2020-01-17, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad är detta för suddigt?
Är inte suddigt för mig, förstår inte vad du menar.
Citera
2020-01-17, 23:04
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ser nu att jag misstog mig i vad jag skrev, var visst under 0,6 liter milen blandad förbrukning, inte under 0,5 :/
Jo, men det är fortfarande bra för en så stark motor.
Citera
2020-01-17, 23:06
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Jo, men det är fortfarande bra för en så stark motor.
Men säg det ligger på 55 då!
Då hade det blivit 40-nånting för en Diesel.

Är det inte suddigt?
Citera
2020-01-17, 23:09
Medlem
Citat:
Men säg det ligger på 55 då!
Då hade det blivit 40-nånting för en Diesel.

Är det inte suddigt?

Kan någon annan kommentera om bilden jag länkade till är suddig? För mig är den inte det.
Citera
2020-01-17, 23:12
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kan någon annan kommentera om bilden jag länkade till är suddig? För mig är den inte det.
Nej, den är inte suddig.. Det är någon annan som är suddig!

Står där: 5,9 blandad.
Citera
2020-01-17, 23:33
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Du tittar antagligen i telefonen. Välj "Desktop site", om du kör android, så ska det fungera.
Ja, kollar i mobilen.
Har ingen lust att ladda ner massa virus så jag litar på ert ord här.
Bilen i fråga har åttastegad automatlåda och nu finns växellådor med 10-11 steg i vanliga standardbilar. Då är steget inte långt från variomatic, kan knappt märkas när det växlar?
Citera
2020-01-17, 23:42
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ja, kollar i mobilen.
Bilen i fråga har åttastegad automatlåda och nu finns växellådor med 10-11 steg i vanliga standardbilar. Då är steget inte långt från variomatic, kan knappt märkas när det växlar?
"Desktop site" är en inställning i webläsaren, inte på själva sidan. Inga virus alltså. Kan vara bra att veta i framtiden nästa gång när det inte fungerar.

Har inte kört någon, så JohnBlund vet nog bättre hur den känns att köra. Undrar om det är billigare att tillverka en CVT (kan vara färre delar)?

Spontant hade jag nog hellre valt en sån där automat med många växlar istället för CVT. Med undantag för Toyota och deras CVT.
Citera
2020-01-17, 23:52
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ja, kollar i mobilen.

Man känner visserligen när den växlar, men växlingen på en sådan bra låda medför så gott som ingen förlust i acceleration/prestanda. Inte som en gammaldags fyrstegs automatlåda där man sitter och tänker "hoppas att den växlar snart". Den bästa lådan jag haft är dubbelkopplingslådan (6 framåtväxlar) i Kia Optima 2.0 turbo (277 hk), finns faktiskt ingen anledning alls att använda paddlarna för att växla manuellt ens vid sportig körning. Dock gick den sönder utan minsta förvarning efter 13000 mil. Hittade en från en lågmilare på skroten för $300 plus $700 för montering.
Citera
2020-01-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ja, kollar i mobilen.

Nej det märks knappt. Kör du lugnt så känns det inte alls, men stampar man gasen i botten så märks växlingen, dock mycket mindre än den märks om någon hade växlat manuellt, så det är inget att anmärka på.
Citera
2020-01-18, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har haft just Toyota samt flera Lexus med dylika lådor. Helt problemfria.

Dessa bilar har dock ingenting som påminner om en växellåda av Van Doorne-typ. Toyota, liksom Ford, använder sig av en lösning där en större och en mindre elmotor samt en förbränningsmotor är kopplade till en planetväxel. Den större elmotorn sitter på utgående axel till slutväxeln, och genom att reglera varvtalet hos den lilla motorn (som huvudsakligen arbetar som generator) i förhållande till den stora så styr man utväxlingen mellan förbränningsmotorn och utgående axel. Detta möjliggör steglöst variabel utväxling utan remmar eller andra anordningar, med i princip enbart tre komponenter; elmotor 1, elmotor 2 och planetväxel. Inga hydraulsystem, kopplingar eller remmar som kan strula.

Detta brukar även kallas för serie-parallellt hybridsystem, eftersom den stora elmotorn stöttar förbränningsmotorn parallellt samtidigt som en del av kraften överförs i serie, via den lilla elmotorn som fungerar som generator till den stora som fungerar som drivmotor.
Citera
2020-01-18, 05:51
Medlem
Citat:
Ja, kollar i mobilen.

Automatlåda med 10-11 steg i vanliga standardbilar? Vilka har det? Kan du ge några exempel?
Citera
2020-01-18, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Automatlåda med 10-11 steg i vanliga standardbilar? Vilka har det? Kan du ge några exempel?

Kanske inte så vanligt, men det finns ju i alla fall, ex

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford-GM_10-speed_automatic_transmission
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in