2020-01-18, 20:35
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjae. Detta är bara ett scenario, av några troliga. Jag tänker mig här ett inbrott som gick snett. Stod BO.s Skoda i garage, ex.vis?
Färden till norrtälje var kanske ett oplanerat steg två? Flykt av dårar. Dvs de chansade på att inte bli stoppade, tog bilen och styrde mot kapellskär (post404..). Kom sen på, att det var smartare att ställa bilen i n.tälje?
Åter till mobilspårandet; om detta blir ett spaningsmord, då är analys av hypoteser om GM en ingång. Däribland tillfälligt och mer permanent klientel på vargmötet, tillresta hantverkare o kretiner. Och sen koll av uppkopplade mobiler....

Absolut måste man kolla klientelet på vargmötet. Oavsett om det är inbrott eller planerat rånmord. Det är så jag menar.

Inte så smart att ta med bilen på färjan oavsett falskskyltar. Finns säkert kameror och då blir de ju identifierade. Sen kan de ju också åkt i ett lastbilsflak på färjan.
Citera
2020-01-18, 20:35
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjae. Detta är bara ett scenario, av några troliga. Jag tänker mig här ett inbrott som gick snett. Stod BO.s Skoda i garage, ex.vis?
Färden till norrtälje var kanske ett oplanerat steg två? Flykt av dårar. Dvs de chansade på att inte bli stoppade, tog bilen och styrde mot kapellskär (post404..). Kom sen på, att det var smartare att ställa bilen i n.tälje?
Åter till mobilspårandet; om detta blir ett spaningsmord, då är analys av hypoteser om GM en ingång. Däribland tillfälligt och mer permanent klientel på vargmötet, tillresta hantverkare o kretiner. Och sen koll av uppkopplade mobiler....
Bilen borde ha stått parkerad utanför eftersom de bekanta som kom till huset noterade att den var borta. Smartare att ta buss till Kapellskär, går både VL bussar och SL. Alternativt byta bil. De måste ju fatta att bilen är het.
Citera
2020-01-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tycker att det borde skett tidigare under veckan i så fall. En måndag eller tisdag. Mordet skedde nog tidigt under lördagen redan, men att dom upptäcktes först på onsdagen var ändå i det senaste laget. Samtidigt ska man nog inte tillskriva gärningsmän likt dessa allt för stor hjärnkapacitet.

Men jag tror att man var ute efter kontanter framförallt, behöver inte ens ha varit mycket.

Jo absolut, det är ett hål i teorin att man valt helgen. Men tänker att det inte kräver så mycket hjärnkapacitet. Är man exempelvis från Ryssland så vill man ha pengarna på ett ryskt konto. Att det inte är så smart att skicka till sitt eget konto fattar man. Så via kontakter ordnar man transferkonton. Dådet kan ju ha involverat folk i Öst också.

Dock väldigt ovanligt modus operandi.

Tror också mer på att något av värde finns hemma hos BO som det av nån anledning snackat om. Varför inte guld? Det finns folk som har investeringsguld hemma. Men som du säger, kanske är skitsummor också.
Citera
2020-01-18, 20:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Precis.

Jag vet att mina teorier om banköverföringar är lite James Bond. Men om vi spekulerar.. det ger ju ett motiv till mordet. Säg att man fört över medel till ett SEPA-konto. Då vill man att transaktionen ska gå igenom under måndagen. Om gärningsmännen är helt likgiltiga inför människoliv så säkerställer man att ingen hinner stoppa den. Och dessutom vinner man tid så att man kan lämna landet.

Även om sådana rånmord är ovanliga och jag knappt hört talas om det så förklarar det ju också att rånet också skedde efter försäljningen av gården. Snacket går och man inser att det finns många miljoner i likvida medel. Jag tror de flesta inser att det inte finns kontanter etc hemma hos svenskar.

Jag vet, ovanligt. Men försöker få alla trådar att hänga ihop. Varför sker rånet just efter försäljningen av gården? Det finns ju inget som tyder på att BO har dyra tillhörigheter hemma.

Att få pengarna att försvinna kan knappast vara några problem om man har rätt kontakter österut.

Ja, ett rån som planerats är det nog (minst om inte avsikten rent av var mord). Den genomsnittlige inbrottstjuven vill nog inte att någon är hemma, även om tidpunkten strax efter helgerna kan passa.
För en herrans massa år sedan tillbringade jag två semesterveckor som "gårdsvakt" hos mina dåvarande svärföräldrar som var såkallade månskensbönder och utomlands på semester. De bodde ensligt och hade en ganska lång bit som enskild väg mellan hästhagarna från landsvägen upp till själva gården med stallen och bostadshusen. Vaknade vid att hundarna gav fullt skall och såg en bil med släckta lyktor krypa upp längs vägen. Höll på skita på mig men lyckades sansa mig och slå på TVn så ljuset från den kunde ses genom fönstret men hämtade ändå salongsbössan och ställde mig i bakkanten av hallen så jag hade uppsikt över gårdsplanen. Men det var nog reguljärt inbrottsbös för de backade ut från vägen. Men var ändå ganska skärrad, jag hade fan kunnat råkat skjuta nån om de inte hade backat ut igen.
Citera
2020-01-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Bilen borde ha stått parkerad utanför eftersom de bekanta som kom till huset noterade att den var borta. Smartare att ta buss till Kapellskär, går både VL bussar och SL. Alternativt byta bil. De måste ju fatta att bilen är het.

Varför smart att lämna bilen? Om bekanta till dig inte svarar i telefon, du går till dom och bägge bilarna är hemma. Ingen öppnar. Traskar du bara iväg då?

Att bilen är borta innebär att man tror att de tagit bilen nånstans. Hur kan bilen vara het om den inte är anmäld stulen?

Att ta bussen inte så smart. Finns kameror och vittnen.
Citera
2020-01-18, 20:42
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jag tycker att det borde skett tidigare under veckan i så fall. En måndag eller tisdag. Mordet skedde nog tidigt under lördagen redan, men att dom upptäcktes först på onsdagen var ändå i det senaste laget. Samtidigt ska man nog inte tillskriva gärningsmän likt dessa allt för stor hjärnkapacitet.

Men jag tror att man var ute efter kontanter framförallt, behöver inte ens ha varit mycket.

Tror inte på ett radområn, man var säkert ute efter betydande belopp. Det förklarar den spaning som grannar utrycker har skett. Man har sökt koder till bankdosa alt kassaskåp, det förklarar röran i huset. På landet har många jaktvapen och skåp för dessa, det är lag på det.

Inget har läckt ut om när morden skett. Det är fyra dagar att vinka på. GM kan ha övernattat för att säkerställa att banköverföringen skett.
Citera
2020-01-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja, ett rån som planerats är det nog (minst om inte avsikten rent av var mord). Den genomsnittlige inbrottstjuven vill nog inte att någon är hemma, även om tidpunkten strax efter helgerna kan passa.
För en herrans massa år sedan tillbringade jag två semesterveckor som "gårdsvakt" hos mina dåvarande svärföräldrar som var såkallade månskensbönder och utomlands på semester. De bodde ensligt och hade en ganska lång bit som enskild väg mellan hästhagarna från landsvägen upp till själva gården med stallen och bostadshusen. Vaknade vid att hundarna gav fullt skall och såg en bil med släckta lyktor krypa upp längs vägen. Höll på skita på mig men lyckades sansa mig och slå på TVn så ljuset från den kunde ses genom fönstret men hämtade ändå salongsbössan och ställde mig i bakkanten av hallen så jag hade uppsikt över gårdsplanen. Men det var nog reguljärt inbrottsbös för de backade ut från vägen. Men var ändå ganska skärrad, jag hade fan kunnat råkat skjuta nån om de inte hade backat ut igen.

Jo det är fan inte ofarligt med sådana inkräktare idag. Rätt smart av dig där att slå på TV:n.

Nästa gång jag bor i hus blir det att tänka på säkerheten. Säkerhetsfönster, rejäl dörr. Inte öppna för oanmälda.
Citera
2020-01-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stilichio
Tror inte på ett radområn, man var säkert ute efter betydande belopp. Det förklarar den spaning som grannar utrycker har skett. Man har sökt koder till bankdosa alt kassaskåp, det förklarar röran i huset. På landet har många jaktvapen och skåp för dessa, det är lag på det.

Inget har läckt ut om när morden skett. Det är fyra dagar att vinka på. GM kan ha övernattat för att säkerställa att banköverföringen skett.

På ett sätt skulle man kunna förklara att de mördats på olika sätt med att man råkat skjuta mannen av misstag så att man varken fått tag i bankkoder eller kassaskåpskod. Kvinnan har inte kunnat dessa så man har röjt runt rejält. Innan man åker så mördar man kvinnan också, skjuter inte, det låter ju.
Citera
2020-01-18, 20:52
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Varför smart att lämna bilen? Om bekanta till dig inte svarar i telefon, du går till dom och bägge bilarna är hemma. Ingen öppnar. Traskar du bara iväg då?

Det var ju då de ryckte i dörren, sedan ringde de polisen.

Att bilen är borta innebär att man tror att de tagit bilen nånstans. Hur kan bilen vara het om den inte är anmäld stulen?

GM har ingen aning om vad som hänt på brottsplatsen efter att de lämnat den i BOs bil. Rätt säker på att det inte finns kameror vid Friskis och Svettis i Norrtälje, det ligger avsides men ändå väldigt centralt. 5 minuter till busshållplatsen vid Campus tex.

Att ta bussen inte så smart. Finns kameror och vittnen.

Stämmer, men de är nog rätt säkra på att ingen sett dem. Dessutom finns det betydligt flera kameror vid Kapellskär. Är bilen lyst vilket GM inte har en aning om så åker de fast direkt. SL buss har kameror, ja. Vet inte om VL har kameror, tveksam dessutom har de ingen koll på vilka som kliver på, även om de påstår annat.
Citera
2020-01-18, 20:52
Medlem
Agent11s avatar
Sök bland släkt och vänner.Någon har kvittrat ut att pengar finns och någon low life polare kommer på idén att likt Jönssonligan bli ekonomiskt oberoende nu när det blir allt svårare att leva som en parasit.Lova ryssarna några tusen och saken är biff.
Underbara Sverige
Citera
2020-01-18, 20:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jo absolut, det är ett hål i teorin att man valt helgen. Men tänker att det inte kräver så mycket hjärnkapacitet. Är man exempelvis från Ryssland så vill man ha pengarna på ett ryskt konto. Att det inte är så smart att skicka till sitt eget konto fattar man. Så via kontakter ordnar man transferkonton. Dådet kan ju ha involverat folk i Öst också.

Dock väldigt ovanligt modus operandi.

Tror också mer på att något av värde finns hemma hos BO som det av nån anledning snackat om. Varför inte guld? Det finns folk som har investeringsguld hemma. Men som du säger, kanske är skitsummor också.

Något antikt som är värdefullt? Men det borde väl uppmärksammats om det försvunnit.
Citera
2020-01-18, 20:54
Medlem
PeterNosters avatar
SMSet var inte skrivet i KBOs stil säger Tina som tog emot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in