2020-01-16, 22:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Om det finns en sann religion vill säga..
Alla människor inom olika religioner eller olika inriktningar inom religioner ylar om att deras religion och Gud är sannast.
Man bråkar om Gud. Försöker äga Gud osv.
Dödar till och med i Guds namn.
Människans galenskap är mest sann.
Citera
2020-01-16, 22:19
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8888zoom8888
Anledningen till detta är att muslimer dyrkar bara en gud. Och de dricker aldrig alkohol. Ha inte sex utanför äktenskapet. Som Gud har befallit oss.
Men alla människor är lika. Vi är bara tjänare till Gud. Varelser skapade av Gud. Och för varje person enligt deras handlingar. Och tro honom till Gud. Gud älskar honom och tar från honom. Från alla länder i världen.
Det spelar ingen roll vad din religion är. Det som är viktigt är din ärlighet och du tillber Gud. Och han trodde dig från insidan med honom. Och undvik alla handlingar som Gud förbjuder.
Gud tar bara hänsyn till människans hjärtan och hans uppriktighet mot honom. Inte färgen på deras hud eller deras land.
Måste man tillhöra en religion för att man inte dricker eller har sex utanför äktenskapet ?
Finns många människor som följer det här utan religion, tro eller Gud runt hörnet.
Ja hjärtat ber till Gud. Inte munnen. Munnenl ljuger 😉
Hjärtat kan inte ljuga och det är väl där det skall öppnas och avläsas utav Gud nu då.
Om du utåt sett ber för att be endast då ljuger du för dig själv. Den vänstra handen skall inte veta vad den högra gör vill säga.
Handlar nog mest om att Gud skall tro på dig och inte så mycket om vilka verser man rablar hela dagarna och inte hur man ber eller åt vilket håll man ber osv.
Oväsentliga saker jag tror att Gud skiter i helt enkelt.
" titta Gud jag ber varenda dag, jag går i kyrkan, moskén eller synagogan.Visst är jag en fin människa va"
Om det nu finns en Gud så får vi se om Gud accepterar dig eller inte.
Jag tror att det är mycket svårt att få komma till Gud. Kanske omöjligt. Oavsett religion.
Citera
2020-01-16, 22:31
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om det finns en sann religion vill säga..
Alla människor inom olika religioner eller olika inriktningar inom religioner ylar om att deras religion och Gud är sannast.
Man bråkar om Gud. Försöker äga Gud osv.
Dödar till och med i Guds namn.
Människans galenskap är mest sann.

Den som dödar i Guds namn, den oskyldiga, är en mördare. Han kommer till helvetet. Islam förbjöd mord. Alla dessa kommer att stå till ansvar för Gud. Det finns ingen motivering för att döda. Dessutom den som dödade oskyldiga muslimer i den australiensiska moskén. Han är en mördare. Gud kommer att hålla honom ansvarig. Vem dödar i religionens namn. Religion är oskyldig av det. Gud kommer naturligtvis att hålla varje person ansvarig för sina handlingar. Individuellt.
Hitler var kristen och dödade 50 miljoner människor !!
Men detta är en kriminell och en mördare, och Gud kommer att hålla honom individuellt ansvarig. Individuellt.
Det finns en bra kristen och en dålig kristen.
Det finns en bra muslim och en dålig muslim.
Det finns helvete. Det finns paradis.
Citera
2020-01-16, 22:41
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Måste man tillhöra en religion för att man inte dricker eller har sex utanför äktenskapet ?
Finns många människor som följer det här utan religion, tro eller Gud runt hörnet.
Hjärtat kan inte ljuga och det är väl där det skall öppnas och avläsas utav Gud nu då.
Om du utåt sett ber för att be endast då ljuger du för dig själv. Den vänstra handen skall inte veta vad den högra gör vill säga.
Handlar nog mest om att Gud skall tro på dig och inte så mycket om vilka verser man rablar hela dagarna och inte hur man ber eller åt vilket håll man ber osv.
" titta Gud jag ber varenda dag, jag går i kyrkan, moskén eller synagogan.Visst är jag en fin människa va"
Jag tror att det är mycket svårt att få komma till Gud. Kanske omöjligt. Oavsett religion.

Du har rätt i det här. Du måste göra bra saker mellan dig och Gud. Men jag ger bara exempel. Det är förbjudet i den islamiska religionen.
Jag är ett exempel. Jag vet inte ens hur jag ska smaka på vin och alkohol! Jag drack det inte i mitt liv.
Jag har inte testat det!
Jag hade inte sex utanför äktenskapet !!
Naturligtvis finns det många vackra flickor runt mig, och jag är en stilig pojke.
Men. Jag vill bara inte ha Guds vrede.
Förbjudna saker i islam av Gud
Dricker vin. Att ha sex utanför äktenskapet. Stöld. Dödades. Magisk övning.
Och naturligtvis våldtäkt. Ät fläsk.
Citera
2020-01-16, 22:44
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Du väljer att gå in på treenigheten när det helt enkelt är så att allt kommer från Fadern. "Fader" innebär just detta:
Han har fött allt och försörjer allt. Men du vill snärja in dig i teologiska spörsmål.

Om Sonen fött allt och försörjer allt är Sonen per definition Fadern.

Gud har skapat allt. Fadern är Gud, Sonen är Gud. Fadern och Sonen är distinkta. Allt detta är bibeln tydlig med.
Citera
2020-01-16, 22:44
Medlem
Hänger tyvärr inte med, bråkar ni om en och samma gud men hur man tillber fiktionen?
Ni behöver vägledning, spelar det någon roll vem som tror vad i och med ni följer eran förutbestämda riktlinje oavsett?
Citera
2020-01-16, 22:47
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:

När jag säger inget sex utanför äktenskapet. Jag menar det. Ha inte sex med någon tjej i ditt liv. Förutom med din fru. Detta inkluderar naturligtvis även ungdomars stadier. Och före äktenskapet
Citera
2020-01-16, 22:48
Medlem
Lyzzas avatar
Vi bor i ett akvarium.

Någon skapade akvariet och släppte ner oss, fiskarna. Vad fiskarna gör i akvariet är upp till dem själva.

Skäller fiskarna på akvarieägaren om en fisk äter upp en annan? Är det akvarieägarens fel?
Nej det är fiskarnas eget val. Alla fiskar har ett eget val att vara ond eller god.

Om du är god så blir du begraven och sörjd när du dör, är du ond spolas du ner i toan.
Citera
2020-01-16, 22:55
Medlem
8888zoom8888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Vi bor i ett akvarium.

Någon skapade akvariet och släppte ner oss, fiskarna. Vad fiskarna gör i akvariet är upp till dem själva.

Skäller fiskarna på akvarieägaren om en fisk äter upp en annan? Är det akvarieägarens fel?
Nej det är fiskarnas eget val. Alla fiskar har ett eget val att vara ond eller god.

Om du är god så blir du begraven och sörjd när du dör, är du ond spolas du ner i toan.

Ja. Denna analogi. Mycket vacker och uttrycksfull.
tack .
Citera
2020-01-16, 23:04
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Vi bor i ett akvarium.

Då är jag ond utifrån det resonemanget. Gick ur Svenska Kyrkan själv och kommer inte bli begravd på vanligt vis, Några sörjande för mig? Knappast.
jag är ond! (Jag visste det).

Näe, "Vi har alla syndat och gått miste om härligheten" står det ju i Bibeln och det är just det att helt och hållet så får jag inte ihop religionen som helhet.
Människan kommer väl för alltid som jag ser det att vara i stort sett likadan.
Fast kanske inte, en nystart. Att hela världsordningen kollapsar, pengasystemet och i stort sett allt slås ut och förstörs, så kanske en nystart kommer att bli ett paradis för dom som får vara med och uppleva det. Vem vet, jag tror det blir så.

Fast jag vet inte, kanske. Jo det blir så, men då vill jag vara med. Annars så är det orättvist.
Citera
2020-01-16, 23:26
Medlem
Lyzzas avatar
Har själv gått ur Svenska kyrkan så vi får väl se hur man blir begraven?

Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket människor slåss för sin religion. Vi föds och dör på samma sätt.

Den som dömer oss dömer alla människor oavsett religionstillhörighet.

Är du god får din själ behålla sina minnen och umgås med dina förfäder.

Är du ond fråntas du dina minnen och återupplever endast dina onda gärningar och går bärsärk där nere i helvetet med andra ogärningsmän/kvinnor.
Citera
2020-01-16, 23:34
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Har själv gått ur Svenska kyrkan så vi får väl se hur man blir begraven?

Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket människor slåss för sin religion. Vi föds och dör på samma sätt.

Den som dömer oss dömer alla människor oavsett religionstillhörighet.

Är du god får din själ behålla sina minnen och umgås med dina förfäder.

Är du ond fråntas du dina minnen och återupplever endast dina onda gärningar och går bärsärk där nere i helvetet med andra ogärningsmän/kvinnor.
Vad hemskt det där lät. Om det nu är så. Var har du fått information om att det är så då?
Jag vill inte ha det så, vem vill det.
Det är väl mer för mig att jag haft ett RELATIVT ensamvarg liv sen tonåren, relativt antar jag.
Men det blir ju typ, är det ont om man är sådär tråkigt ingenting?
Jag är så tråkig så det rangordnas väl som att vara på den "dåliga" sidan då.
Vem tusan KAN leva upp till nåt högre ideal och vem egentligen klarar sig, blir frälst.
Ja jag svarar själv på den sista frågan; Den som visat mest kärlek och omtanke.

Sen kanske jag är för fördömande mot mig själv, och det kan smitta av jämtemot andra!
OK, ska sluta med det. Vad vet jag.
Låter förvirrat och hysteriskt detta nu kanske....

OK er tur nu, jag är klar här.
Väntar.....

Tack för diskussionen, lovar. Jag är INTE sarkastisk.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-16 kl. 23:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in