2020-01-14, 12:40
Medlem
dialektikers avatar
Serviceminded, det är bara att glömma då de gäller dessa försäljare. Lite trevligare kan de vara då de säljer mobilerna. Men otrevligare bemötande om det är något fel på mobilen, (och man återkommer med den) får man ju leta efter.
Det övergår mitt förstånd att de kan trivas i sitt liv, då de är så arrogant ointresserade av kundkontakt.
Pratade med en försäljare på stora Elgiganten om det, då sa han att försäljarna på dessa phonehouse hela tiden har kravet att sälja över sig, då de arbetar på provision (även om Elgiganten köpt upp phonehouse, så sa han att dessa försäljare inte "tillhör" den stora Elgigantens arbetsmentalitet).
Samtidigt varnade han för 3-butikerna, där är försäljarna extremt aggressiva i kundbemötandet.

Kundbemötandet inom telefoniprodukter är horribelt överhuvudtaget. Fram och tillbaka ska mobilen om den är ett kasst måndagsexemplar skickas 3 gånger på service.

Även om man uppger allvarliga fel på produkten så har de mage att bemöta en med ett "Du får betala 300 spänn om service-reparatör inte hittar något fel på den."

Jag är så JÄVLA trött på det här kundbemötandet inom telefoniprodukter!
Citera
2020-01-14, 13:01
Medlem
En butikssäljare måste troligtvis uppnå ett visst mål per dag, annars blir det ingen provision och en sjukt låg lön i slutet av månaden. Att hjälpa kunder blir då helt ointressant i och med att det straffar sig med en usel lön.
Citera
2020-01-14, 13:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
En butikssäljare måste troligtvis uppnå ett visst mål per dag, annars blir det ingen provision och en sjukt låg lön i slutet av månaden. Att hjälpa kunder blir då helt ointressant i och med att det straffar sig med en usel lön.

De är också tillsagda uppifrån (har jag hört) att inte vara tillmötesgående när folks mobiler strular, eftersom att det blir en kostnad för företaget, om det är så allvarligt fel på mobilen så återköp måste göras.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 13:14.
Citera
2020-01-14, 13:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Var ska man annars handla? Alla som handhar telefoni har det här "ointresserad av kundkontakt"-beteendet. Var handlar du själv?

Citat:
Och om den strular?

Jag har testat alla operatörer, både privat och för företag. Där jag befinner mig så har 3 varit dom enda som genomgående varit trevliga och hjälpsamma. Då har jag varit i olika butiker och träffat flera stycken under ett antal år. Aldrig ett otrevligt bemötande.

Sen är det självklart för mig att gå direkt till operatören. Varför skulle jag inte det? Går du till El-giganten eller The Phonehouse så är det bara en mellanhand som också skall ha en del av kakan. Varför skulle jag bistå med det för? Speciellt eftersom mellanhanden i vissa frågor ändå måste hänvisa till operatören.

Strular det du har köpt så måste du så klart gå dit där du köper det.

Sen är det så att El-giganten och The Phonehouse inte har riktigt samma priser som opertörerna har. Dom kan ge samma listpriser men operatörerna har ofta egna rabatter och deals. Dom har du inte hos El. och TheP. Då måste du pruta bort priserna från själva försäljaren.

Mitt tips: Gå alltid direkt till operatörerna och köp.
Citera
2020-01-14, 14:04
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag har testat alla operatörer, både privat och för företag. Där jag befinner mig så har 3 varit dom enda som genomgående varit trevliga och hjälpsamma. Då har jag varit i olika butiker och träffat flera stycken under ett antal år. Aldrig ett otrevligt bemötande.

Sen är det självklart för mig att gå direkt till operatören. Varför skulle jag inte det? Går du till El-giganten eller The Phonehouse så är det bara en mellanhand som också skall ha en del av kakan. Varför skulle jag bistå med det för? Speciellt eftersom mellanhanden i vissa frågor ändå måste hänvisa till operatören.

Strular det du har köpt så måste du så klart gå dit där du köper det.

Sen är det så att El-giganten och The Phonehouse inte har riktigt samma priser som opertörerna har. Dom kan ge samma listpriser men operatörerna har ofta egna rabatter och deals. Dom har du inte hos El. och TheP. Då måste du pruta bort priserna från själva försäljaren.

Mitt tips: Gå alltid direkt till operatörerna och köp.

Jag har märkt det. Och di facto har jag vänt mig direkt till operatören med min trasiga mobil nu.

Men jag begriper fortfarande inte att de har mage att vara så otrevliga i sitt kundbemötande. Deras attityd är hemsk, även vid försäljning.

De har fått jävligt mycket anmälningar på sig såg jag nu på nätet, innan Elgiganten köpte upp dem. Det nonchalanta kundbemötandet verkar sitta i. Hur kan man stå ut på en arbetsplats om man hatar kunder?

Jag träffade på en, trevligare försäljare, i kringliggande butik i Stockholm,
han förklarade otrevligheten hos tex Sveavägens butik att de är sjukt stressade där.

Sen råkade jag ut för en sån där arrogant, uttråkad och totalt ointresserad av kundkontakt i samma butik i den där det varit en trevligare försäljare.

( Men försäljarna var lika dryga och otrevliga, samt inte ett skit behjälpliga i kundkontakt, även på SIBA, på Kungsgatan i Stockholm.)

Edit: Såg att Phonehouse fått många anmälningar på sig, vad det gäller kundkontakt, vid återköp och reklamationer https://www.testfakta.se/sv/ekonomi/article/42-anmalningar-mot-mobilaterforsaljare

De har inte förbättrat sig ett piss sen Elgiganten köpte upp dem isåfall.
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 14:08.
Citera
2020-01-14, 15:32
Medlem
PretIdiotiems avatar
Citat:
De har inte förbättrat sig ett piss sen Elgiganten köpte upp dem isåfall.

Kanske lite off topic, men Elgiganten köpte inte Phone House. De båda företagen ägs av Elkjöp Nordic AS i Norge, som i sin tur ägs av Dixon Carphone i UK.
Elkjöp valde att 2014 slå ihop sina två svenska dotterbolag.
Citera
2020-01-14, 15:56
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PretIdiotiem
Kanske lite off topic, men Elgiganten köpte inte Phone House. De båda företagen ägs av Elkjöp Nordic AS i Norge, som i sin tur ägs av Dixon Carphone i UK.
Elkjöp valde att 2014 slå ihop sina två svenska dotterbolag.

Här står det om Elgigantens sammanslagning med phone house. Det är dessa butiker jag pratar om.

https://www.elgiganten.se/cms/elgiganten-gar-samman-med-phone_house/sammanslagning-med-phone-house/
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 15:59.
Citera
2020-01-14, 16:38
Medlem
Jag var inne på 3 med en kompis bara och den försäljaren var totalt rabiat, jag sa att jag var inte där för att köpa nåt. Han bara malde på så jag fick backa ut bokstavligen sen han absolut ville veta var jag köpt min mobil. Han hade kunnat sälja sin döda mormor till nån som inte stått på sig. Aldrig mer jag går in där.
Att gå till nån mellanhand gör jag inte fler gånger, den läxan har jag lärt mig. Nu har vi i familjen aldrig behövt reklamera nån telefon så jag kan inte uttala mig om det. Men man hör ibland historier som man undrar om de verkligen är sanna.
Citera
2020-01-14, 17:30
Medlem
Sinraths avatar
Blir det inte alltid så här av all business som tillämpar låga löner med provisorisk lön som lockbete i en stressig säljarmiljö?

Personal som stöps i formar där man bara ska köra över kunder för att få bonus, inte vara hjälpsam och genuint trevlig för då kommer någon högre upp och trycker ner en för man tar ansvar för produkter som behöver service.
Citera
2020-01-14, 18:07
Medlem
Elgiganten vet jag inte var de hittar sin personal men själv har jag blivit överlag bra bemött där trots allt.
När jag köper mobil eller liknande tar jag först reda på vad jag vill, sen köper jag det där bästa pris och villkor är. Behöver inte förhålla sig så mycket till fas treare då.
Citera
2020-01-14, 18:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Blir det inte alltid så här av all business som tillämpar låga löner med provisorisk lön som lockbete i en stressig säljarmiljö?

Personal som stöps i formar där man bara ska köra över kunder för att få bonus, inte vara hjälpsam och genuint trevlig för då kommer någon högre upp och trycker ner en för man tar ansvar för produkter som behöver service.

Japp, de kör medvetet en sån taktik på Elgiganten.
De har blivit tillsagda uppifrån att inte vara tillmötesgående mot kunder då det gäller reklamationer. Det är en förlust för företaget, med reklamationer av produkter.

Visst man hör företag efter företag som kör ut sina anställda, XXL, H&M, Elgiganten etc, etc,
men på de andra butikerna kan expediter iallafall vara trevliga.

De är ju extra, jävligt vrånga, då det gäller telefoni. Kanske för att folk har missbrukat detta med mobiler och reklamationer och återköp kring det?

De har som praxis, även om mobilen är trasig och svårlagad, att alltid ta in den 3 gånger på lagning innan de gör ett återköp. Ett helvete för kunderna att springa fram och tillbaka till service.
(OBS, detta gäller även då man lämnar in hos operatören själv. 3 gånger ska den vara inne på verkstan innan det blir återköp. Hur trasig mobilen än är.)
Senast redigerad av dialektiker 2020-01-14 kl. 18:34.
Citera
2020-01-14, 18:43
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Japp, de kör medvetet en sån taktik på Elgiganten.
De har blivit tillsagda uppifrån att inte vara tillmötesgående mot kunder då det gäller reklamationer. Det är en förlust för företaget, med reklamationer av produkter.

Visst man hör företag efter företag som kör ut sina anställda, XXL, H&M, Elgiganten etc, etc,
men på de andra butikerna kan expediter iallafall vara trevliga.

De är ju extra, jävligt vrånga, då det gäller telefoni. Kanske för att folk har missbrukat detta med mobiler och reklamationer och återköp kring det?

De har som praxis, även om mobilen är trasig och svårlagad, att alltid ta in den tre gånger på lagning innan de gör ett återköp. Ett helvete för kunderna att springa fram och tillbaka till service.
(OBS, detta gäller även då man lämnar in hos operatören själv. 3 gånger ska den vara inne på verkstan innan det blir återköp. Hur trasig mobilen än är.)

Och varje gång ska man själv betala en viss summa för denna service? Antar det inte är något man återfår vid återköp? Rena vinsten då alltså.

Man undrar ju då hur det fungerar med omdömen och kundrecensioner som iaf tidigare varit så otroligt viktigt att hålla en hög nivå på? Får man in så många 10/10 betygsättande kunder som inte fått något som krånglar så alla andra som behövt mer service än köpa produkten dränks bort? Väldigt ofta man ser på prisjakt.se hur "omdömen är gjorde på företagets hemsida" är bara högvis med maxbetyg där man skriver typ "fick produkten, inga problem 10a!" eller "snabb leverans 10/10". Sen så fort man kommer till prisjakts egna recensioner så är dom alltid mer kritiska eller dom ända som ger mindre än 9/10 stjärnor.

Någonting har i alla fall ändrats där man anser det är mer lönande att ge usel service för att spara in pengar än att ta en smällen för något som annars hade gett ett gott intryck. På något sett har dom satt det i system utan att det biter dom tillräckligt i arslet efteråt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in