2020-01-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Något du faktiskt kan kontrollera själv. Jag och andra har berättat hur, men som du själv säger så saknar du kunskap. Det innebär inte att du har rätt.
Jo, det finns massvis med evidens för att jorden är en sfär. Och mycket av vår teknik i dag skulle inte fungera om det inte vore att jorden var rund.
Jag har kontrollerat det, det är lögner.

Citat:
Kan du få fram något minsta evidens för att jorden är platt? Näe.
Jag behöver inte ta fram evidens för det, jag hävdar inte att det är bevisat att jorden är platt.
Du däremot hävdar att det bevisat att jorden är en sfär. Du om någon med ditt tjat om evidens borde förstå skillnaden.

Jag menar att din modell är lögn, jag har visat det.
Du menar att din modell är bevisad, du har inte visat det.

Du visar inte upp någonting.
Citera
2020-01-14, 14:10
Medlem
Citat:
Okej, vi leker med tanken att jorden är en sfär. Hur skulle då du göra en kartbok? Den jag hade när jag bilade i Europa var på säkert tvåhundrafemtio sidor. Många kartor och med olika skalor. Inga problem att se översiktsbilder på hela länder eller detaljer med gator.

Har du en bättre idé att göra den boken än som en bok, om du leker med tanken att jorden är en sfär?

Kartbok: https://www.adlibris.com/se/bok/europa-vagatlas-2019-2020-motormannen-skala-1800000-9789113094373?gclid=CjwKCAiA6vXwBRBKEiwAYE7iSznY NKJLCT9SkxDH-L7qwSlrHETWfeA2J34-n-ifGyWlaKI_ehA2WhoC940QAvD_BwE

Du och många andra globjordare använder er ofta av detta argument. Det handlar inte om vad skulle jag göra, det handlar om att inte finns bevis, eller evidens om du så vill. Ditt argument blir inte mer evidens bara för att jag inte har ett alternativ. En lögn upphör inte att vara en lögn bara därför att sanningen är okänd.
Citera
2020-01-14, 14:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Näe, det har du inte.
Citat:
Jag har förklarat för dig att du kan kontrollera med kartor. Att du saknar kunskap om hur man gör är inte ett evidens för att jorden är platt, det är ett evidens för att du är inkompetent inom området.

Du har i tråden fått mängder med tips om hur du kan kontrollera jordens form. Att du inte kan ta till dig något av dessa tips betyder inte att du har evidens för att jorden är platt. Det betyder endast att du inte förstår.
Citera
2020-01-14, 14:13
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag har kontrollerat det, det är lögner.

Jag behöver inte ta fram evidens för det, jag hävdar inte att det är bevisat att jorden är platt.
Du däremot hävdar att det bevisat att jorden är en sfär. Du om någon med ditt tjat om evidens borde förstå skillnaden.

Du menar att din modell är bevisad, du har inte visat det.

Du har ju inte visat någonting, du vet ju inte ens vad som är verkligt enligt egen utsago. Du har ju bara bestämt dig för att tro på något som saknar minsta stöd i verkligheten.
Citera
2020-01-14, 14:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Du och många andra globjordare använder er ofta av detta argument. Det handlar inte om vad skulle jag göra, det handlar om att inte finns bevis, eller evidens om du så vill. Ditt argument blir inte mer evidens bara för att jag inte har ett alternativ. En lögn upphör inte att vara en lögn bara därför att sanningen är okänd.
Men snälla du, jag tog inte upp kartboken som ett evidens för att jorden är en sfär, det var du som tog upp frågan om varför man gör en kartbok tvådimensionell när jorden är rund.

Men det kan du fortfarande inte få fram ett svar på, eller?
Citera
2020-01-14, 14:16
Medlem
Citat:
Tänkte du att jorden skulle vara rund förutom just där?

Men ja, det finns evidens för att HELA jorden är en sfär. Btw: Om bara delar skulle vara en sfär så är det inte en sfär.
Jag menar att det är okänt för allmänheten, det kan vara vad som helst.

Citat:
Hur går det med dina mätningar som kan få fram evidens för det du påstår? Det har gått ett par timmar nu, och du skulle utan problem kunnat få fram evidens för din platta jord under den tiden. Men du klarar inte av det? Din avsaknad av kunskap som du själv påpekat förstår jag, men det finns väl andra som kan mer som borde fått fram något, eller hur tänker du?

Jag behöver inte bevisa platt jord, jag hävdar inte att den är bevisad som platt.
Du hävdar att bevis/evidens finns för att jorden är en boll.
Citera
2020-01-14, 14:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Okej, men att du inte förstår de evidens som finns för jordens form är inte detsamma som att det saknas evidens för jordens form.

Jag vet inte om du är sann eller om det bara handlar om att du tränar på argumentation, men oavsett vilket så har du i den här tråden fått mängder med evidens för jordens form.

Om du vill ifrågasätta att jorden är en sfär så ska du falsifiera de evidens som finns, något du absolut inte lyckats med.
Citera
2020-01-14, 14:23
Medlem
Citat:
Näe, det har du inte.
Jag har förklarat för dig att du kan kontrollera med kartor. Att du saknar kunskap om hur man gör är inte ett evidens för att jorden är platt, det är ett evidens för att du är inkompetent inom området.

I globjordsmodellen är kurvan vad allt hänger på, den finns inte.

Citat:
Du har i tråden fått mängder med tips om hur du kan kontrollera jordens form. Att du inte kan ta till dig något av dessa tips betyder inte att du har evidens för att jorden är platt. Det betyder endast att du inte förstår.
Dessa tips är samtliga baserade på antagande om jordens påstådda kurva, den finns inte.

Det enda du har är personangrepp, ser du inte det?
Citera
2020-01-14, 14:23
Medlem
-benito-s avatar
Hallå! Hur är det med midnattssolen i "flat Earth"- teorin? Nån som vill förklara? Har ett öppet sinne och vill genuint veta. Så ingen behöver bli sur.
Citera
2020-01-14, 14:26
Medlem
Citat:
Din fråga baseras på antagandet att bollformen är en korrekt avbildning av jorden. Det finns inga bevis för ett sådant påstående.

Nej, jag har inte antagit utan kontrollerat avstånden, som du säger är korrekta, mot alla möjliga former men den enda som stämmer är ett klot.....go figure....

Jag har även kontrollerat en enorm mängd avstånd själv på både södra och norra hemisfären, sydamerika, asien och afrika bla. förutom mycket nogrann kontroll av "våra" europeiska avstånd, ännu har inget visat sig felaktigt.....go figure....

Ingen jag mött på mina resor har någonsin, vare sig till havs eller på land, sagt sig hittat något avstånd som inte varit korrektså, jag har gjort min del och har bra stöd för att jorden är just ett klot, har du lust att testa din TRO att jorden inte är ett klot?
Citera
2020-01-14, 14:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Hallå! Hur är det med midnattssolen i "flat Earth"- teorin? Nån som vill förklara? Har ett öppet sinne och vill genuint veta. Så ingen behöver bli sur.
Det fungerar såklart inte att ha en platt jord där solen eller lampan endast belyser vissa delar på det sätt som den gör på en rund jord.

Just detta är ett av de evidens som vissa inte kan ta till sig.
Citera
2020-01-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du har ju inte visat någonting, du vet ju inte ens vad som är verkligt enligt egen utsago. Du har ju bara bestämt dig för att tro på något som saknar minsta stöd i verkligheten.
Människor, du tex, har intalats att tro att månens rörelse är en full rotation helt utan bevis. Jag trodde också detta en gång i tiden, därför drar jag mig för att vad som är verkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in