2020-01-18, 20:54
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
På ett sätt skulle man kunna förklara att de mördats på olika sätt med att man råkat skjuta mannen av misstag så att man varken fått tag i bankkoder eller kassaskåpskod. Kvinnan har inte kunnat dessa så man har röjt runt rejält. Innan man åker så mördar man kvinnan också, skjuter inte, det låter ju.
Exakt så tänker jag. Dessutom är det en oerhörd risk att ta bilen. De hade säkert bråttom att lämna platsen.
Citera
2020-01-18, 20:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Tror inte på ett radområn, man var säkert ute efter betydande belopp. Det förklarar den spaning som grannar utrycker har skett. Man har sökt koder till bankdosa alt kassaskåp, det förklarar röran i huset. På landet har många jaktvapen och skåp för dessa, det är lag på det.

Inget har läckt ut om när morden skett. Det är fyra dagar att vinka på. GM kan ha övernattat för att säkerställa att banköverföringen skett.
Nej, men jag tror att morden skedde senast på lördagen pga sms-trafiken på BOs mobil. Rimligtvis har dom skett i närtid till sms:en, övernattning ser jag som helt orimligt. Oavsett om det kanske dröjer två timmar eller två dagar tills att någon anar oråd så vet gärningsmännen nu att offren har eftersökts pga missat möte, så dags att dra.

Källa till "röran i huset"? Bankdosor och kassaskåp låses rimligen upp av brottsoffren själva under vapenhot, inte går man in och pangar och sedan försöker forcera själv. Därför GM ville att personerna var hemma.
Citera
2020-01-18, 20:56
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SMSet var inte skrivet i KBOs stil säger Tina som tog emot det.

Intressant, men ändå visste tjuvarna att det var viktigt att skicka det, tycker inte det tyder på några knarkare ute efter snabba stålar. Lite mera bakom pannbenen.
Citera
2020-01-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Tror inte på ett radområn, man var säkert ute efter betydande belopp. Det förklarar den spaning som grannar utrycker har skett. Man har sökt koder till bankdosa alt kassaskåp, det förklarar röran i huset. På landet har många jaktvapen och skåp för dessa, det är lag på det.

Inget har läckt ut om när morden skett. Det är fyra dagar att vinka på. GM kan ha övernattat för att säkerställa att banköverföringen skett.

Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
På ett sätt skulle man kunna förklara att de mördats på olika sätt med att man råkat skjuta mannen av misstag så att man varken fått tag i bankkoder eller kassaskåpskod. Kvinnan har inte kunnat dessa så man har röjt runt rejält. Innan man åker så mördar man kvinnan också, skjuter inte, det låter ju.

Kolla Sursta 22, 7 sammanboende män med östklingande namn.
Citera
2020-01-18, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vems databas? Du tänker att det var mer organiserat?
Annars kan jag dock föreställa mig att det kan vara östeuropeiska klåpare som antagit att alla som av någon anledning dragit in mycket pengar snabbt omsätter pengarna i lätt realiserbara tillgångar, konsumtionsvaror i lyxsegmentet. Det beteendet finns ju ofta i länder där valutan och aktiekurserna åker berg-och dalbana, även bland mer väletablerade i samhället.

Polisens databas i något östland Sverige har samarbete med. Ligorna har säkert samlat ihop till en diger lista brott och domar i sina hemländer. Får Krim inte svar i Uppsala kanske dom får svar från Vilnius.
Citera
2020-01-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyLullaby

Lagom cykelavstånd.

Spekulerar bara.
Citera
2020-01-18, 21:01
Medlem
Det är ett mysko fall. Undrar om släktgården blivit renoverad innan försäljning eller övertag. Har Lars haft suspekta hantverkare att utföra renovering och uppstädning, det kanske var stora och många byggnader. Hantverkarna kanske bodde i något hus. På helgen va det löningsdags till alla, Lars hade tagit ut en regäl bunt med kontanter då detta hantverk utfördes svart. Någon av hantverkarna ville lägga hand på hela bunten och pysa iväg hem. Sen gick det fel eller inte. Detta är en gissning från mig. Skulle vara intressant att veta om det renoverades eller inte.
Citera
2020-01-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Det är ett mysko fall. Undrar om släktgården blivit renoverad innan försäljning eller övertag. Har Lars haft suspekta hantverkare att utföra renovering och uppstädning, det kanske var stora och många byggnader. Hantverkarna kanske bodde i något hus. På helgen va det löningsdags till alla, Lars hade tagit ut en regäl bunt med kontanter då detta hantverk utfördes svart. Någon av hantverkarna ville lägga hand på hela bunten och pysa iväg hem. Sen gick det fel eller inte. Detta är en gissning från mig. Skulle vara intressant att veta om det renoverades eller inte.

Tror på den teorin, några som inte fått betalt-och kanske inte heller utfört arbetet enl ök.
Citera
2020-01-18, 21:04
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
SMSet var inte skrivet i KBOs stil säger Tina som tog emot det.
Kaosblattar brukar inte traktera det svenska idiomet fullödigt. Kort sagt - de kan inte svenska som en svensk.
Citera
2020-01-18, 21:05
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nej, men jag tror att morden skedde senast på lördagen pga sms-trafiken på BOs mobil. Rimligtvis har dom skett i närtid till sms:en, övernattning ser jag som helt orimligt. Oavsett om det kanske dröjer två timmar eller två dagar tills att någon anar oråd så vet gärningsmännen nu att offren har eftersökts pga missat möte, så dags att dra.

Jag tror inte heller att GM sovit över, jag ville bara peka på att möjligheten fanns då det är fyra blanka dygn. Tror att GM dragit ganska snart efter morden. Tror att allt gick snett.

Källa till "röran i huset"? Tidigare i tråden vet ej exakt var.

Bankdosor och kassaskåp låses rimligen upp av brottsoffren själva under vapenhot, inte går man in och pangar och sedan försöker forcera själv. Därför GM ville att personerna var hemma.

Exakt, men man kan heller inte utesluta tex vådaskott. Är rätt säker på att vapnet tillhörde BO. Det var säkert därför det lämnades kvar. När skottet gick av måste GM varit livrädda att någon granne skulle hört det.
Citera
2020-01-18, 21:07
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyLullaby

En av dessa är från östra Estland.
Citera
2020-01-18, 21:08
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549

Källa till "röran i huset"? Bankdosor och kassaskåp låses rimligen upp av brottsoffren själva under vapenhot, inte går man in och pangar och sedan försöker forcera själv. Därför GM ville att personerna var hemma.

Det var väl en uppgift i någon av tidningarna som sades vara anledningen till att polisen så snart antog att det är rånmord, att det var stökigt som att någon letat igenom bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in