2020-01-18, 23:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
På tal om saker att förklara, berätta om hur molnen blir solbelysta på undersidan när du ändå är igång med att rita skepp och parabolantenner.

För att solen står tillräckligt lågt så att säga för att strålarna ska träffa undersidan såklart.

Det säger dock inget om huruvida Jorden är rund eller platt antar jag. Men det är rätt basic att du kan ha en ljuskälla som kan belysa molnen från olika vinklar. Ickefråga tycker jag.
Citera
2020-01-19, 00:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
För att solen står tillräckligt lågt så att säga för att strålarna ska träffa undersidan såklart.

Det säger dock inget om huruvida Jorden är rund eller platt antar jag. Men det är rätt basic att du kan ha en ljuskälla som kan belysa molnen från olika vinklar. Ickefråga tycker jag.
Alltså lägre än molnen på en platt jord? Så lågt att man alltså skulle kunna krocka med den med med ett vanligt flygplan?
Citera
2020-01-19, 00:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Eftersom vi är i denna tråden nu och inte nån random rymdtråd och baserar lösningar på att jorden är platt och har en kupol över sig, så skulle det vara logiskt om dom lyckats uttnyttja den på något sätt för att sända genom..

Men om vi ska utgå från den vanliga världsbilden så.

Nu vet jag inte hur telemaster funkar ska jag erkänna. Men antar att dom strålar ut signaler som paraboler snappar upp. Dom kanske har lite sämre master som strålar rakt ut istället för att täcka mer yta neråt i kenya.

Sen ser jag väl det inte som omöjligt att det snurrar runt satelliter innanför denna kupolen om den nu finns..

Varför skulle ’de’ bygga ’lite sämre master’ i Kenya? År efter år efter år bestämmer nån att alla länder vid ekvatorn ska få ’lite sämre master’. Är det eliten som bestämmer det tänker du?
Citera
2020-01-19, 00:17
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skulle ’de’ bygga ’lite sämre master’ i Kenya? År efter år efter år bestämmer nån att alla länder vid ekvatorn ska få ’lite sämre master’. Är det eliten som bestämmer det tänker du?

Nä kenyas ekonomi tänkte jag.
Citera
2020-01-19, 00:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä kenyas ekonomi tänkte jag.

Så Kenya kommer aldrig nånstans med sina master. De rika i Kenya måste leva med sämre master, och hur lång tid det än går kommer de ha lite sämre master.

Så måste det vara, för hur det än är så finns inga satelliter. Eller?
Citera
2020-01-19, 00:26
Medlem
Citat:
Så Kenya kommer aldrig nånstans med sina master. De rika i Kenya måste leva med sämre master, och hur lång tid det än går kommer de ha lite sämre master.

Så måste det vara, för hur det än är så finns inga satelliter. Eller?

Kan finnas satelliter, visst. Frågan är väl om dom är i rymden eller närmare under den kupol som antas av de flesta i denna tråden.
Citera
2020-01-19, 00:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan finnas satelliter, visst. Frågan är väl om dom är i rymden eller närmare under den kupol som antas av de flesta i denna tråden.
Paraboler som är riktade rakt upp är i vilket fall som helst inte riktade mot master. Satelliterna måste befinna sig utanför atmosfären för inne i atmosfären så skulle friktionen mot atmosfärsmolekylerna ganska fort bromsa dem så mycket att dom kraschar.
Citera
2020-01-19, 00:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

De flesta minsann. Det gick snabbt från en stilla undran till fullt utblommad plattjordare

Vad är det som gör att de ’satelliterna’ inte ramlar ner ( pga gravitationen) då? För om de inte befinner sig i omloppsbana så är de de facto inga satelliter.

Obs gärna bildbevis. 🙂
Citera
2020-01-19, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Paraboler som är riktade rakt upp är i vilket fall som helst inte riktade mot master. Satelliterna måste befinna sig utanför atmosfären för inne i atmosfären så skulle friktionen mot atmosfärsmolekylerna ganska fort bromsa dem så mycket att dom kraschar.

Är väl därför så många krashar då😏

Vet jag sett flygplan flyga utan att ständigt krasha iallafall. Vad skulle det vara för skillnad på satelliter?
Att dom inte har nån motorkraft? Om dom nu inte har det. Glidflygare då?

Och är inte atmosfären mycket tunnare längre upp?
Citera
2020-01-19, 00:39
Medlem
Citat:
De flesta minsann. Det gick snabbt från en stilla undran till fullt utblommad plattjordare

Vad är det som gör att de ’satelliterna’ inte ramlar ner ( pga gravitationen) då? För om de inte befinner sig i omloppsbana så är de de facto inga satelliter.

Obs gärna bildbevis. 🙂

Vi är i den tråden serru. Vill du diskutera rymdsatelliter finns det säkert trådar för det.
Ja vilka tekniker har nasa utvecklat för 50 miljoner dollar per dag. Inte vet jag.
Citera
2020-01-19, 00:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är väl därför så många krashar då😏

Vet jag sett flygplan flyga utan att ständigt krasha iallafall. Vad skulle det vara för skillnad på satelliter?
Att dom inte har nån motorkraft? Om dom nu inte har det. Glidflygare då?

Och är inte atmosfären mycket tunnare längre upp?
Satelliter skickas upp och ligger i omloppsbana i många år. Dom skulle få slut på bränsle om dom hela tiden måste köra med motorerna för att hålla sig upp likt ett flygplan. Inga flygplan flyger i 10 år utan att gå ner för att tanka.
Dom flesta satelliter ligger på geostationär omloppsbana. Skulle inte funka på en platt, stationär jord.
Citera
2020-01-19, 00:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi är i den tråden serru. Vill du diskutera rymdsatelliter finns det säkert trådar för det.
Ja vilka tekniker har nasa utvecklat för 50 miljoner dollar per dag. Inte vet jag.

Du påstår alltså saker du inte vet nåt om. Ok, bra att slå fast detta redan nu i början av din vistelse i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in