2020-01-18, 14:59
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xgf
har kollat på den videon flera gånger, så när man har en färdig mäsk så vet jag hur man gör, men som sagt, vad man gör med spannmålet så det äts upp av jästen är det jag är ute efter egentligen

Då ska du läsa på hur man mäskar öl med BIAB metoden och nochill.
Nu leker vi med tanken att du har inget bryggrelaterat hemma, så i stort sett behöver du:

+25L kittel med lock
Tyll runt 1.5m x 1.5m (teresia tyget funkar bra från IKEA)
~23L vatten
~4kg krossad malt
1 paket jäst US-05
Jäshink med lock och vattenlås
Rengöringsmedel typ PBW
Desinfektionsmedel typ StarSan

Här kan du köpa allt du behöver i stort sett.
maltmagnus.se
shop.humle.se

Värm vattnet till ~65C
Lägg över/i tyllet och häll i den krossade malten så att det bildas en påse.
Rör om för att få bort eventuella klumpar.
Lägg på locket och vänta i +45min. (mäskning) Du kan linda om med filtar så att den håller värme.
Ta upp påsen, lägg sedan ett ugnsgaller på kitteln och lägg påsen på gallret. Tryck ur vätskan ur påsen, använd gärna handskar som klarar värme.

Koka upp till 100C och håll ett rullande kok i 60min - stormkoka helst inte,
Stäng av värmen/flytta på kastrullen lägg på locket och vänta i ca 24timmar.
När det har gått runt 24timmar så är vörten rumstempererad.
Häll vörten ner i en jäshink som är rengjord och desinficerad.
Häll jästen över ytan och sätt på locket och montera på vattenlåset. (fyll det med vatten till markeringarna.)
Vänta 2 veckor för att vara säker på att det har jäst ut.

Nu har du en grund på att gå vidare med sprittillverkning.
Senast redigerad av mattias_r 2020-01-18 kl. 15:05.
Citera
2020-01-18, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Då ska du läsa på hur man mäskar öl med BIAB metoden och nochill.
Nu leker vi med tanken att du har inget bryggrelaterat hemma, så i stort sett behöver du:

+25L kittel med lock
Tyll runt 1.5m x 1.5m (teresia tyget funkar bra från IKEA)
~23L vatten
~4kg krossad malt
1 paket jäst US-05
Jäshink med lock och vattenlås
Rengöringsmedel typ PBW
Desinfektionsmedel typ StarSan

Här kan du köpa allt du behöver i stort sett.
maltmagnus.se
shop.humle.se

Värm vattnet till ~65C
Lägg över/i tyllet och häll i den krossade malten så att det bildas en påse.
Rör om för att få bort eventuella klumpar.
Lägg på locket och vänta i +45min. (mäskning) Du kan linda om med filtar så att den håller värme.
Ta upp påsen, lägg sedan ett ugnsgaller på kitteln och lägg påsen på gallret. Tryck ur vätskan ur påsen, använd gärna handskar som klarar värme.

Koka upp till 100C och håll ett rullande kok i 60min - stormkoka helst inte,
Stäng av värmen/flytta på kastrullen lägg på locket och vänta i ca 24timmar.
När det har gått runt 24timmar så är vörten rumstempererad.
Häll vörten ner i en jäshink som är rengjord och desinficerad.
Häll jästen över ytan och sätt på locket och montera på vattenlåset. (fyll det med vatten till markeringarna.)
Vänta 2 veckor för att vara säker på att det har jäst ut.

Nu har du en grund på att gå vidare med sprittillverkning.

kanon, tack! vad för alkohol halt kan man räkna med?
Citera
2020-01-18, 19:02
Moderator
Allaballawallas avatar
Hembränning och dryckestillverkning --> Kemi och pyroteknik
/Moderator
Citera
2020-01-19, 15:06
Medlem
Forzos avatar
Citat:
kanon, tack! vad för alkohol halt kan man räkna med?

Med 4 kg malt och 20 liter i slutändan kommer det hamna någonstans runt 4-5%.
Det går att komma upp till runt 10-15% relativt enkelt och upp till maximalt ca 20% om man anstränger sig lite och har rätt jästsort och en bra metod för mäskning och lakning. Så för att det ska bli någon volym sprit att tala om efter destillering behöver man nog göra några hundra liter öl åt gången.
Citera
2020-01-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Med 4 kg malt och 20 liter i slutändan kommer det hamna någonstans runt 4-5%.
Det går att komma upp till runt 10-15% relativt enkelt och upp till maximalt ca 20% om man anstränger sig lite och har rätt jästsort och en bra metod för mäskning och lakning. Så för att det ska bli någon volym sprit att tala om efter destillering behöver man nog göra några hundra liter öl åt gången.
Okej, går det bra med turbo jäst? Tänker mig att jag blandar en kubik i taget tror jag 😅
Citera
2020-01-19, 17:50
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Okej, går det bra med turbo jäst? Tänker mig att jag blandar en kubik i taget tror jag 😅

Ja du bryr dig ju inte precis om smaken så ta den mest brutala och alkoholtoleranta jästen du hittar
Citera
2020-01-19, 21:39
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Du måste förvandla spannmålet till malt först, annars är det kört. Det gör du genom att blötlägga det i omgångar under ett par dygn och sedan sprida ut det på en golvyta i ett par centimeter tjockt lager och låta det börja gro och bilda enzym som du vill åt. Sedan ska det (torkas, men det tror jag man kan skippa eftersom torkningen/rostning ger fyllighet och färg åt öl, vilket du skiter i) krossas och mältas till vört enligt receptet du fick av någon innan. Eller så köper du enzymer på ebay (α-amylase och β-amylase) och skiter helt i att gro spannmålet. Fast det blir en merkostnad.
Citera
2020-01-19, 21:44
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:

Ska du köra de volymerna så kan du förvisso använda jästen i turbojästpaketet men inte näringen. Det kommer helt enkelt bli sån fart på mäsken att den blir varm och självdör. Men näringen gör bara att det går snabbare, så du förlorar bara tid. Och du kan inte jäsa de volymerna i ditt hem, för då kommer du förmodligen dö av koldioxidförgiftning om du inte leder ut jäsningsgaserna genom slang. Som inte grannarna får känna doften av.

Jag behöver väl inte tala om att det du tänker göra är högst olagligt och att du inte kan säga till en käft att du gör ditt eget bränsle. För då lär du åka dit så det visslar om det när Polisen kommer med Skattmasen i hasorna och vill ha dig i finkan och låta staten håva in alla missade skattekronor för den undanhållna alkoholskatten.
Citera
2020-01-20, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Ska du köra de volymerna så kan du förvisso använda jästen i turbojästpaketet men inte näringen. Det kommer helt enkelt bli sån fart på mäsken att den blir varm och självdör. Men näringen gör bara att det går snabbare, så du förlorar bara tid. Och du kan inte jäsa de volymerna i ditt hem, för då kommer du förmodligen dö av koldioxidförgiftning om du inte leder ut jäsningsgaserna genom slang. Som inte grannarna får känna doften av.

Jag behöver väl inte tala om att det du tänker göra är högst olagligt och att du inte kan säga till en käft att du gör ditt eget bränsle. För då lär du åka dit så det visslar om det när Polisen kommer med Skattmasen i hasorna och vill ha dig i finkan och låta staten håva in alla missade skattekronor för den undanhållna alkoholskatten.
Tackar! Kan man blanda i en mindre volym med jäst, för att inte det skall bli för varmt? Typ inte allt åt gången, nä kommer ligga i en separat byggnad så är lugnt, borde montera ett kolfilter och trycka ut slangen ut igenom väggen troligtvis. Jo det förstår jag, blir mest för mig själv, körde ju upp nästan 300 liter på 2 dagar så går väl åt 😂✌🏼
Citera
2020-01-20, 00:45
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Tackar! Kan man blanda i en mindre volym med jäst, för att inte det skall bli för varmt? Typ inte allt åt gången, nä kommer ligga i en separat byggnad så är lugnt, borde montera ett kolfilter och trycka ut slangen ut igenom väggen troligtvis. Jo det förstår jag, blir mest för mig själv, körde ju upp nästan 300 liter på 2 dagar så går väl åt 😂✌🏼

Du kan separera volymen i flera kärl för att undvika överhettning. 200-litersfat fungerar bra ifall utrymmet är relativt svalt. Men ta det varligt när du tillsätter näringen för det skummar så in i helvete då. Små portioner med några minuter emellan.

Såg att du tänkte torka det med zeolit. Den är återanvändbar, fast det kanske du redan visste? Man torkar den bara i ugn så reser vattnet iväg.
Citera
2020-01-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Du kan separera volymen i flera kärl för att undvika överhettning. 200-litersfat fungerar bra ifall utrymmet är relativt svalt. Men ta det varligt när du tillsätter näringen för det skummar så in i helvete då. Små portioner med några minuter emellan.

Såg att du tänkte torka det med zeolit. Den är återanvändbar, fast det kanske du redan visste? Man torkar den bara i ugn så reser vattnet iväg.
Okej, lär väl bli några test repor i början kan jag tänka mig jo det vet jag, vet du om hur effektiv den är? Behöver man blanda 10-15% i ett 200L fat eller är det mer för få bort den sista 5%
Citera
2020-01-20, 14:31
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Okej, lär väl bli några test repor i början kan jag tänka mig jo det vet jag, vet du om hur effektiv den är? Behöver man blanda 10-15% i ett 200L fat eller är det mer för få bort den sista 5%

Det tar i bästa fall upp ca 20% av sin vikt, så om du har 5% vatten på 200liter så kan du räkna med att få tillsätta ca 60kg zeolit 3Å. Troligen mer eftersom du kanske inte kommer upp i 95% sprit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in