2020-01-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sargasso
Jag förknippar det fortfarande med World import eller vad nu firman hette tidigare (kan varit snarlikt namn eller konkurrerande verksamhet).

Men de har inte något berättigande i dagens och morgondagens samhälle. Nästan allt de har beställer man på nätet via wish, Amazon eller eBay. När de får igång snabba och billiga leveranser så får nog t.om. Clas Olsson och Kjell det riktigt svettigt! Om man får leveransen på någon/några timmar.

Men se bara på skillnaden i placering av butiker CO vs Kjell. CO finns längst in i ett center för att dra till sig folk. Kjell vid ingången så man snabbt kan handla och sedan lämna köpcentret. TM har varit i mitten. Varken eller.

Kjell lär gå samma öde till mötes snart som Teknikmagasinet.

När det gäller Clas, Rusta, Harald, Biltema, ÖoB, Jula mfl andra, så har de börjat sälja nästan extakt samma skit. Dvs allt möjligt för hemmet. Lampor, handdukar, tvål, köksgrejer osv. Ingen skillnad alls snart på dessa. De kommer att överleva om de fortsätter denna utvekcling med att sälja billiga grejer till hemmet.
Citera
2020-01-17, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jinhao
Varför tror du det? Aldrig hört om den sidan, verkar ju vara bluffsida om man läser reviews.
Ingen bluffsida, har beställt där många gånger och aldrig varit några problem. Dessutom använder de DHL så jag aldrig behövt betalla tull eller moms.
Citera
2020-01-17, 08:20
Medlem
Jag hade känslan av att något var på gång vad det gäller TM. Innan jul snappade jag upp ett inlägg på FB om någon radiostyrdbil som TM hade höjt priset på med 200kr. Dem hade sålt samma bil för 799 ända sen den bilen släpptes och precis innan jul så höjde man priset till 999kr. väldigt weird att höja priset med 200 kr från övriga konkurrenter då alla säljer samma bil för 799. nu förstår jag varför. man ville äska varje krona man kunde samt att i dags dato så är det 10% på allt och då har den gått ner i pris men ändå dyrare än konkurrenter.

Nä TM är bara ett företag som köper saker från Alibaba, aliexpress företags sida och lägger på såpass mycket påslag på produkten att konsumenten ändå känner att det är värt att vänta 2-4veckor på att beställa samma produkt från kina. Det funkade ett tag att göra det påslaget men företagets ledning blev för giriga och det blev deras förfall.

Köper man en sak för 100kr på aliexpress, wish och liknade så säljer TM samma sak för 299kr. jag håller på en del med RC bilar och samma no name dämpare tex kan vara 3-400% påslag och det är exakt samma produkt, det funkar inte. Internet har allt och ska du konkurrera så har du leveranstiden att spela med.

Hur mycket kan jag pusha priset uppåt så att folk köper av mig istället för att beställa produkten själv men får vänta 2-4veckor? sen om det är en kalkyl som håller ett företag på tm igång, det är jag helt fel människa att spekulera i. Men oavsett vad jag ska köpa så kollar jag alltid nätet efter samma eller likvärdig vara och sedan bestämmer mig om hur bråttom jag har att ha hem den.
Citera
2020-01-17, 08:21
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Kjell lär gå samma öde till mötes snart som Teknikmagasinet.

När det gäller Clas, Rusta, Harald, Biltema, ÖoB, Jula mfl andra, så har de börjat sälja nästan extakt samma skit. Dvs allt möjligt för hemmet. Lampor, handdukar, tvål, köksgrejer osv. Ingen skillnad alls snart på dessa. De kommer att överleva om de fortsätter denna utvekcling med att sälja billiga grejer till hemmet.

Lågpris går mot strömmen, blir nog dessa affärer som finns kvar samt de med riktigt dyra prylar, mellanregistret försvinner troligtvis
Citera
2020-01-17, 09:47
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesolider
Köper man en sak för 100kr på aliexpress, wish och liknade så säljer TM samma sak för 299kr. jag håller på en del med RC bilar och samma no name dämpare tex kan vara 3-400% påslag och det är exakt samma produkt, det funkar inte.

Din dämpare pajat precis innan helgen ni ska ut och köra, vill du vänta två veckor på kinesen eller betala mera och ha den i handen redan idag?

TM's affärside är ungefär 'kinaskräp utan väntetid'.
Citera
2020-01-17, 09:48
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Lågpris går mot strömmen, blir nog dessa affärer som finns kvar samt de med riktigt dyra prylar, mellanregistret försvinner troligtvis

Teknikmagasinet har inget mellanregister, de har skräp av låg kvalité men även en del bra produkter som de har fattat att de kan prissätta högt, för högt! Fram tills nu då det inte håller längre. Har inte köpt något av dem på 10 år.
Inte för att nätet är billigare utan för att Kjelle är bättre och ibland Claes eller Jula eller Biltema eller Netonnet och Rusta samt Dollarstore på skräpsidan. Konkurrensen är mördande.
Citera
2020-01-17, 09:56
Medlem
DilBahadurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxVSydow
Ingen bluffsida, har beställt där många gånger och aldrig varit några problem. Dessutom använder de DHL så jag aldrig behövt betalla tull eller moms.

Även nu efter förra årets lagändring så har du inte behövt betala tull/moms? Låter för gött för att vara sant..
Citera
2020-01-17, 10:01
Medlem
Jinhaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DilBahadur
Även nu efter förra årets lagändring så har du inte behövt betala tull/moms? Låter för gött för att vara sant..

Känns minst sagt pålitligt. https://www.trustpilot.com/review/lightake.com
Citera
2020-01-17, 10:18
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Wish och Aliexpress konkurrerar bort dessa kedjor.

Nja, problemet är att leveranstiden är för lång (min senaste beställning på wish lade jag 15 november och det har ännu inte kommit). Skall man lyckas inom postorder så måste dels leveranstiden vara kort (max 3 dagar) och fraktpriset rimligt (många svenska postorderföretag har fraktpriser på 39-49 kr som lägst).

De företag som går dåligt nu är nästan uteslutande tidigare postorder som satsat på butiker, men det är inte konkurrensen inom postorder som är problemet, utan att lokalhyrorna gått upp betydligt snabbare än inflationen dvs lönsamheten äts upp av ökade lokalkostnader.

Just nu verkar det som Teknikmagasinet kommer att köpas upp av en konkurrent och de butiker som inte konkurrerar med varandra idag (dvs finns etablerade på samma ställe) kommer då att få vara kvar med förändrat innehåll. Troligen rör det sig om Kjell & Co för någon annan aktör finns nog inte dagsläget.
Citera
2020-01-17, 10:52
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www3
Man kan ju fråga sig varför Peter Gyllenhammar satsade i detta företag?

Jag kollade upp vem som sålde.

Ett företag som heter Segulah.

Segulah är Gabriel Urwitz företag, han som sålde Gota Bank precis innan det gick i putten, redan det borde varit ett varningstecken.
Citera
2020-01-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Din dämpare pajat precis innan helgen ni ska ut och köra, vill du vänta två veckor på kinesen eller betala mera och ha den i handen redan idag?

TM's affärside är ungefär 'kinaskräp utan väntetid'.

Då blir det svår att konkurrerar med nätet.
Det är förmodligen för små marginaler på dylika doningar. Kundgruppen snoriga tonåringar har heller inte några stora tillgångar. Personalen fick väl stå och pruta större delen av tiden.
Citera
2020-01-17, 11:29
Medlem
fittas avatar
Har hämtat hem 20 ex av senaste Teknikmagasinet. Lyckades även få två stycken röda pikéter med Teknikmagasinetloggan. Lär gå att sälja för några tusen på Tradera om några år.

Nån som vet om det finns nå mer värdefull memoria? Vore riktigt sjysst med en Teknikmagasinetskylt att stoppa på fasaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in