2020-01-19, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Exakt. Och man behöver inte tillskriva GM något mastermind-sinne. De kan helt enkelt var lejda eller samarbeta med organiserad brottslighet i öst för att forsla undan pengarna.

Just att det finns balter, ryssar och annat i området som kan ha fått nys om försäljningen styrker detta samt att BO hade en fastighet där dessa kan ha utfört arbeten. Bilen i Norrtälje. Och nu finns vittnesuppgifter på 2 balter på cykel i en tunnel innan morden.
Så de hade både lokalkännedom, målet, kontona och flykten genomplanerad? Låter jävligt otäckt. Kan bli ett riktigt stort ärende detta.
Citera
2020-01-19, 15:31
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så de hade både lokalkännedom, målet, kontona och flykten genomplanerad? Låter jävligt otäckt. Kan bli ett riktigt stort ärende detta.

Det läskiga är ju om man redan från början planerat ett mord, alltså helt likgiltigt bara för spåren ska kallna.
Citera
2020-01-19, 15:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Exakt. Och man behöver inte tillskriva GM något mastermind-sinne. De kan helt enkelt var lejda eller samarbeta med organiserad brottslighet i öst för att forsla undan pengarna.

Just att det finns balter, ryssar och annat i området som kan ha fått nys om försäljningen styrker detta samt att BO hade en fastighet där dessa kan ha utfört arbeten. Bilen i Norrtälje. Och nu finns vittnesuppgifter på 2 balter på cykel i en tunnel innan morden.

Jaa, det är ungefär så som jag också föreställer mig upplägget.

”Och nu finns vittnesuppgifter på 2 balter på cykel i en tunnel innan morden.”

Var har du hittat dom uppgifterna?
Citera
2020-01-19, 15:42
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, det är ungefär så som jag också föreställer mig upplägget.

”Och nu finns vittnesuppgifter på 2 balter på cykel i en tunnel innan morden.”

Var har du hittat dom uppgifterna?

brottsplats_stockholm instagram

Ont:

Finns alltså vittnesuppgifter på två balter på cykel i en tunnel innan mordet.

Kan man anta att polisen säkrar DNA-spår från olika bostäder där öststatare huserar i området? Det är ju inte alltför otroligt att OM östspåret stämmer så har GM bott hos landsmän. Även om de skulle vara inlejda för just detta rånet kan de ha sovit över eller varit där innan rånet. Då har man åtminstone nånstans att börja nysta.

Kan polisen göra detta rent juridiskt?

Sen har jag skrivit det förut. Men om de tagit godsfärjan Kapellskär-Paldiski så kan de ju hoppat på ett lastbilsflak där chaffisen så klart är med på noterna. Så det finns inga kamerabilder där heller isf.

Nån sa att det är osmart att ta färjan. Men det är väl ganska smart. Dåligt med kontroller. I och med att man mördat BO, låst dörren och forslat bort en av bilarna så är chansen stor att man stiger av färjan innan mordet upptäcks.

Det som skulle tala för lejda mördare utifrån är att grannar säger att det varit oroligt innan mordet, med bilar som åkt och rekat. Menar på att om det är byggjobbare som redan bor i området som är skyldiga kanske man inte behöver reka.
Senast redigerad av seriouslyfuckedup 2020-01-19 kl. 15:52.
Citera
2020-01-19, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just precis. Eller var det så att "man" (dvs GM) hade egen bil på vargmötet. Men ändå tog med BOs bil, med tanke på att ta med den hem till landet långtbortistan.
Dom tog det man kunde. Det var alltså mer än en GM. Tog dom mycket värdesaker.
Citera
2020-01-19, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fördröja upptäckt? Blir inte bilen kvar på tomten ser det ju ut som att ingen är hemma. Möjligt är väl också att de kontaktförsök som gjordes av kvinnans klubbkompisar innehållit uppgift om att de kommer förbi senare. Och man därför velat ta bilen väck därifrån.

Ja det verkar välplanerade angripare.
Citera
2020-01-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Släktgården är den på tomt Sursta 1:17 eller....? Den kallas även Norrbacka i gamla handlingar.
Är det den som köpts för 14 mille.
Köparen är då G Öhrn. Denna fågel äger många tomter och häckar lite överallt.

BO bodde på tomt Sursta 1:16 eller?

Tomtbeteckningarna syns på Hitta.se om man väljer Tomtkarta.

Enligt tidningarna är det 14 miljoners släktgården.
Citera
2020-01-19, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyJob
Det här med SMS:er tänkte jag att om man är magsjuk så kanske man inte har så mycket till ork att skriva en roman tillbaka men visst kan rånarna har varit iskalla.
Samtidigt är valet av sjukdomen magsjuk avhållsamhet att man kommer på besök, så jag känner att det var skrivet av GM. Visst hon kan ha varit magsjuk och skrivit själv, men konstigt samanträffande att det även kändes fel för mottagaren.
Citera
2020-01-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Japp.

Jag tror det här kan handla om ett mycket välplanerat brott. Allt ifrån valet av brottsoffer, planerat gisslantagande, cyklarna och valet att lämna fastigheten i brottsoffrens fordon.

Om så är, så har dom ju haft ett färdigställt upplägg för hur konton skall hanteras.

Jag får också den känslan. För c:a tio år sedan läste jag någonstans om hur öststatsligor planerade inbrott i Sverige genom att skaffa sig mer eller mindre fullständig information om vissa personer. Ligamedlemmar fanns redan på plats i Sverige och väntade på klartecken från de som jobbade med uppgiftsinsamlandet.

Därefter skedde tillslaget men det rörde sig i de flesta fall om inbrott och stölder men nu kanske det hela har lyfts upp, eller sjunkit ner, till en ny nivå som så mycket annat när det gäller brottslighet i Sverige.
Citera
2020-01-19, 16:35
Medlem
Stilichios avatar
Angående SMS:et

Någon undrade varför den som fick det märkliga sms:et inte hörde av sig. Det var ju det de gjorde, men de fick ju inget svar. Tänker så här: Du får ett märkligt sms. Du försöker sedan ringa, alt messa tillbaks men får inget svar. Eftersom det handlade om magsjuka utgår du ifrån att de är för sjuka för att svara.
Citera
2020-01-19, 16:36
Medlem
Mooseknuckles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av druttaren
Finns ju en hel del kriminella element i Vallentuna. Mycket mycket droger i omlopp där..
Jag bor i Vallentuna. Varket ser eller hur sånt. Detta är inte för att dementera det du säger. Jag bara undrar var det finns? Vaddå för droger? Lite hasch eller tyngre saker? Jag ser inte direkt langare i Vallentuna Centrum. Eller så kan det vara för att jag har skygglapparna på och ser inget. Vet inte.
Jag är "lycklig ovetande" kan man säga.
Citera
2020-01-19, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Angående SMS:et

Någon undrade varför den som fick det märkliga sms:et inte hörde av sig. Det var ju det de gjorde, men de fick ju inget svar. Tänker så här: Du får ett märkligt sms. Du försöker sedan ringa, alt messa tillbaks men får inget svar. Eftersom det handlade om magsjuka utgår du ifrån att de är för sjuka för att svara.

Låter troligt. Kanske också att de stängde av mobilen direkt efter de hade skickat sms:et? I så fall ganska smart för det är väl ganska naturligt att den sjuke vill vara ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in