2020-01-17, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Kommer den från Hawaii eller Anderson?
Är lite för dålig på flygplansmodeller, men jag tror, med viss osäkerhetsfaktor, att den landade i förrgår.

Efter sejouren i Australien blev det nog Guam, fram till i förrgår då den landade på Kadena.
Citera
2020-01-18, 04:05
Medlem
Kumabjorns avatar
Idag inledde bloggen en ny liten serie där relationerna mellan Korea och Japan skall utredas. Del 1 tar upp den tidigaste perioden då det fanns något utbyte, egentligen innan det vare sig fanns ett Korea eller Japan, men nationalstaterna var under framväxt. Och de var beroende av varandra.
Citera
2020-01-18, 06:06
Medlem
Citat:
Idag inledde bloggen en ny liten serie där relationerna mellan Korea och Japan skall utredas. Del 1 tar upp den tidigaste perioden då det fanns något utbyte, egentligen innan det vare sig fanns ett Korea eller Japan, men nationalstaterna var under framväxt. Och de var beroende av varandra.

Tack!

Historielektion igen, i den högre skolan.

Fullkomligt brilliant!

Ser fram emot del 2.
Citera
2020-01-19, 05:26
Medlem
Noterar att Nordkorea kallar hem sina ambassadörer till Pyongyang samtidigt som man tydligen är på väg att byta ut sin utrikesminister, Ri Yong Ho.

Taktikupplägg och instruktioner inför nästa vända i eventuella förhandlingar med SK och USA?

Nya instruktioner för att skaffa nytt kapital, då kassakistan sinar dag för dag?

Nya instruktioner efter Pentagons #2 General John Hyten, uttalande i fredags, att Nordkoreas upprustning pågår för allt vad tygen håller?

Nordkoreas senaste uttalande är ju följande, Nordkorea kommer att fortsätta att rusta upp och aldrig avveckla sina kärnvapen, så länge USA och dess allierade behåller sanktionerna och hotar Nordkorea på det aggressiva sätt man gör.

USA måste gå med på ALLA krav Nordkorea ensidigt ställer, annars avvecklar vi aldrig kärnvapnen.

Ser ljust ut......
Citera
2020-01-19, 06:58
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Noterar att Nordkorea kallar hem sina ambassadörer till Pyongyang samtidigt som man tydligen är på väg att byta ut sin utrikesminister, Ri Yong Ho.

Taktikupplägg och instruktioner inför nästa vända i eventuella förhandlingar med SK och USA?

Nya instruktioner för att skaffa nytt kapital, då kassakistan sinar dag för dag?

Nya instruktioner efter Pentagons #2 General John Hyten, uttalande i fredags, att Nordkoreas upprustning pågår för allt vad tygen håller?

Nordkoreas senaste uttalande är ju följande, Nordkorea kommer att fortsätta att rusta upp och aldrig avveckla sina kärnvapen, så länge USA och dess allierade behåller sanktionerna och hotar Nordkorea på det aggressiva sätt man gör.

USA måste gå med på ALLA krav Nordkorea ensidigt ställer, annars avvecklar vi aldrig kärnvapnen.

Ser ljust ut......

Det intressanta här, tycker åtminstone jag, är att KJU är på väg att göra samma misstag som Sovjetunionen gjorde. En enkel åtgärd från amerikansk sida vore ju att placera ut ett antal kärnvapenbestyckade ubåtar i farvattnen och tillkännage detta. Så länge KJU inte använder vapnen, och hans nation skulle bli totalt annihilerad ifall han satt fingret på sin röda knapp, vilket han säkert är bistert medveten om, innebär det att varje investering han gör i nya vapen kommer att dra NK mot ruinens brant.

Jag får allt mer intrycket att USA försöker upprepa George Kennans ”containment” politik gentemot Pyongyang. Kan det lyckas?
Citera
2020-01-19, 08:15
Avstängd
Citat:
Det intressanta här, tycker åtminstone jag, är att KJU är på väg att göra samma misstag som Sovjetunionen gjorde. En enkel åtgärd från amerikansk sida vore ju att placera ut ett antal kärnvapenbestyckade ubåtar i farvattnen och tillkännage detta. Så länge KJU inte använder vapnen, och hans nation skulle bli totalt annihilerad ifall han satt fingret på sin röda knapp, vilket han säkert är bistert medveten om, innebär det att varje investering han gör i nya vapen kommer att dra NK mot ruinens brant.
Vill ni så gärna ha krig? Kärnvapenbestyckade ubåtar runt Nordkorea innebär att landet kan bli utplånat med minimal förvarning, och det innebär att Nordkorea måste snabba upp beslutsprocesserna för att avlossa sina egna kärnvapen, vilket då också innebär ökad risk för misstag.

Det var bara ren tur att vi undvek WW III under de hetare momenten av Kalla kriget och nu vill du upprepa precis sådan politik som nästan ledde till krig då?
Citera
2020-01-19, 08:36
Medlem
Kumabjorns avatar
Hur är det med läskunnigheten?
Var rätt tydlig med att ingen kommer att avfyra något. Det handlar om att få KJU att förköpa sig på vapenteknik så han går bankrutt. Utan pengar så trillar alla Yangban relationer som han helt uppenbarligen bygger sitt styre på.
Citera
2020-01-19, 11:17
Medlem
Citat:

Jag får allt mer intrycket att USA försöker upprepa George Kennans ”containment” politik gentemot Pyongyang. Kan det lyckas?

Det är nog högst troligt, och har goda förutsättningar att lyckas, dock med några förbehåll.

Under förutsättning att det idag finns en policystab med sammanhållen agenda, liknande den Kennan hade, på sin tid, men med en distinkt skillnad.
Skillnaden är att något 100%:igt modus vivendi dvs ett konsensus kring den tillfälliga lösningen att invänta konkurs och att Kim slår vantarna i bordet, för att därefter följas av en permanent utarbetad plan med lösningar för ett normaliserande av Nordkorea.

För den som läst Kennans från början hemliga utredning, project operation solarium är även direkta tydliga kärnvapenavskräckningar en kompletterande del, som förstärker hela den tillfälliga planen att invänta den totala kollapsen i Nordkorea.

Den intelligensia yangban med förmodat konfucianskt mindset, lär nog, inleda subversiv verksamhet, så snart likvidationsplikten är ett faktum i Nordkorea.

Problemet här, är de konstanta intensivvårdsbehandlingar Kina bistår med.
Citera
2020-01-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vill ni så gärna ha krig? Kärnvapenbestyckade ubåtar runt Nordkorea innebär att landet kan bli utplånat med minimal förvarning, och det innebär att Nordkorea måste snabba upp beslutsprocesserna för att avlossa sina egna kärnvapen, vilket då också innebär ökad risk för misstag.

Det var bara ren tur att vi undvek WW III under de hetare momenten av Kalla kriget och nu vill du upprepa precis sådan politik som nästan ledde till krig då?

Din uppenbart obstinata ovilja, känns kraftigt besvärande, då Du inte LÄSER vad jag och andra, tex skribenten Kumabjörn upprepade gånger tydliggjort, INGEN ÖNSKAN AV ETT KRIG - INGA AVFYRADE VAPEN.
Om orsaken är svag alfabetism, må udda vara jämnt och motvilligt överseende beviljas.
Citera
2020-01-19, 13:59
Avstängd
Citat:
Din uppenbart obstinata ovilja, känns kraftigt besvärande, då Du inte LÄSER vad jag och andra, tex skribenten Kumabjörn upprepade gånger tydliggjort, INGEN ÖNSKAN AV ETT KRIG - INGA AVFYRADE VAPEN.
Lik förbannat så kommer ni med förslag som verkar skräddarsydda för att få till ett krig. Det är knappast något nytt med hökar som provocerar fram krig samtidigt som de högtidligt svär att det bara är fred de vill ha.

Citat:
Var rätt tydlig med att ingen kommer att avfyra något. Det handlar om att få KJU att förköpa sig på vapenteknik så han går bankrutt. Utan pengar så trillar alla Yangban relationer som han helt uppenbarligen bygger sitt styre på.
Och om det inte går så då? Om Kim inte gör som du vill utan istället gör det inte helt orimliga antagandet att dessa ubåtar handlar om en förstaslagsförmåga. Att man planerar ett överraskningsanfall. USA kan trots att slå tillbaka med missiler från fastlandet om det bara handlar om att ge igen för ett anfall från Nordkorea. Bara för att du säger dig inte vilja ha krig innebär inte det att dina förslag inte leder till sådant.
Senast redigerad av Xenonen 2020-01-19 kl. 14:03.
Citera
2020-01-19, 14:16
Medlem
På förekommen anledning, vill jag för läsare av denna tråd, som inte redan är medvetna om min hållning i Nordkorea - Koreafrågan, en gång för alla klargöra följande:

1. Jag förespråkar inte en fortsättning av det (formellt) pågående kriget.

2. Jag är för ett regimskifte i Nordkorea, så att det kriminella tyranniet och Kimdynastin förpassas till historieböckerna.

3. Jag är för att det Koreanska folket får möjlighet att återförenas under demokratiska former om Sydkoreanska befolkningen så önskar alternativt att Nordkorea efter ett regimskifte får hålla fria och demokratiska val och därefter ges möjlighet att stifta en ny konstitution.

4. Jag är emot alla odemokratiska krafter i regionen och för en kraftfull och ökad press på alla dessa att godvilligt medverka till ett regimskifte.

5. Jag är för en förhandlingstaktik med hårda krav på sanktioner eller blockad.

6. Jag är för tydliga signaler till nuvarande regim, där även ett klargörande görs att eskalering av kärnvapen kommer att ske i både Sydkorea och Japan.

7. Jag är för att nya gemensamma militärövningar mellan SK-J-USA återupptas, Gärna med rakryggat besked att kärnvapenbestyckade u-båtar permanentas i vattnen kring Nordkorea under tiden som Sydkorea skaffar egna kärnvapen eller att Nordkorea avvecklar alla sina samt BioChemvapen.

Härmed kan vi återgå till den vanliga dagordningen och programtablån i tråden!
Citera
2020-01-19, 14:47
Medlem
Citat:
På förekommen anledning, vill jag för läsare av denna tråd, som inte redan är medvetna om min hållning i Nordkorea - Koreafrågan, en gång för alla klargöra följande:

1. Jag förespråkar inte en fortsättning av det (formellt) pågående kriget.

2. Jag är för ett regimskifte i Nordkorea, så att det kriminella tyranniet och Kimdynastin förpassas till historieböckerna.

3. Jag är för att det Koreanska folket får möjlighet att återförenas under demokratiska former om Sydkoreanska befolkningen så önskar alternativt att Nordkorea efter ett regimskifte får hålla fria och demokratiska val och därefter ges möjlighet att stifta en ny konstitution.

4. Jag är emot alla odemokratiska krafter i regionen och för en kraftfull och ökad press på alla dessa att godvilligt medverka till ett regimskifte.

5. Jag är för en förhandlingstaktik med hårda krav på sanktioner eller blockad.

6. Jag är för tydliga signaler till nuvarande regim, där även ett klargörande görs att eskalering av kärnvapen kommer att ske i både Sydkorea och Japan.

7. Jag är för att nya gemensamma militärövningar mellan SK-J-USA återupptas, Gärna med rakryggat besked att kärnvapenbestyckade u-båtar permanentas i vattnen kring Nordkorea under tiden som Sydkorea skaffar egna kärnvapen eller att Nordkorea avvecklar alla sina samt BioChemvapen.

Härmed kan vi återgå till den vanliga dagordningen och programtablån i tråden!

Jag ogillar kungen tjockisen den 3e. Men tror du att Trump kan leda en komplicerad operation som även kommer inkludera Kina och till mindre del Ryssland och Taiwan.

Även ett mindre samarbete USA och Kina skulle uppröra många i USA.

Eller ta Abe, han har varit tyst i sin kritik av Kina och Kina tysta i Japan kritik. Jag tror att både Xi och Abe vill skriva på nytt handelsavtal när Xi besöker Japan i April. Men många Japaner och Amerikaner stöder Taiwans oberoende. Svårt.

Jag tror att Trump sa något i stil med att NK måste lösas av länderna i regionen.

Kan inte Trump bygga en nöjespark för Kung Kim i Florida. De verkar vara bra vänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in