2020-01-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insult
Den hade jag inte betalt.
Jag valde att bestrida en bot som jag fick där det fanns två skyltar: två blåa P med ett ungefärligt 10-meters mellanrum där markerade platser fanns. På den första skylten så fanns tilläggstavlan som gjorde gällande att parkeringen här endast fick ske under en timmes tid, medan skylten framför endast hade P. När jag kom ut så hade jag en bot på bilen, och jag valde att bestrida denna omgående. Jag hävdade helt enkelt att skyltningen är så pass otydlig eftersom jag har möjligheten att faktiskt parkera i någon av dessa fickor utan att se den ”första” skyltningen om jag kommer från infart Y, och inte infart X som är huvudingången, och då istället gör en u-sväng och parkerar innan jag faktiskt ser den ”första” skylten (svårt att förklara på ett kort och koncist sätt i just detta fallet).
Parkeringsbolaget valde att acceptera det hela och tog aldrig det vidare till tingsrätten, och där hade det nog gått på 50/50 eftersom det förmodligen hade kommit fram att jag är väl förtrogen med området eftersom jag arbetade där..

Oavsett, jag hade valt att bestrida i just din situation. Nervös behöver du inte bli förrän bolaget väljer att gå till tingsrätten med boten - något bolagen allt som oftast endast gör om man anser sig ha en skälig chans att faktiskt vinna. Lagstiftningen är dock till vår, felparkerarnas, fördel för en gångs skull.
Nej jag lovar att det inte varit 50/50. Det hade varit 100/0 till din fördel.
För att villkoren vid infarten ska gälla måste varje skylt inne på området ha samma tilläggsinformation. De får inte bara sätta upp en enkel P-skylt, då gäller fri parkering i 24 timmar, oavsett vad som står vid infarten.
Citera
2020-01-16, 11:42
Medlem
Citat:
Jag valde att bestrida en bot som jag fick där det fanns två skyltar: två blåa P med ett ungefärligt 10-meters mellanrum där markerade platser fanns. På den första skylten så fanns tilläggstavlan som gjorde gällande att parkeringen här endast fick ske under en timmes tid, medan skylten framför endast hade P. När jag kom ut så hade jag en bot på bilen, och jag valde att bestrida denna omgående. Jag hävdade helt enkelt att skyltningen är så pass otydlig eftersom jag har möjligheten att faktiskt parkera i någon av dessa fickor utan att se den ”första” skyltningen om jag kommer från infart Y, och inte infart X som är huvudingången, och då istället gör en u-sväng och parkerar innan jag faktiskt ser den ”första” skylten (svårt att förklara på ett kort och koncist sätt i just detta fallet).
Parkeringsbolaget valde att acceptera det hela och tog aldrig det vidare till tingsrätten, och där hade det nog gått på 50/50 eftersom det förmodligen hade kommit fram att jag är väl förtrogen med området eftersom jag arbetade där..

Oavsett, jag hade valt att bestrida i just din situation. Nervös behöver du inte bli förrän bolaget väljer att gå till tingsrätten med boten - något bolagen allt som oftast endast gör om man anser sig ha en skälig chans att faktiskt vinna. Lagstiftningen är dock till vår, felparkerarnas, fördel för en gångs skull.
För att villkoren vid infarten ska gälla måste varje skylt inne på området ha samma tilläggsinformation. De får inte bara sätta upp en enkel P-skylt, då gäller fri parkering i 24 timmar, oavsett vad som står vid infarten.
Citera
2020-01-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Jag har haft ett identiskt fall, och vunnit.
Du har fått bra svar ovan.
Upprepar från inlägg #2, reglerna är mycket strikta. Vid oklarheter får kontrollavgift inte tas ut.
Se hänvisning till exakt paragraf LKOP i senare inlägg.
Du behöver absolut ingen advokat och du ska inte stämma någon. Du ska bara bestrida. *Du ska absolut inte betala*. Om du betalar för att du inte vågar hävda din rätt så förstör du för oss andra då p-bolagen slipper lära sig reglerna och fortsätter lappa regelvidrigt. Detta ska motverkas. Du har ett solklart case.
Viktigt också att förstå mentalt att ett p-bolag inte är någon myndighet. Att de säger att de har rätt och hotar med inkasso och tingsrätt är bara ett spel. Du ska syna den bluffen.
*Det är p-bolaget och inte du som får ta det till rätten*. Låt dem kämpa för pengarna som de anser sig ha rätt till. Du behöver inte göra något mer än att bestrida. Du behöver inte svara på mejl eller brev fortsatt. Dock om det kommer inkassokrav är det bra att bestrida igen. Men håll inte på att ringa kundtjänst i affekt och vädja och lirka. Sköt det torrt och korrekt.

Viktigt att nämna här är att verkligen titta på den gula lappen om det står "Kontrollavgift" eller "Parkeringsanmärkning". Står det "Kontrollavgift" är det bara att bestrida alla gula lappar man hittar och då absolut inte betala! Står det "Parkeringsanmärkning" måste man betala och den kan man inte bestrida, bara överklaga till närmaste poliskontor.

Om inkasso kommer efter bestridan skulle jag också anmält inkassobolaget (vanligtvis HOJAB) för oredlig indrivningsverksamhet då de inte får driva in bestriden fodran.

Är det ingen som tycker att det är rätt märkligt att TS bestrider fodran med att skyltningen är fel och P-vakten fotar en informationstavla som informerar om vilka betalningsmedel som gäller? Den svartvita bilden säger ju liksom ingenting mer än att man kan betala med Easypark och andra sådana tjänster.
Citera
2020-01-16, 11:54
Medlem
Citat:

I din situation hade du rejält tur då din okunnighet om skyltningen trumfade deras okunnighet. Den första skyltningen gäller ju enbart tills den andra skyltningen kommer, dvs de platser eller bit av vägbana som är mellan skylt 1 och skylt 2. Skylt 2 gäller sedan fortsatt. Parkerar du på mark där skylt 1 gäller, men du i din okunskap tolkar det som skylt 2 så är det ju ditt eget fel.

Denna skyltning är ju vanligt, där man först skyltar t.ex. [P][Avgift taxa 3] för att sedan kanske 50 meter bort skylta [P][Avgift Taxa 3][MC].
Citera
2020-01-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Är det ingen som tycker att det är rätt märkligt att TS bestrider fodran med att skyltningen är fel och P-vakten fotar en informationstavla som informerar om vilka betalningsmedel som gäller? Den svartvita bilden säger ju liksom ingenting mer än att man kan betala med Easypark och andra sådana tjänster.
Ja det är märkligt, men ändå inte.
Min erfarenhet av p-bolag är att de har mindre kunskap om parkeringsregler än vad jag har efter att ha googlat och läst i kanske 30 minuter.
Så jag tror inte de jäklas eller bluffar, jag tror helt enkelt att de inte har koll. Och så länge kunderna står med mössan i handen och öppnar plånboken så finns inget incitament att bättra sig.
Citera
2020-01-16, 12:00
Medlem
Citat:

Behöver inte vara så:

Du kan skylta t.ex. [P][Avgift 7-19] som en första infartsskylt för att sedan skylta [P][Avgift 7-19][HKP] på några platser eller [P][Avgift 9-19][Tillstånd erfodras] på kanske 20 platser där inne.

Grunden på området är alltså [P][Avgift 7-19] men vilkoren ändras på de platser med annan skyltning.

När det gäller TS fall så finns det inte någon skyltning som säger [P]. Den skylten du hänger upp dig på är en skylt som står [P-Automat], dvs det är där P-automaten finns, eller rättare sagt där tavlan för alla betaltjänster finns.

Men för TS gäller det att bestrida för att skyltningne är oklar samt att skyltningen faktiskt säger att tillstånd 829 (eller vad det står) skall gälla. Så för den ridskolan skall då alla ha SMS, P-skiva samt tillstånd.
Citera
2020-01-16, 12:04
Medlem
Citat:
Behöver inte vara så:

Du kan skylta t.ex. [P][Avgift 7-19] som en första infartsskylt för att sedan skylta [P][Avgift 7-19][HKP] på några platser eller [P][Avgift 9-19][Tillstånd erfodras] på kanske 20 platser där inne.

Grunden på området är alltså [P][Avgift 7-19] men vilkoren ändras på de platser med annan skyltning.

När det gäller TS fall så finns det inte någon skyltning som säger [P]. Den skylten du hänger upp dig på är en skylt som står [P-Automat], dvs det är där P-automaten finns, eller rättare sagt där tavlan för alla betaltjänster finns.

Men för TS gäller det att bestrida för att skyltningne är oklar samt att skyltningen faktiskt säger att tillstånd 829 (eller vad det står) skall gälla. Så för den ridskolan skall då alla ha SMS, P-skiva samt tillstånd.
Aha, tittar i liten mobil, kunde inte se att det står P-automat. Det förändrar saken - men inte slutsatsen.
Skyltningen uppfyller inte kraven för att kontrollavgift ska kunna tas ut.
Citera
2020-01-16, 12:06
Medlem
Citat:
Behöver inte vara så:

Mitt exempel innehåller bara enkel P-skylt utan tilläggstavla inne på området. Tilläggstavlor vid infart blir då utan verkan.
Citera
2020-01-16, 12:08
Medlem
Citat:
Skyltningen uppfyller inte kraven för att kontrollavgift ska kunna tas ut.

Nej, det har vi, med Nordiad och Mikos, redan konstaterat i den andra tråden. Det mer intrassanta är varför två personet skriver om samma sak på FB.

Det är för övrigt många skyltkombinationer som inte uppfyller kraven, även på gatumark!
Citera
2020-01-16, 12:09
Medlem
Citat:
Mitt exempel innehåller bara enkel P-skylt utan tilläggstavla inne på området. Tilläggstavlor vid infart blir då utan verkan.

Nej det blir de inte. Tilläggstavlor vid infart blir grunden och tilläggstavlor vid vissa platser blir lokala för just den platsen. Samma gäller om enbart en [P] sätts upp någonstans.
Citera
2020-01-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saturdays
Hej!

Behöver lite åsikter och fakta gällande eventuell domstol pga parkeringsbot.

Vid Malmö ridskola så finns en parkeringsplats, parkering på privat mark. När man kör in på den står det:

SMS
P-SKIVA
3 tim
därefter avgift
alla dagar

Så jag körde in och satte min P-skiva och lade på instrumentpanelen, iom avgift efter 3 timmar så tänker jag inte mer på det. När jag kommer ut 1,5 timme senare har jag fått böter.

Kollar vidare på parkeringsplatsen när jag fått boten och ser då fler skyltar, vita informationsskyltar. De lyder:

3 timmar gratis
därefter avgift.
Starta parkeringen med sms eller via app.
Se instruktioner på informationsskylten.

Dessa skyltar syns inte vid infarten, de måste man läsa inne på parkeringen. Beroende på vart man parkerar och vart man går syns de så klart bättre eller sämre.

Jag har bestridit detta i ett par omgångar. Men det som det slutar i är att jag bestrider att P-skiva gäller. Slår man upp P-skiva definieras det enligt exemplen i de bilder jag bifogar nedan, men kort och gott ett tidsinstrument som man lägger på instrumentpanelen i bilen. Dvs, jag anser att de skriver att P-skiva gäller, men det gör det inte, man ska dock starta parkering via app. Det är uppenbarligen vad P-Malmö vill ha P-skiva till att betyda här.

Parkeringsbolaget ger sig inte, det är som att prata med en vägg av dumhet. De har inte minsta förståelse att jag lagt en analog P-skiva i min instrumentbräda och därefter inte forskat vidare på parkeringsplatsen efter att ha sett de blåa skyltarna och kört in här.

Nästa steg är att gå till domstol då, man är ju ganska maktlös för sunt förnuft verkar de ju inte ha. Frågan är om det är värt det.

Bilder
Bild vid infart: https://ibb.co/pWtYShG
En av deras informations-skyltar i vitt utförande: https://ibb.co/Xpr0T60
Karta med markeringar: https://ibb.co/bHKFz4L
- Röd markering: Blå skyltning
- Lila prick: Vit informationsskylt
- Grön prick: Vit informationsskylt och mer info om appar som kan användas, mm.

Skylten vid grön prick: https://ibb.co/zJH2ZqZ

Definition av P-skiva: https://ibb.co/frX7Zg9, https://ibb.co/cwychvQ

Jag undrar:
Vad kostar det mig om jag låter P-Malmö stämma mig och:
- Jag vinner
- De vinner

Vad kostar det mig om jag stämmer dem och:
- Jag vinner
- De vinner

Vem tror ni vinner? Någon som är insatt?

Hur går jag vidare? jag har aldrig någonsin stämt någon innan, kontaktat advokat, etc.

För det första så har parkeringsbolaget i ryggmärgen att parkören har gjort fel. När du "överklagar" så kommer de reflexmässigt returnera det till dig oavsett argument. Om du står på dig kommer de förr eller senare behöva bekänna färg, antingen stämma dig eller ge upp (så länge du vidhåller att du inte har betalningsskyldighet så kan de inte gå till inkasso).

Vinner du i TR så förlorar du din tid. Förlorar du får du betala rättegångskostnaderna vilket är stämmningsavgiften på typ 500kr (plus att du får betala boten förstås). Det ligger inte på ditt bord att stämma dem eftersom du väl INTE betalat något till dem som du vill ha tillbaka (det är DE som vill ha pengar av dig och det enda sättet att lagligen avtvinga dig dem är att gå till domstol).

IMNAL: jag tycker du har rätt, i och med att du enligt skylt vid infart infarten inte behöver betala behöver du inte uppsöka betalautomaten (grön prick?) och kommer inte se dessa skyltar. Dessutom är det oklart vad som menas med informationsskyltarna, de är ju varken betalautomat eller "riktig" skylt (enligt vägmärkesförordning). Skall man paragrafrytta så tror jag inte skyltningen vid infarten uppfyller kraven heller då tilläggstavlorna skall ha samma "bakgrund och bord" som huvudtavlan (dvs gul bakgrund och röd bord).
Citera
2020-01-16, 12:23
Medlem
Insults avatar
Citat:
I din situation hade du rejält tur då din okunnighet om skyltningen trumfade deras okunnighet. Den första skyltningen gäller ju enbart tills den andra skyltningen kommer, dvs de platser eller bit av vägbana som är mellan skylt 1 och skylt 2. Skylt 2 gäller sedan fortsatt. Parkerar du på mark där skylt 1 gäller, men du i din okunskap tolkar det som skylt 2 så är det ju ditt eget fel.

Denna skyltning är ju vanligt, där man först skyltar t.ex. [P][Avgift taxa 3] för att sedan kanske 50 meter bort skylta [P][Avgift Taxa 3][MC].

Så är det absolut, men nu har du missförstått skyltningen. Det är den typen av skyltning som markerar ut inom vilken sträcka som skyltningen gäller, alltså en påbörjansskylt med P och sedan en ”slutskyltning” där samma märke påvisar vart det slutar och där tilläggsskyltningen inte var motsvarande densamma som den i början.
Så nej, det är inte min eller bolagets okunnighet som gjorde att jag klarade mig - det var just en bristfällig skyltning. Mitt exempel var just ett exempel för att belysa vilka krav det faktiskt ställs på skyltningen. Jag har full förståelse för att man inte förstår mitt exempel till hundra procent, däremot trodde jag inte att någon skulle vara så pass dum och faktiskt djupanalysera min situation när jag påpekade att det var svårt att enbart beskriva och inte påvisa några som helst foton från platsen. Men så klart så är det ju Flashback och där finns alltid någon som ska försöka hålla låda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in