2020-01-17, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tungsten76
Korrekt. Hvem har hunden nå? Ikke TH. Sønnen hadde et bilde av den på sosiale medier.
Når det gjelder etterforskningen, så har de startet bredt, og det virker som om de nå mener å ha løsningen. Alle utsagn tyder på det. Men uten levninger blir det vanskelig med domfellelse. Jeg håper allikevel påtalemyndighetene vil gi klarsignal til en siktelse når den tid kommer. Riksadvokaten har uttalt at han er imponert over det arbeidet som er gjort, og Brøske har ikke hastverk.

Tror det er sønnan ja. Han postet vel et bilde rundt desember 2018, og det var akkurat den rasen som hun hadde.
Ja, alt tyder på at de har en løsning rett rundt hjørnet. En domfellelse uten et lik blir vanskelig, det har har man lært fra dungsaken i Bergen og vålnessaken fra Troms. Man hadde sterke indisier, og politiadvokaten tok ut siktelse. I begge sakene måtte de siktede sitte i halvannet år i varetekt, men til slutt valgte riksadvokaten å henlegge saken.
Vi får satse på at de gjør et så grundig arbeid at riksadvokaten ikke setter seg til motverge.
Man har jo også en statsadvokat som kan overgå riksadvokaten, men det er mere sjeldent at det skjer. Det er bra at Brøske ikke har hastverk. Hver stein må snus i saken, og så får det bare ta den tiden det må ta.
Det finnes en annen sak fra Troms, der det var en mann som het Hermod Magne Steinsund som ble skutt og drept. Et nabovitne som het Stein Håvard Larsen ble også skutt og drept, men det var ingen vitner til hendelsen, og man fant aldri noe lik av dette vitnet, men den siktede ble dømt også for dette drapet selv om man altså ikke fant noe lik og heller ikke fikk noen tilståelse. Eneste man hadde å gå på var at det var blod fra Larsen i leiligheten til siktede og at noen sa at dem hadde hørt skudd.
Senast redigerad av Orderud. 2020-01-17 kl. 12:57.
Citera
2020-01-17, 15:38
Medlem
Lonnrots avatar
Om det i en rekonstruktion av brottet på brottsplatsen förefaller avgjort att det har rört sig om en enda GM inomhus så kan det kanske behöva göras troligt hur GM kunnat lyckas låsa in jycken före överfallet. Annars borde man kanske kunna anta att hunden borde ha gjort några avtryck ovanpå gärningsmannens sproxspår, eller, kanske troligare, att sproxspår borde finnas längre in i huset, till den plats där den vettskrämda jycken borde ha sprungit och gömt sig.

En god hypotes? Återstår att knåpa med för polisen kanske?

Den har kanske vart uppe, slår det mig?
Senast redigerad av Lonnrot 2020-01-17 kl. 15:45.
Citera
2020-01-17, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om det i en rekonstruktion av brottet på brottsplatsen förefaller avgjort att det har rört sig om en enda GM inomhus så kan det kanske behöva göras troligt hur GM kunnat lyckas låsa in jycken före överfallet. Annars borde man kanske kunna anta att hunden borde ha gjort några avtryck ovanpå gärningsmannens sproxspår, eller, kanske troligare, att sproxspår borde finnas längre in i huset, till den plats där den vettskrämda jycken borde ha sprungit och gömt sig.

Jeg er enig med deg. Hvis valpens fotspor finnes sammen med (eller ikke finnes sammen med) sproxsporene, kan det fortelle mye om det som hendte i huset.
Og hva om det ikke finnes sproxspor i nærheten av døren til det rommet der valpen var innestengt? Hvem stengte da hunden inne på det rommet?

Det ble funnet sproxspor i flere rom i huset, men det er ikke opplyst om hvilke rom det gjelder.
Citat:
Det er spesielt én person som har avsatt skospor ulike steder i boligen.

– Vi mener fremdeles at avtrykket med stor sannsynlighet er avsatt av en gjerningsperson. Det skyldes både måten det er avsatt på og hvor det er avsatt, sier etterforskningsleder Tommy Brøske til VG.

Vedkommende har tråkket rundt i huset, på både fliser og tepper, skriver avisen.
https://www.oa.no/politiet-gjor-nye-undersokelser-i-hagen-boligen/s/5-35-1011425

Citat:
Valpen ble funnet innestengt på et rom da Tom Hagen kom hjem fra jobb på forsvinningsdagen for et år siden.
https://www.nrk.no/norge/venninnens-siste-sms-til-anne-elisabeth_-_vaer-sterk.-kom-hjem_-1.14762551

Citat:
Den lille valpen av rasen Whippet var nettopp anskaffet av familien Hagen. Da ektemannen Tom Hagen kom hjem, fant han hunden sperret inne i et rom, får NRK opplyst.
Eksperter mener at hunden nå kan være et viktig bevismateriale i saken.
– Har gjerningsmannen håndtert hunden, kan DNA ha smittet over, sier Kittil Haugen.
Den pensjonerte politimannen har tidligere vært hundefører og politihund-instruktør
https://www.nrk.no/norge/nye-opplysninger-fra-astedet_-fant-familiens-valp-innestengt-pa-et-rom-_-1.14378660

Har det vært opplyst noe om hvor i huset dette rommet er, og om det feks er i nærheten av det baderommet?
Citera
2020-01-17, 15:54
Medlem
Citat:

Den har kanske vart uppe, slår det mig?
At hunden kanskje har vært i 2. etasje og at sprox-mannen ev har vært oppe i 2. etasje og hentet hunden og stengt den inne på et rom?
Citera
2020-01-17, 16:11
Medlem
Citat:
31. oktober 2018, kl. 13.30
Tom Hagen kommer hjem
Tom Hagen kommer hjem og oppdager at kona er forsvunnet.
Han finner familiens valp innelåst og på badet ligger et tettskrevet brev med krav og trusler fra de antatte kidnapperne.
https://www.nrk.no/tidslinje-over-lorenskog-forsvinningen-1.14382263
Var døren låst?

Sprox-avtrykkene viser nok hvor sprox-mannen var først og sist inne i de ulike rommene inne i huset.
Viser det seg at han gikk først til det stedet der hunden var innestengt (før han gikk til baderommet) kan jo det fortelle mye om det som skjedde og ikke skjedde i huset.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-17 kl. 16:17.
Citera
2020-01-17, 16:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
At hunden kanskje har vært i 2. etasje og at sprox-mannen ev har vært oppe i 2. etasje og hentet hunden og stengt den inne på et rom?

Naj. Man säger så på svensk, det är kort för ”vart uppe i tråden tidigare”. Språkkursen som kidnapparn måste ha tagit inför den fortsatta kommunikationen (nämnt nyligen i tråden) anbefalles. Fungerar kanske lika bra åt båda håll. Annars kan jag överväga stå till tjänst. Kostnaden kan vara avdragsgill...? :-)
Citera
2020-01-17, 16:19
Medlem
Citat:
Naj. Man säger så på svensk, det är kort för ”vart uppe i tråden tidigare”. Språkkursen som kidnapparn måste ha tagit inför den fortsatta kommunikationen (nämnt nyligen i tråden) anbefalles. Fungerar kanske lika bra åt båda håll. Annars kan jag överväga stå till tjänst. Kostnaden kan vara avdragsgill...? :-)
Ok :-) Takk! :-)
Citera
2020-01-17, 16:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ok :-) Takk! :-)

Jag vill därmed inte på något sätt utesluta möjligheten att hunden varit på övervåningen etc.
Citera
2020-01-17, 16:24
Medlem
Hvis døren til det rommet der hunden var innestengt var låst, og døren ble låst rett før eller rett etter angrepet på AE. Nei, jeg får det ikke til å stemme.

Jeg tror at sproxmannen kun var i huset for å plante spor og i tillegg ev for å stenge inn hunden. Angrepet skjedde et annet sted tror jeg.
Senast redigerad av POlROT 2020-01-17 kl. 16:28.
Citera
2020-01-17, 16:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hvis døren til det rommet der hunden var innestengt var låst, og døren ble låst rett før eller rett etter angrepet på AE. Nei, jeg får det ikke til å stemme.

Jeg tror at sproxmannen kun var i huset for å plante spor og i tillegg ev for å stenge inn hunden. Angrepet skjedde et annet sted tror jeg.

Denn som ska plante spor vill nog intuitivt va ifre fra kjervennlie bikkje... Sjønner jej.
Citera
2020-01-17, 16:49
Medlem
Citat:
Denn som ska plante spor vill nog intuitivt va ifre fra kjervennlie bikkje... Sjønner jej.
Det er riktig. Og hvis det skulle ha foregått et ekte overfall og bortføring av AE i huset, så tenker jeg at GM ikke ville ha brukt tid på å stenge hunden inne fordi en GM nok ønsker å være i kortest mulig tid på et åsted. Det hadde vært mer sannsynlig om en GM hadde skremt bort hunden fra det området i huset der overfallet skjedde (hvis det hadde skjedd et overfall i huset, som ikke er noe jeg tror).
Og hvorfor i all verden skulle en GM (som var i huset for å overfalle og bortføre AE) ha brukt tid på å vandre rundt i flere rom i huset?
Citera
2020-01-17, 16:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ja, du tänkte så, ja. Antingen eller vare sig. Före e l l e r efter.

Nej. En ensam GM lär ju inte låsa in jycken före. Och knappast heller efter. Jag har inte lagt så stor vikt vid just det förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in