2020-01-14, 22:01
Medlem
Proras avatar
Pickar hål i ägget/äggen. Placerar i en kastrull med ca en halv centimeter vatten. När vattnet kokar (går i ett nafs) stänger jag av värmen på plattan och väntar sisådär 6 till 6 + 1/2 minut. Lyfter av kastrullen och fyller den med kallt vatten. Rör om lite för att äggen ska kallna. I mitt tycke smakar löskokta ägg bäst när de på sin höjd är ljumma.

Vill man ha hårdkokta ägg låter man bara kastrullen stå på spisen några minuter till. Här finns väl egentligen ingen övre gräns, men i fallet hårdkokta ägg är det för min del viktigare att de är riktigt kalla när de äts. Att få av skalet sedan, för att kunna skiva, är en obegriplig vetenskap, men det finurliga redskapet att skiva hårdkokta ägg är fenomenalt. Kan det vara så att det i likhet med osthyveln är en norsk uppfinning? Finns denna tingest i andra länder?

Stekta ägg är desto knivigare. Blir sällan bra, men då jag ofta äter dem med annat spelar det ingen avgörande roll, vändstekta eller ej. Huvudsaken att gulan är lite rinnande eller åtminstone marmeladaktig. Ägg som stekt för länge är ingen höjdare.
Senast redigerad av Prora 2020-01-14 kl. 22:04.
Citera
2020-01-14, 22:09
Avslutad
Man ska nog ha en äggkokare. (Jag har ingen äggkokare nu eftersom jag inte brukar äta kokta ägg men vi hade en äggkokare när jag var liten så jag blev väldigt förvånad första gången jag såg folk koka ägg i kastrull som sprack och så.)
Citera
2020-01-15, 20:38
Medlem
Bästa metoden för att löskoka ägg är att inte koka dem alls. Ägg mår bättre av att tillagas vid lägre temperatur.

Så, lägg äggen i kallt vatten. Full fart på spisen, men så fort det börjar koka tar du av kastrullen från värmen och ger äggen 6-7 min under lock (Du får hitta den optimala tiden för dina omständigheter). Sedan kallt vatten (gärna isvatten) för att avbryta tillagningen.

All cred för detta går för övrigt till Heston Blumenthal (Engelsk kock med 3 stjärnor).
Citera
2020-01-17, 08:00
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Skrev ett svar. Det handlar om osmos, dvs att salt och osalt med en mebran emellan.. Så försöker osmos få till en jämvikt. Jag upplever att äggen inte spricker i saltat vatten.
Samma princip när man lägger något i saltlag.. Man kan även avsalta med samma princip.
Ok! Jag måste ha missat det.

Jaså, så salt i äggvatten är en grej alltså. Hmm hade jag ingen aning om.
Citera
2020-01-17, 18:07
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Vilka husmorsknep ni kör för något så simpelt, sluta stormkoka bara. Löst!
Citera
2020-01-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vmax308
Nu hände det igen. Mitt liv rasar samman helt enkelt när jag ser äggvita i kokvattnet och hur det "skummar" sig. Jag har prövat att koka äggen på svag värme osv men ibland spricker dem ändå. Hur gör ni för att undvika spruckna ägg och förstörda liv?

Ta ut dom tidigare från kylen innan du ska koka dom. En kvart minst gärna en halvtimme. Skölj dom i varmt kranvatten innan du lägger ner dom med en sked. De spricker mest för de är för kalla. Sen skaffa sen sån där "sticka hål på ägg verktyg". Litet hål då insidan expanderar under kokningen som måste ut. Då kommer äggen aldrig spricka.
Citera
2022-05-14, 08:04
Medlem
Tycker de billigare äggen spricker oftare, kanske beror på massproduktion och kvaliten blir sämre.
Citera
2022-05-14, 20:22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Mina ägg spricker aldrig. Märkt att det är bra att ha rumstempererade ägg, stoppa i dem innan uppkok och inte koka högre än 5/9.
Citera
2022-05-15, 19:10
Medlem
Sladdarens avatar
Man är bortskämd med många köksatteraljer nuförtiden. Äggkokare är en sån

Finns vissa som påstår att man ska perforera ägget på dess rundare sida med typ en nål innan man matar äggkokaren. Det behövs inte alls iaf och det spricker alldrig oavsett om äggen är ifrån kyskåpe. Tror jag har en äggkokare ifrån cdon som hållit i evigheter

Jag spar tid, jag spar el ifrån en spis med plattor, vet att har man en spis med plattor kan det variera mycket i tid (för äggen) beroende på vilken kastrullvolym du väljer relativt plattstorleken, samt att plattorna varierar med värme på plattan tycker jag eftersom dom funkar inte som en häll med stabil värme

Sen så hoppar äggen runt i kastrullen pga av flödande värme som ochså gör att vissa ägg blir klara snabbare än andra eftersom vissa ägg rör sig mer och andra ägg mindre

En äggkokare är med andra ord helt överlägsen ang att få varenda ägg perfekt. Jag köpte min för typ 10 år sen för en hunka, fungerar än idag

Kör med kastrull ni ;-) inget fel med det
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-15 kl. 19:14.
Citera
2022-05-15, 20:34
Medlem
448s avatar
Sicken klarsyn
Citera
2022-05-16, 13:11
Avslutad
Koka ägg

Ville höra med er hur MAN SKA koka ägg. Tjejen hävdar att de ”bara kan ligga i varmt vatten…”. Har även hört andra individer påstå detta. Blir frustrerad då det ju inte går ha koll på tid, temperatur osv vid detta tillvägagångssätt. Enligt mig tas tiden då vattnet börjar koka. Dvs då vet jag exakt temperatur och hur länge ägget kokat. Blir således en mer standardiserad metod… tankar?

Mvh
Citera
2022-05-16, 13:17
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodiltand123
Ville höra med er hur MAN SKA koka ägg. Tjejen hävdar att de ”bara kan ligga i varmt vatten…”. Har även hört andra individer påstå detta. Blir frustrerad då det ju inte går ha koll på tid, temperatur osv vid detta tillvägagångssätt. Enligt mig tas tiden då vattnet börjar koka. Dvs då vet jag exakt temperatur och hur länge ägget kokat. Blir således en mer standardiserad metod… tankar?

Mvh

Vissa säger att man ska lägga i äggen direkt i det kalla vattnet och låta de ligga med tills vattnet kokar och ta tid därifrån. Andra säger att man ska koka upp vattnet och lägga i äggen först då och ta tid därifrån. Vissa vill ha hårdkokta ägg, andra vill ha lösa medans proffsen prickar in mittemellan.

Sen spelar ju kastrullstorlek, äggstorlek och vattenmängd också roll. Även kvalité på äggen.

Man kan verkligen göra det till en hel vetenskap om man vill, men det känns som att folk som gillar kokta ägg och kokar ägg ofta har sitt egna sätt som funkar för en själv. Finns inget ett rätt sätt att göra det på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in