Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
OK, du menar att nyheter som visar sådant som händer inte reflekterar verkligheten. Då vet vi hur du tänker. Vad är då verklighet för dig? Kan sådant som du inte känner till hända?
Det reflekterar en händelse men inte helheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du vet inte vad de jobbar med. Kommunikatörer, jämställdhetssamordnare, massor av olika chefer, byråkrater och så vidare kan snarare bidra till att öka kostnader och försämra välfärdstjänsterna.
Du får gärna läsa rapporten jag länkat till.
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwebbutik.skl.se%2Fbilder %2Fartiklar%2Fpdf%2F7585-722-0.pdf%3Fissuusl%3Dign ore
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Dina spekulationer om mig är helt OT. Du är tämligen oförmögen att hålla dig till ämnet.
Då kan du ju sluta referera till nyhetsartiklar som om det vore ett sätt att få en objektiv bild av verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Du har uttryckligen skrivit att flyktingindustrin inte ökar BNP utan istället minskar den. Det visar att du inte förstår vad BNP innebär. Flyktingindustrin leder till konsumtion som ökar BNP, vilket du uppenbarligen inte förstår. (Att du har hittat en definition någonstans har otroligt nog inte hjälpt dig att förstå.)
Nej, felslutet i BWF är att pengarna används till något som är dåligt eller skadligt istället för till något som är till nytta för landet. Istället för att försörja människor från andra länder skulle skattepengarna kunna användas av kommunerna till vård, omsorg, skola och infrastruktur.
Låt mig förklara en gång till.
BNP = Konsumtion + Investeringar + Export - Import
När du då tittar på flyktingindustrin så är det en form av offentlig (skattefinansierad) konsumtion. Hela beloppet som konsumeras ger dock inte BNP-tillväxt, anledning är att en betydande andel av konsumtionen är av importerade varor tex mat, kläder och skor, mobil, möbler osv.
Denna offentliga konsumtion ska då ställas mot alternativt användande av offentliga medel. Till exempel skulle man kunna bygga en höghastighetsjärnväg för pengarna (en investering). En större andelen av beloppet hade då gett genomslag som höjer BNP, eftersom delbeloppet som går till import vid ett sådant projekt är väsentligt lägre.
(Notera att jag nu pratar om omedelbar effekt. Dvs vad är effekten om man köper importerade skor och kläder till hundratusen flyktingar eller istället köper svenskt stål etc och bygger en höghastighetsjärnväg.)
Därför leder flyktingindustrin om något till en lägre BNP-tillväxt än vid en alternativ användning av skattepengarna.
Men då du bevisligen fortfarande tror på BWF så tror du så klart att flyktingindustrin genererar BNP-tillväxt, när det om något har en hämmande effekt på ekonomin.
I fall du verkligen förstod BWF så hade du förstått att flyktingindustrin inte alls generar BNP-tillväxt. Men det gör du inte. Tvärtom är du en troende BWFare.