2020-01-17, 11:53
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men som misstänkt sitter du ändå i ett underläge på det sättet att du har att förhålla dig till det som åklagaren har utrett med ett helt team under nu 1,5 år. Visst, du kan begära att få saker utredda, men det är upp till åklagaren att bestämma om det är relevant att utreda.

I första skedet är det upp till åklagaren, men om åklagaren nekar har försvaret rätt att låta domstolen pröva om det ska utredas eller inte.

Av den anledningen brukar åklagaren godta det mesta eftersom risken annars är att domstolen ger åklagaren bakläxa.

Rättegångsbalken 23 kapitlet:
"19 § Om undersökningsledaren har slutfört den utredning som han eller hon anser är nödvändig utan att bifalla en begäran som avses i 18 b § första stycket, eller om den misstänkte eller försvararen anser att det finns någon annan brist i utredningen, kan de anmäla detta till rätten.

[S2]Rätten ska så snart det går pröva anmälan. Om det finns skäl för det får rätten hålla förhör med den misstänkte eller någon annan eller vidta den åtgärd i övrigt som behövs."
Citera
2020-01-17, 11:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja - och ska man tro vad MGM skrev i sina FTF-texter dagarna kring årsdagen för LW:s död, har han jagat och fångat in henne, för att 20 min senare döda henne:

Ett år efter mordet (och fortfarande fri att plocka burk), var MGM övertygad om att han lyckats genomföra DPB:
Han blir övermodig; närmast exalterad:

De tre sista cacherna före årsdagen:
190510 Hjälshammars bygdegård https://coord.info/GLYWHDKC
190512 sön Note: ”Infångad 21:47”https://coord.info/GLYMXAG1 - (Sjövägen Badplats https://coord.info/GLYMYAKZ) N 59° 00.458' E 015° 24.114'
190512 sön Note: ”Tagen 22:07” https://coord.info/GLYMXKRH - (51:6 N https://coord.info/GLYMYC7X) N 59° 00.024' E 015° 24.267'

Fältslagets planering: Gunnebostängslet intill vägskylten/buskagen, bullerplank och motorbuller passerar revy.

Platserna/området där cacherna hittas påminner honom om planket och grässlänten. - Han kunde helt enkelt inte låta bli att återigen bli dubbeltungad:

Loggbild: https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/11096211-ea44-46f0-b148-6c45c1a0e891.jpg
https://www.google.se/maps/@58.9980616,15.404487,3a,60y,89.78h,80.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1szelFYzFGhcjwgXumdJka_Q!2e0!7i1 3312!8i6656
https://www.google.se/maps/place/51/@59.2124406,15.1217458,1077m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465eaa8d696e1099:0xd7400 9e4d1b44686!8m2!3d59.2148055!4d15.1298756

190514 Årsdagen av LW:s död https://coord.info/GLYND7CT ”...låta dagshjärnan varva ner till natthjärna.” - Har loggat årsdagen med hjälp av försvaret: Den lede fi har äntligen oskadliggjorts: Bl.a. har psykologisk krigföring använts, och den inbillade mentala styrkan och uthålligheten ses som avgörande.

Drygt tre månader senare, 190827 kl. 06.00, slår insatsstyrkan till mot MGM:s hus och han anhålls igen 06.03.

190830 förklaras han häktad; på sannolika skäl misstänkt för mord den 14-15 maj 2018.

Tack för denna miniserie; "repris" i huvudet på en mördare!

Jag undrar om det är en omedveten repris, eller om det är en utav hans katt-och råtta lekar.

Läskigt med gunnebostängslet som ju ligger längs samma väg som mordet skedde.

Dina skarpsynta analyser har absolut gett mig en inblick i hur en person som gillar att retas, nagga ödet intill stupets kant och som gillar jakten för jaktens skull. Alltid en känsla av överlägsenhet, briljans och klurighet.

Nästan så att jag kan få en känsla av det som en seriemördare kan (åter)uppleva sina dåd.
Citera
2020-01-17, 11:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Firman Backman & Bergström består av tre advokater, en biträdande jurist, en ekonom och en administratör. Jag tror att Backman har tagit sig lite vatten över huvudet med det här målet.

Undra på att Backman ger ett intryck av att vara aggressiv.
Han är nog superstressad.
Citera
2020-01-17, 12:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
I första skedet är det upp till åklagaren, men om åklagaren nekar har försvaret rätt att låta domstolen pröva om det ska utredas eller inte.

Av den anledningen brukar åklagaren godta det mesta eftersom risken annars är att domstolen ger åklagaren bakläxa.

Rättegångsbalken 23 kapitlet:
"19 § Om undersökningsledaren har slutfört den utredning som han eller hon anser är nödvändig utan att bifalla en begäran som avses i 18 b § första stycket, eller om den misstänkte eller försvararen anser att det finns någon annan brist i utredningen, kan de anmäla detta till rätten.

[S2]Rätten ska så snart det går pröva anmälan. Om det finns skäl för det får rätten hålla förhör med den misstänkte eller någon annan eller vidta den åtgärd i övrigt som behövs."

Tack för info!

Jag anser att vi har ett bra rättssystem, och skulle känna mig trygg om jag blev oskyldigt misstänkt (eller om jag blev åtalad föra den delen).

Vi har som medborgare rätt att kunna överklaga, att få dina invändningar prövade i en en högre instans.

Men man kan ändå inte komma undan att man som misstänkt är i ett visst underläge.

Jag är oändligt tacksam för att jag lever i Sverige trots allt. Blir alldeles kall när jag läser om hur det funkar i andra länder, även i USA.
Citera
2020-01-17, 12:13
Medlem
Honan6s avatar
Rapport från TR

Åtalsförlängning till 30 januari kl 11

SD ska vara fortsatt häktad

Åklagare beslutar om restriktioner

SD har godtagit detta.

-----------

Sammanfattning för läsning online
https://issuu.com/honan6/docs/mordet_i_hj_rsta

Sammanfattning för anonym nedladdning:
www.filedropper.com/hjrstamordet
Citera
2020-01-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Vågar nog påstå att detta fall är mycket mer avgörande för stackars Åkl än för den jag förutsätter mer rutinerade Backman och &.
http://www.backmanbergstrom.se/

Ror inte Hiding i land med detta så är det en förfärlig nesa. Då hennes karriär står på spel är en väl så god gissning att Hiding grävt ner sin själ i detta 24/7 sista 20 månaderna. Lika svettiga om inte svettigare nätter än SD. Så svettiga att hon nog kännt ågren över arför hon valde en idiot-karriär att sätta dit busar som vägrar sättas dit. Inte avundsvärt.

Hon är inte ensam om att byta jobb till advokat om hon så vill.

Hon gör sitt jobb som Åklagare och även dom, liksom advokater är vana vid att ibland vinna och ibland förlora ett mål. Det ingår liksom i jobbet.

Det viktigaste är att rätt mördare fälls för mordet på LW.
Citera
2020-01-17, 12:49
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast när Åsa Hiding säger i den där intervjun att utredningen är uppdelad i två delar så pratar hon nog inte om hur många pdf-filer de 14 000 sidorna rent fysiskt kan delas upp på, utan snarare om den innehållsmässiga uppdelning som kan göras mellan dels otrohetsaffären under de tidigare åren (del1/Gamla delen), och dels omständigheterna kring LW:s försvinnande och död i maj 2018 (del2/Nya delen).

Åklagarens case bygger alltså i huvudsak på en idé om överensstämmelser mellan Gamla delen och Nya delen, dvs. uppfattningen att Nya delen är en uppfyllelse av Gamla delen. Tanken är att händelser i Gamla delen äger rum på ett sådant sätt, att de förebådar det som långt senare skulle ske med både SD och LW. Man kan säga att Gamla delen är ett slags profetia i handling.

SD använder sig själv av detta synsätt. Han lär skall ha sagt att han förstår varför han blev misstänkt, och enligt media motsätter han sig inte heller att han måste sitta häktad i flera månader, på samma sätt som Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter (Matt 12:38-41; Jona 1:15-2:1, 11). Överensstämmelsen mellan Gamla och Nya delen är utgångspunkten för åklagarens och tingsrättens försök att förstå vem SD är och vad han gjort. Den har också haft stor betydelse för medias beskrivning av fallet.

Det är jag inte så säker på; att uppdelningen rent fysiskt av fup blir så. Jag kan inte se att ÅH har nämnt hur en fysisk uppdelning av allt material kommer att se ut.
Senast redigerad av Netherworld 2020-01-17 kl. 12:51.
Citera
2020-01-17, 12:59
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon gör sitt jobb som Åklagare och även dom, liksom advokater är vana vid att ibland vinna och ibland förlora ett mål. Det ingår liksom i jobbet.

Det viktigaste är att rätt mördare fälls för mordet på LW.

Visst är det så. Det är väl det hon har problem med?

Det var väl Netherworld som hintade om att Åkl Hiding haft ett (1) mordfall tidigare.? Sätter en skaplig peng på att det var ett mord som sk, löste sig själv.

Att inte SD kunnat bindas vid mordet trots att han tom, var misstänkt innan Lena var fastlagt mördad tillskrivs till 100% sjabbel slarv och oskicklighet i utredningen. Ingen annat än en katastrofalt illa skött utredning av Åkl polisen i Örebro är att klandra för detta.
Citera
2020-01-17, 13:07
Medlem
Citat:

Jasså? Nu står vi inför åtal som väntar på att advokaten känner sig färdig.
Citera
2020-01-17, 13:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är jag inte så säker på; att uppdelningen rent fysiskt av fup blir så. Jag kan inte se att ÅH har nämnt hur en fysisk uppdelning av allt material kommer att se ut.
Nej, det är möjligt att allting blandas till en mer svårbegriplig textmassa, ungefär som i den här tråden. Men visst vore det väl en klar vinst ur läsbarhetssynpunkt om åklagaren kunde förmå att göra en sådan tydlig uppdelning mellan de här två olika delarna av utredningen.

Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Tänker du sådär eller fiskar du ?
Du vet att Stefan åt varken ost eller fermenterat bröd sägs det.. men åt fisk i massor.
Att SD skulle vara den nye messias kan du nog glömma, men det går inte att komma ifrån att det rent berättarmässigt tycks finnas vissa likheter mellan hur fup och bibeln är uppbyggda. Även om sedan bibelns knappt 2k sidor naturligtvis står sig rätt slätt mot fupens 14k.
Citera
2020-01-17, 13:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Det var väl Netherworld som hintade om att Åkl Hiding haft ett (1) mordfall tidigare.? Sätter en skaplig peng på att det var ett mord som sk, löste sig själv.

Att inte SD kunnat bindas vid mordet trots att han tom, var misstänkt innan Lena var fastlagt mördad tillskrivs till 100% sjabbel slarv och oskicklighet i utredningen. Ingen annat än en katastrofalt illa skött utredning av Åkl polisen i Örebro är att klandra för detta.

Nu är det så att åklagaren anser att SD KAN bindas till mordet och att han kommer att fällas.

Du har inte en aning om hur "oskicklig" hon är, eller vari svårigheterna består av.

Att det i begynnelsen av utredningen begåtts misstag det vet vi. På vilken nivå misstagen skett är svårt för oss att veta i nuläget.

Att TR bedömde ÅK Hidings bevis otillräckliga vid de två första förhandlingarna betyder inte att en annan TR hade bedömt det på samma sätt.

Hur illa skött utredningen är vet ingen i nuläget mer än utredarna/polisen och försvaret. Försvaret har naturligtvis sin syn på detta, vilket inte är konstigt.

Vi får väl se vilka svårigheterna har varit och hur mycket "oskicklighet" det handlar om.
Citera
2020-01-17, 14:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast när Åsa Hiding säger i den där intervjun att utredningen är uppdelad i två delar så pratar hon nog inte om hur många pdf-filer de 14 000 sidorna rent fysiskt kan delas upp på, utan snarare om den innehållsmässiga uppdelning som kan göras mellan dels otrohetsaffären under de tidigare åren (del1/Gamla delen), och dels omständigheterna kring LW:s försvinnande och död i maj 2018 (del2/Nya delen).

Åklagarens case bygger alltså i huvudsak på en idé om överensstämmelser mellan Gamla delen och Nya delen, dvs. uppfattningen att Nya delen är en uppfyllelse av Gamla delen. Tanken är att händelser i Gamla delen äger rum på ett sådant sätt, att de förebådar det som långt senare skulle ske med både SD och LW. Man kan säga att Gamla delen är ett slags profetia i handling.

SD använder sig själv av detta synsätt. Han lär skall ha sagt att han förstår varför han blev misstänkt, och enligt media motsätter han sig inte heller att han måste sitta häktad i flera månader, på samma sätt som Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter (Matt 12:38-41; Jona 1:15-2:1, 11). Överensstämmelsen mellan Gamla och Nya delen är utgångspunkten för åklagarens och tingsrättens försök att förstå vem SD är och vad han gjort. Den har också haft stor betydelse för medias beskrivning av fallet.

Låter ju logiskt.

Eftersom hon vägrar lämna bilen i del 1 blir hon knoggnuggad.
Nästa gång hon vägrar lämna honom ifred i del 2 dödar han henne.

Njae.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in