2020-01-17, 23:52
Medlem
Hejsan jag har funderingar på att tillverka 99/100 % sprit till att antingen köra racebilen på, eller blanda ut den med bensin för att köra e85 på bruksbilen, men har inte lyckats att få ekonomi i det hela om man bränner med socker.

Men! Enligt länsstyrelsen rapport om e85 tillverkning, så kan man tillverkar e85 på spannmål, vilket är betydligt mer billigare(1-2kr/kg, kanske billigare om köper tonvis svart av en bonde ) än socker.

Rapporten;

Enligt rapporten så räknar dom att det behövs ungefär 2,65kg spannmål för 1 liter sprit, då är det ju helt klart intressant om man kan få ner priset till 2,5-3 kr/L.

Men hur skall man gå till väga? antar att man behöver en mald typ, som sedan kokas eller liknande för att sockret skall sönderfalla? någon som vet?

Skall värma med spillolja så uppvärmningen är gratis.

puss
Senast redigerad av Xgf 2020-01-18 kl. 00:37.
Citera
2020-01-17, 23:56
Medlem
sommarlovs avatar
Visst går det, kolla hur dessa grabbar gör:
https://www.lantmannenagroetanol.se/
Citera
2020-01-18, 00:01
Medlem
Först och främst. Tekniskt ren sprit är 96%-ig. Det går att producera högre alkoholhalt, men i så fall är du helt ute och seglar.

Rent ekonomiskt tror jag du har svårt att slå storskalig produktion om du räknar in allt. Jag gissar att du tänker smita från skatten, men jag gissar att skatten på E85 är så låg att det inte ger dig så stor fördel gentemot storskalig produktion ändå.

Notera att E85 slipper alkoholskatten så du har inte samma fördel där som (vanliga) hembrännarna har när de duckar skatten.
Citera
2020-01-18, 00:03
Medlem
Turist i tidens avatar
Ska du få upp halten till 98-99% blir det svårt.
Citera
2020-01-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Först och främst. Tekniskt ren sprit är 96%-ig. Det går att producera högre alkoholhalt, men i så fall är du helt ute och seglar.

Rent ekonomiskt tror jag du har svårt att slå storskalig produktion om du räknar in allt. Jag gissar att du tänker smita från skatten, men jag gissar att skatten på E85 är så låg att det inte ger dig så stor fördel gentemot storskalig produktion ändå.

Notera att E85 slipper alkoholskatten så du har inte samma fördel där som (vanliga) hembrännarna har när de duckar skatten.

Tanken med att få det så rent ifrån vatten som möjligt är att vid 93-92% så slutar bensin att blanda sig med ethanolen, så vid 95% så känns det lite nära gränsen.

sen så är jag lite sugen på att börja köra på just e100 på lekbilen, men den kostar ju 35-40 kr litern

Citat:
Vad jag fattar det som så räcker det bara att blanda i en hög med Zeolite 3A så de sista 5% tas upp, eller har jag fel ?
Citera
2020-01-18, 00:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden

Citat:
Ursprungligen postat av Xgf
Tanken med att få det så rent ifrån vatten som möjligt är att vid 93-92% så slutar bensin att blanda sig med ethanolen, så vid 95% så känns det lite nära gränsen.

sen så är jag lite sugen på att börja köra på just e100 på lekbilen, men den kostar ju 35-40 kr litern

Vad jag fattar det som så räcker det bara att blanda i en hög med Zeolite 3A så de sista 5% tas upp, eller har jag fel ?
Precis, folk i allmänhet vet inte detta.
Citera
2020-01-18, 00:40
Medlem
Citat:

Med kolonndestillation bör du kunna nå 96%, eller 95% whatever. Jag har svårt att tro att E85-tillverkarna kör med något annat än tekniskt ren sprit när de blandar. Tro mig: de lär ju köra med den billigaste processen som gör jobbet.

Citat:

Det kan ju finnas en anledning till att priset för E100 är så högt. Rent generellt så har jag svårt att tro att man i liten skala i hemmet skall kunna producera något billigare om vi bortser från skatteeffekter. Du skall ju tävla mot nogrannt optimerade processer i stor skala, inte ens den vinst de gör på verksamheten ger mycket utrymme för gemene man att klå dem ekonomiskt.

Skall erkänna att jag inte kan detaljerna i hur torr alkohol framställs, men har en känsla av att tillsatserna man använder inte "suger upp" vattnet utan det rör sig snarare om tillsatser som stöter bort vattnet.
Citera
2020-01-18, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Med kolonndestillation bör du kunna nå 96%, eller 95% whatever. Jag har svårt att tro att E85-tillverkarna kör med något annat än tekniskt ren sprit när de blandar. Tro mig: de lär ju köra med den billigaste processen som gör jobbet.

Det kan ju finnas en anledning till att priset för E100 är så högt. Rent generellt så har jag svårt att tro att man i liten skala i hemmet skall kunna producera något billigare om vi bortser från skatteeffekter. Du skall ju tävla mot nogrannt optimerade processer i stor skala, inte ens den vinst de gör på verksamheten ger mycket utrymme för gemene man att klå dem ekonomiskt.

Skall erkänna att jag inte kan detaljerna i hur torr alkohol framställs, men har en känsla av att tillsatserna man använder inte "suger upp" vattnet utan det rör sig snarare om tillsatser som stöter bort vattnet.

Alltså är ju bara till att få till en mäsk som har ett billigt kilopris (vilket spannmål är) som man får till 10-15 % alk i, reste n är ju typ gratis

Jo det suger upp, är typ porösa kulor som porerna är tillräckligt stora för att släppa in vattenmolykylerna, men inte ethanolens molykyler. Det går sedan bara att värma upp dom så torkar dom, och kan återanvändas igen.

man måste kunna göra hb billigare än 35-40 kr litern tycker man, dom som gör e85 klarar ju sig med 3,5-5.5kr/L. Lite tråkig när sist gång jag körde så drog bilen 220 liter på några timmar på isen, så nått billigare hade ju varit trevligt
Senast redigerad av Xgf 2020-01-18 kl. 01:07.
Citera
2020-01-18, 01:21
Medlem
Citat:
Alltså är ju bara till att få till en mäsk som har ett billigt kilopris (vilket spannmål är) som man får till 10-15 % alk i, reste n är ju typ gratis

Misstänker att du bedrar dig själv, att du bortser från saker som faktiskt kostar pengar, att du bortser från kaptial du binder upp i utrustning, att du bortser från den tid du behöver lägga på produktionen. Dessa är kostnader som tillverkaren faktiskt behöver få ersättning för och egentligen kostnader som du själv också behöver ta höjd för.

Citat:
Jo det suger upp, är typ porösa kulor som porerna är tillräckligt stora för att släppa in vattenmolykylerna, men inte ethanolens molykyler. Det går sedan bara att värma upp dom så torkar dom, och kan återanvändas igen.

Frågan är om de för det första fungerar vid koncentrationerna vi talar om. Och i så fall ifall koncentrationen består. Ett annat problem med torr alkohol är att den tenderar att ta upp vatten ur luften, något som måste förhindras oavsett. Du behöver alltså något som stöter bort vattnet oavsett. Iaf som jag förstått det. De fall av alkohol över 96% jag sett så har det rört sig om alkohol som har en hydrofob komponent inblandad.

Citat:
man måste kunna göra hb billigare än 35-40 kr litern tycker man, dom som gör e85 klarar ju sig med 3,5-5.5kr/L. Lite tråkig när sist gång jag körde så drog bilen 220 liter på några timmar på isen, så nått billigare hade ju varit trevligt

Som sagt. Upp till 96% så är det ju bara att köra kolonndestillation, dvs mer eller mindre simplast möjliga process. Skall man över det så får man ta till mer kostsamma processer. Det finns ju inget som säger att renare än tekniskt ren alkohol skall vara lika billig som bara tekniskt ren alkohol. Snarare tvärt om: ju renare du vill ha alkoholen destu mer får du anstränga dig och destu mer kommer det kosta.
Citera
2020-01-18, 01:32
Medlem
Citat:
Som sagt. Upp till 96% så är det ju bara att köra kolonndestillation, dvs mer eller mindre simplast möjliga process. Skall man över det så får man ta till mer kostsamma processer. Det finns ju inget som säger att renare än tekniskt ren alkohol skall vara lika billig som bara tekniskt ren alkohol. Snarare tvärt om: ju renare du vill ha alkoholen destu mer får du anstränga dig och destu mer kommer det kosta.

jo alltså blandar man inte inte in bensin så funkar nog 90% med, men är ju inte egentligen det jag är ute efter. det går att mappa bort med datorn

Största frågan är ju hur man får spannmål att producera alkohol, antar att det inte bara är till tillsätta vatten och jäst för en effektiv förbränning
Citera
2020-01-18, 03:33
Medlem
mattias_rs avatar
För att ethanol ska kunna blanda sig med bensin så måste du komma upp över 95%, någon här skrev att den INTE blandas över ~95% vilket jag har lärt mig att den måste upp i. Jag kan ha fel....

Här har du en lång pedagogisk video hur man gör sprit och hur man gör sprit som du kan använda som bränsle. Från ca 11min så går han igenom hur du blandar ethanol med bensin och hur du kommer upp till +95%
https://www.youtube.com/watch?v=pmBMx0SyaTM

Videon är bara i utbildningssyfte och du bör inte göra detta själv ifall du bor i ett land där sprittillverkning är illegalt.
Citera
2020-01-18, 07:49
Medlem
har kollat på den videon flera gånger, så när man har en färdig mäsk så vet jag hur man gör, men som sagt, vad man gör med spannmålet så det äts upp av jästen är det jag är ute efter egentligen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in