2020-01-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Jag tror man kan triangulera. Olika master får olika starka signaler beroende på avstånd. Så har telefoner varit på så är det ju jättebra. Fast jag tror ju att man dumpat telefonerna nånstans om man ens har haft med sig telefoner.
Haha! Nu har vi börjat med " kumlas mobilsystemkurs". Urkul!!
DÅ gör man så här; man kollar alla nallar som varit på vargmötet, under tiden nåt eller några dygn före det trodda brottstillfället. Sen söker man ut de som rört sig nordost ut, dvs mot norrtälje.
Sen....förmodligen case closed. Flera frågor??!
Citera
2020-01-18, 18:26
Medlem
bradgardsindianens avatar
Någon som vet ifall det går att söka på hur många registrerade särskilda postadresser (c/o adresser) som finns på viss adress?
En hel del bor ju, likt SD, faktiskt på den adress där de har särskild postadress.
Sådana som har samordningsnummer kan ju bara registrera en särskild postadress men står alltså inte folkbokförd på adressen även om de bor där.
Citera
2020-01-18, 18:43
Medlem
Finns det någon bankomat i närheten där dom hittade bilen? Tänker GM1 tar med kortet till bankomaten och provar koden medan GM2 kontrollerar BO. Efteråt tar GM2 bilen som dom kom i och dom möts på parkeringen, dumpar BO's och fortsätter i deras egen, eventuellt stulna, bil.
Citera
2020-01-18, 18:43
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Haha! Nu har vi börjat med " kumlas mobilsystemkurs". Urkul!!
DÅ gör man så här; man kollar alla nallar som varit på vargmötet, under tiden nåt eller några dygn före det trodda brottstillfället. Sen söker man ut de som rört sig nordost ut, dvs mot norrtälje.
Sen....förmodligen case closed. Flera frågor??!

Nu hade jag fel. Jag tänkte att signalstyrkor loggas så att man kan se positioner i efterhand. Fast jag är rätt säker på att man kan det, har fått det intrycket från andra fall. Tex helikopterrånet.

Vadå case closed. En på något sätt tänkande människa har inte på telefoner om man planerat ett grovt brott.
Citera
2020-01-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Borde finnas gott om fingeravtryck och DNA på mordplatsen och i Skodan så skuldfrågan landar snart i ett östligt grannland och deras databas över kända ”hantverkare”.

Vems databas? Du tänker att det var mer organiserat?
Annars kan jag dock föreställa mig att det kan vara östeuropeiska klåpare som antagit att alla som av någon anledning dragit in mycket pengar snabbt omsätter pengarna i lätt realiserbara tillgångar, konsumtionsvaror i lyxsegmentet. Det beteendet finns ju ofta i länder där valutan och aktiekurserna åker berg-och dalbana, även bland mer väletablerade i samhället.
Citera
2020-01-18, 18:51
Medlem
Citat:
Nu hade jag fel. Jag tänkte att signalstyrkor loggas så att man kan se positioner i efterhand. Fast jag är rätt säker på att man kan det, har fått det intrycket från andra fall. Tex helikopterrånet.

Vadå case closed. En på något sätt tänkande människa har inte på telefoner om man planerat ett grovt brott.
Näää. Du är inte med alls.
Men ngn slipad "deckare" i tråden vill kanske spinna vidare på mitt tips?
Citera
2020-01-18, 18:52
Medlem
Citat:

Det bor väl också lite på hur tätt masterna sitter. Taximordet på Dusanka Petrén löste man ju det, f.d. maken som var anstiftare såg man att han var i närheten. Men som sagt en mer yrkeskriminell idag skulle nog undvika det.
Citera
2020-01-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag förstår inte varför dom inte eldade upp bilen,men det är kanske inga yrkeskriminella vi har att göra med här
Nej, det är en fråga som sticker ut. Men de räknar kanske med att DNA finns i vilket fall som helst efter att de röjt runt i huset. Om de drog från Sverige ville de säkert ha så långt försprång som möjligt. Då lämnar man kvar vapnet, låser dörren och gör så lite väsen av sig som möjligt medan spåren kallnar.
Citera
2020-01-18, 18:56
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Nej, det är en fråga som sticker ut. Men de räknar kanske med att DNA finns i vilket fall som helst efter att de röjt runt i huset. Om de drog från Sverige ville de säkert ha så långt försprång som möjligt. Då lämnar man kvar vapnet, låser dörren och gör så lite väsen av sig som möjligt medan spåren kallnar.

Precis OM det nu är yrkeskriminella så borde det därför vara utländska sådana med dessa omständigheter.
Citera
2020-01-18, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Näää. Du är inte med alls.
Men ngn slipad "deckare" i tråden vill kanske spinna vidare på mitt tips?

Om det är hantverkare som tillfälligt vistats i trakten för jobb som skulle gjort ett rån för att göra ett "klipp" innan de återvänder till hemlandet så är det möjligt att de kanske tillhandahålls telefoner av sin arbetsgivare. Om dessa telefoner återlämnats så kanske de snart används av nya jobbare. Osäker dock på vilken inställning de skulle kunns ha till att dra med sig telefoner vare sig det är lånade eller sina egna med hemlandsnummer, kort eller abonnemang, till platsen där de tänkt ställa till sådant fanstyg.
Citera
2020-01-18, 18:59
Medlem
Citat:
Precis OM det nu är yrkeskriminella så borde det därför vara utländska sådana med dessa omständigheter.
Kommer yrkeskriminella på cykel?
Citera
2020-01-18, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Finns det någon bankomat i närheten där dom hittade bilen? Tänker GM1 tar med kortet till bankomaten och provar koden medan GM2 kontrollerar BO. Efteråt tar GM2 bilen som dom kom i och dom möts på parkeringen, dumpar BO's och fortsätter i deras egen, eventuellt stulna, bil.

Det finns en vid Flygfyren på Gustav Adolfs äg. Flygfyren är en ica kvantumbutik där det passerar rätt mycket folk för att vara i Norrtälje. Bankomaten sitter vid entrén.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in