och detta är mycket väl utvalda problem. har det blivit sämre de senaste 30åren? Senaste 10 åren? Jävla trams. Det finns värre faror. Diktatorer som svälter ner sin befolkning.. Krig om makt i många länder. Dessa leder till flyktingar.
Hur mycket skit kommer från klimatpåverkan?? EN JÄVLA BRÅKDEL! Och dessa har alltid hänt och kommer alltid att hända. Kimatmafia i själv är det största hotet just nu!! De vill ha makt! De vill åt pengarna! De vill åt pansionfonder! P.g.a ett fejkat kris!
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-19 kl. 15:40.
Tror Greta nämnde nåt om brott mot mänskligheten ?
Och det är vad det blir om klimatkriminella politiker,ledare fortsätter på samma spår trots den upplysning om hoten som de knappast kunnat undgå.
Blir Beyond Thunderdome rättegångar när de skyldiga ska straffas senare.
Jag har länkat till tiotals sidor om Panik-Greta. Och gissa vad? Jag kommer att fortsätta att göra det!
Det är klimatmafian till vänster som TIME WP NYT Guardian CNN MSNBC som försöker göra Panik-Greta till en ikon.
Märk att när de skriver om Panik-Greta så är det typ "hon träffar X" "hon är stor för att hon är där"
Aldrig dock att Panik-Greta har åstadkommit någonting själv.
Panik-Greta är deras produkt. Panik-Greta har inte gjort nånting. Det är dessa medier bakom som gör allt.
Det är hur lätt som helst. Hon är ju ändå världens mest berömda svensk och amerikansk media har skrivit hur mycket som helst om henne. Oftast positivt eller neutralt/sakligt. Här några exempel:
Citat:
The Daily Beast: Greta Thunberg Is the Climate Heroine We Need
Det är hur lätt som helst. Hon är ju ändå världens mest berömda svensk och amerikansk media har skrivit hur mycket som helst om henne. Oftast positivt eller neutralt/sakligt. Här några exempel:
Skrev svaret redan i Spoilern. Panik-Greta gör inte ett skit. Läs där.
Jag har FÖRSÖKT I 2 TIMMAR nu att ni ska ge mig "Science which Greta promotes"
Av tusentals har jag inte fått en enda ännu! Finns inte heller i dessa alla artiklar som du nämner.
Lite konstigt vad? Panik-Greta sprider kunskap om forskningen. Man frågar vilken då??
MAN FÅR INGA SVAR!
Forskarna är arga. De vill att Panik-Greta ska sluta använda orden "science" och "forskning"
Panik-Greta är en skymf åt forskningen! Varje forskare kan säga det!
EN RAPPORT AV 1000 FORSKNINGAR ÄR INGEN FORSKNING!
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-19 kl. 16:04.
Singelkvinnor är riktiga klimatbovar, värre än män - eftersom de köper mycket kläder (det tar otroligt mycket sötvatten att odla fram bomull, syntetfibrer är inte heller klimatvänliga). Rapporterar - SVT. Oj!
GE MIG FÖR FAN EN ENDA FÖR ATT BÖRJA MED! Jag älskar vetenskap! Jag förstår vetenskap!
Hur ska vi som lyssnar på Greta, kunna hjälpa henne när hon säger att vi ska sprida "forskningen"?
Jag kan också göra en rapport som IPPC:s och inkludera tusentals referenser.
ÄR DETTA DÅ FORSKNING SOM MAN SKA LYSSNA PÅ?
Jo, det är ungefär så forskning går till. Man läser vad andra kommit fram till, drar nya slutsatser, skriver litteraturstudier på detta och undersöker vidare hur dessa nya slutsatser stämmer.
Här är några (rätt få) av de referenser som finns till kapitel 2 i den rapport jag tidigare föreslog att du skulle läsa. Dessvärre är det svårt att få ut dem på ett bra vis i text, så det är nog trots allt bättre om du gör som jag föreslog och tittar själv i referenslistorna.
Abakumova, G. M., E. V. Gorbarenko, E. I. Nezval, and O. A. Shilovtseva, 2008: Fifty years of actinometrical measurements in Moscow. Int. J. Remote Sens., 29, 2629–2665. Adam, J. C., and D. P. Lettenmaier, 2008: Application of new precipitation and reconstructed streamflow products to streamflow trend attribution in northern Eurasia. J. Clim., 21, 1807–1828. Adler, R. F., G. J. Gu, and G. J. Huffman, 2012: Estimating climatological bias errors for the global Precipitation Climatology Project (GPCP). J. Appl. Meteor. Climatol., 51, 84–99. Adler, R. F., et al., 2003: The version-2 global precipitation climatology project (GPCP) monthly precipitation analysis (1979–present). J. Hydrometeor., 4, 1147–1167. Aguilar, E., et al., 2009: Changes in temperature and precipitation extremes in western central Africa, Guinea Conakry, and Zimbabwe, 1955–2006. J. Geophys. Res. Atmos., 114, D02115. Alexander, L. V., P. Uotila, and N. Nicholls, 2009: Influence of sea surface temperature variability on global temperature and precipitation extremes. J. Geophys. Res. Atmos., 114, D18116. Alexander, L. V., X. L. L. Wang, H. Wan, and B. Trewin, 2011: Significant decline in storminess over southeast Australia since the late 19th century. Aust. Meteor. Ocean. J., 61, 23–30. Alexander, L. V., et al., 2006: Global observed changes in daily climate extremes of temperature and precipitation. J. Geophys. Res. Atmos., 111, D05109. Allan, R., and T. Ansell, 2006: A new globally complete monthly historical gridded mean sea level pressure dataset (HadSLP2): 1850–2004. J. Clim., 19, 5816–5842. Allan, R., S. Tett, and L. Alexander, 2009: Fluctuations in autumn-winter severe storms over the British Isles: 1920 to present. Int. J. Climatol., 29, 357–371. Allan, R. P., 2009: Examination of relationships between clear-sky longwave radiation and aspects of the atmospheric hydrological cycle in climate models, reanalyses, and observations. J. Clim., 22, 3127–3145. Allan, R. P., and A. Slingo, 2002: Can current climate model forcings explain the spatial and temporal signatures of decadal OLR variations? Geophys. Res. Lett., 29, 1141. Allan, R. P., and B. J. Soden, 2008: Atmospheric warming and the amplification of precipitation extremes. Science, 321, 1481–1484. Allan, R. P., B. J. Soden, V. O. John, W. Ingram, and P. Good, 2010: Current changes in tropical precipitation. Environ. Res. Lett., 5, 025205. Allen, R. J., and S. C. Sherwood, 2007: Utility of radiosonde wind data in representing climatological variations of tropospheric temperature and baroclinicity in the western tropical Pacific. J. Clim., 20, 5229–5243. Allen, R. J., and S. C. Sherwood, 2008: Warming maximum in the tropical upper troposphere deduced from thermal winds. Nature Geosci., 1, 399–403. Alpert, P., and P. Kishcha, 2008: Quantification of the effect of urbanization on solar dimming. Geophys. Res. Lett., 35, L08801. Alpert, P., P. Kishcha, Y. J. Kaufman, and R. Schwarzbard, 2005: Global dimming or local dimming? Effect of urbanization on sunlight availability. Geophys. Res. Lett., 32, L17802. Andrade, C., S. Leite, and J. Santos, 2012: Temperature extremes in Europe: Overview of their driving atmospheric patterns. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 12, 1671–1691. Andronova, N., J. E. Penner, and T. Wong, 2009: Observed and modeled evolution of the tropical mean radiation budget at the top of the atmosphere since 1985. J. Geophys. Res. Atmos., 114, D14106. Angell, J. K., 2006: Changes in the 300-mb North Circumpolar Vortex, 1963–2001. J. Clim., 19, 2984–2994. Anthes, R. A., 2011: Exploring Earth’s atmosphere with radio occultation: contributions to weather, climate and space weather. Atmos. Meas. Tech., 4, 1077–1103. Anthes, R. A., et al., 2008: The COSMOC/FORMOSAT-3 Mission—Early results. Bull. Am. Meteor. Soc., 89, 313. Archer, C. L., and K. Caldeira, 2008a: Reply to comment by Courtenay Strong and Robert E. Davis on “Historical trends in the jet streams”. Geophys. Res. Lett., 35. L24807. Archer, C. L., and K. Caldeira, 2008b: Historical trends in the jet streams. Geophys. Res. Lett., 35, L08803. Arndt, D. S., M. O. Baringer, and M. R. Johnson, 2010: State of the Climate in 2009. Bull. Am. Meteor. Soc., 91, S1–.
Arnold, T., et al., 2013: Nitrogen trifluoride global emissions estimated from updated atmospheric measurements. Proc. Natl. Acad. Sci. U.S.A., 110, 2029–2034. Ashok, K., S. K. Behera, S. A. Rao, H. Y. Weng, and T. Yamagata, 2007: El Niño Modoki and its possible teleconnection. J. Geophys. Res. Oceans, 112, C11007. Asmi, A., et al., 2013: Aerosol decadal trends – Part 2: In-situ aerosol particle number concentrations at GAW and ACTRIS stations. Atmos. Chem. Phys., 13, 895–916. Atlas, R., R. Hoffman, J. Ardizzone, S. Leidner, J. Jusem, D. Smith, and D. Gombos, 2011: A cross-calibrated mutiplatform ocean wind velocity product for meteorlogical and oceanographic applications. Bull. Am. Meteor. Soc., 92, 157–. Augustine, J. A., and E. G. Dutton, 2013: Variability of the surface radiation budget over United States from 1996 through 2011 from high-quality measurements. J. Geophys. Res., 118, 43-53, Aydin, M., et al., 2011: Recent decreases in fossil-fuel emissions of ethane and methane derived from firn air. Nature, 476, 198–201. Ballester, J., F. Giorgi, and X. Rodo, 2010: Changes in European temperature extremes can be predicted from changes in PDF central statistics. Clim. Change, 98, 277– 284. Baringer, M. O., D. S. Arndt, and M. R. Johnson, 2010: State of the Climate in 2009. Bull. Am. Meteor. Soc., 91, S1–. Barmpadimos, I., J. Keller, D. Oderbolz, C. Hueglin, and A. S. H. Prévôt, 2012: One decade of parallel fine (PM2.5) and coarse (PM10–PM2.5) particulate matter measurements in Europe: trends and variability. Atmos. Chem. Phys., 12, 3189– 3203. Barnston, A. G., and R. E. Livezey, 1987: Classification, seasonality and persistence of low-frequency atmospheric circulation patterns. Mon. Weather Rev., 115, 1083–1126. Barring, L., and K. Fortuniak, 2009: Multi-indices analysis of southern Scandinavian storminess 1780–2005 and links to interdecadal variations in the NW EuropeNorth Sea region. Int. J. Climatol., 29, 373–384. Barriopedro, D., E. M. Fischer, J. Luterbacher, R. Trigo, and R. Garcia-Herrera, 2011: The hot summer of 2010: Redrawing the temperature record map of Europe. Science, 332, 220–224. Barrucand, M., M. Rusticucci, and W. Vargas, 2008: Temperature extremes in the south of South America in relation to Atlantic Ocean surface temperature and Southern Hemisphere circulation. J. Geophys. Res. Atmos., 113, D20111. Barton, N. P., and A. W. Ellis, 2009: Variability in wintertime position and strength of the North Pacific jet stream as represented by re-analysis data. Int. J. Climatol., 29, 851–862. Becker, A., et al., 2013: A description of the global land-surface precipitation data products of the Global Precipitation Climatology Centre with sample applications including centennial (trend) analysis from 1901–present. Earth Syst. Sci. Data, 5, 71–99. Beig, G., and V. Singh, 2007: Trends in tropical tropospheric column ozone from satellite data and MOZART model. Geophys. Res. Lett., 34, L17801. Bell, G. D., and M. S. Halpert, 1998: Climate assessment for 1997. Bull. Am. Meteor. Soc., 79, S1–S50. Bender, F. A. M., V. Ramanathan, and G. Tselioudis, 2012: Changes in extratropical storm track cloudiness 1983–2008: Observational support for a poleward shift. Clim. Dyn., 38, 2037–2053. Bengtsson, L., and K. I. Hodges, 2011: On the evaluation of temperature trends in the tropical troposphere. Clim. Dyn., 36, 419–430. Beniston, M., 2004: The 2003 heat wave in Europe: A shape of things to come? An analysis based on Swiss climatological data and model simulations. Geophys. Res. Lett., 31, L02202. Beniston, M., 2009: Decadal-scale changes in the tails of probability distribution functions of climate variables in Switzerland. Int. J. Climatol., 29, 1362–1368. Bennartz, R., J. Fan, J. Rausch, L. Leung, and A. Heidinger, 2011: Pollution from China increases cloud droplet number, suppresses rain over the East China Sea. Geophys. Res. Lett., 38, L09704. Berrisford, P., et al., 2011: Atmospheric conservation properties in ERA-Interim. Q. J. R. Meteor. Soc., 137, 1381–1399. Berry, D., and E. Kent, 2011: Air-Sea fluxes from ICOADS: The construction of a new gridded dataset with uncertainty estimates. Int. J. Climatol., 31, 987–1001. Berry, D. I., and E. C. Kent, 2009: A new air-sea interaction gridded dataset from ICOADS with uncertainty estimates. Bull. Am. Meteor. Soc., 90, 645-656.
238
Skrev svaret redan i Spoilern. Panik-Greta gör inte ett skit. Läs där.
För att citera en av tidningarna:
Citat:
"In the last 18 months, Greta Thunberg has succeeded in creating a global attitudinal shift, transforming millions of vague, middle-of-the-night anxieties into a worldwide movement calling for urgent change."
"Thunberg launched the "Fridays For Future" movement — or School Strike for Climate (as it says in Swedish on her now-famous sign) — in 2018, encouraging students to skip school to demand action on climate change from their governments."
"In September, 4 million people joined her in that strike across 161 countries — the largest climate demonstration in history."
Vad Heartland Institute eller Tony Heller tycker om Greta väger ganska lätt i sammanhanget.
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
Jag har FÖRSÖKT I 2 TIMMAR nu att ni ska ge mig "Science which Greta promotes". Av tusentals har jag inte fått en enda ännu! Finns inte heller i dessa alla artiklar som du nämner.
Lite konstigt vad? Panik-Greta sprider kunskap om forskningen. Man frågar vilken då??
MAN FÅR INGA SVAR!
Du försöker med ett trick här. Vad IPCC gör är ju just att granska publicerade artiklar. Det är ju själva kärnan i deras arbete:
Citat:
IPCC reports cover the "scientific, technical and socio-economic information relevant to understanding the scientific basis of risk of human-induced climate change, its potential impacts and options for adaptation and mitigation."
The IPCC does not carry out original research, nor does it monitor climate or related phenomena itself. Rather, it assesses published literature, including peer-reviewed and non-peer-reviewed sources.
Once the author teams are selected, they begin work on a First Order Draft of the report based on an assessment of all relevant scientific, technical and social-economic information. Although priority is given to peer-reviewed literature, the IPCC recognizes that non-peer reviewed literature, such as reports from governments and industry, can be crucial for expanding the breadth and depth of the assessment. Use of this literature brings with it an extra responsibility for the author teams to ensure the quality and validity of cited sources.
IPCC Factsheet: What literature does the IPCC assess?
Like other scientific publications, IPCC reports refer to cited material in the text with the full citations
listed at the end of the relevant chapter so that readers can check the original sources. Copies of
material that is cited in IPCC report drafts but not widely available are made available to reviewers
upon request during the review period.
Så både jag och Greta kan hänvisa till IPCC med gott samvete. Mängder av experter har plockat ut allt relevant från den vetenskapliga litteraturen och sammanställt det i färdiga rapporter, som vi kan läsa. Som exempelvis texten om tipping points.
Singelkvinnor är riktiga klimatbovar, värre än män - eftersom de köper mycket kläder (det tar otroligt mycket sötvatten att odla fram bomull, syntetfibrer är inte heller klimatvänliga). Rapporterar - SVT. Oj!
Så är det, fastfashion är efter olja och kol den största klimat och miljöboven.
Man har ju lurat i konsumenterna att köpa nya kollektioner säsongsvis och till speciella tider.
Vansinnigt.
Trots den enorma påverkan ett par jeans har så går man som robotar och konsumerar ett par nya inom kort. Dessutom som har tillverkningen utav plagg som konsumeras i väst flyttats till mer utsatta länder. Sen har vi mage att skälla på dom för att dom smutsar ned när dom tillverkar våra produkter.
Bär kläderna längre, ha bytesdagar, köp second hand som Greta. Sen när de är allför slitna väv trasmattor, vävstugor och föreningar har det funnits många utav ute i svenska orter tidigare men är på utdöende. Vi köper våra trasmattor från Kina.
Snart kommer ingen ihåg hur man monterar och snörar upp en vävstol längre.
En del utav kulturhistorien och en hantverkstradition som tagit 100tals år att förfina går i graven.
Så är det, fastfashion är efter olja och kol den största klimat och miljöboven.
Man har ju lurat i konsumenterna att köpa nya kollektioner säsongsvis och till speciella tider.
Vansinnigt.
Trots den enorma påverkan ett par jeans har så går man som robotar och konsumerar ett par nya inom kort. Dessutom som har tillverkningen utav plagg som konsumeras i väst flyttats till mer utsatta länder. Sen har vi mage att skälla på dom för att dom smutsar ned när dom tillverkar våra produkter.
Bär kläderna längre, ha bytesdagar, köp second hand som Greta. Sen när de är allför slitna väv trasmattor, vävstugor och föreningar har det funnits många utav ute i svenska orter tidigare men är på utdöende. Vi köper våra trasmattor från Kina.
Snart kommer ingen ihåg hur man monterar och snörar upp en vävstol längre.
En del utav kulturhistorien och en hantverkstradition som tagit 100tals år att förfina går i graven.
Tillkommer detta med "färdigslitna" Jeans en skymf mot de som tillverkar kläderna och till de som inte har råd med fina kläder.