Citat:
Ursprungligen postat av
Xgf
Alltså är ju bara till att få till en mäsk som har ett billigt kilopris (vilket spannmål är) som man får till 10-15 % alk i, reste n är ju typ gratis
Misstänker att du bedrar dig själv, att du bortser från saker som faktiskt kostar pengar, att du bortser från kaptial du binder upp i utrustning, att du bortser från den tid du behöver lägga på produktionen. Dessa är kostnader som tillverkaren faktiskt behöver få ersättning för och egentligen kostnader som du själv också behöver ta höjd för.
Citat:
Jo det suger upp, är typ porösa kulor som porerna är tillräckligt stora för att släppa in vattenmolykylerna, men inte ethanolens molykyler. Det går sedan bara att värma upp dom så torkar dom, och kan återanvändas igen.
Frågan är om de för det första fungerar vid koncentrationerna vi talar om. Och i så fall ifall koncentrationen består. Ett annat problem med torr alkohol är att den tenderar att ta upp vatten ur luften, något som måste förhindras oavsett. Du behöver alltså något som stöter bort vattnet oavsett. Iaf som jag förstått det. De fall av alkohol över 96% jag sett så har det rört sig om alkohol som har en hydrofob komponent inblandad.
Citat:
man måste kunna göra hb billigare än 35-40 kr litern tycker man, dom som gör e85 klarar ju sig med 3,5-5.5kr/L. Lite tråkig när sist gång jag körde så drog bilen 220 liter på några timmar på isen, så nått billigare hade ju varit trevligt
Som sagt. Upp till 96% så är det ju bara att köra kolonndestillation, dvs mer eller mindre simplast möjliga process. Skall man över det så får man ta till mer kostsamma processer. Det finns ju inget som säger att renare än tekniskt ren alkohol skall vara lika billig som bara tekniskt ren alkohol. Snarare tvärt om: ju renare du vill ha alkoholen destu mer får du anstränga dig och destu mer kommer det kosta.