2020-01-13, 09:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Har ni någonsin undrat över varför en Coca-Cola smakar absolut underbart på vissa restauranger? Den serveras naturligtvis bäst med mycket kolsyra direkt ur flaska, med en skiva citron, lite is, sugrör. Så gör de flesta, men den smakar ändå lite bättre på vissa ställen.

Jag dricker bara Cola 1-2 gånger i veckan, t.ex på lördagar när familjen gör hamburgare. Cola är ett måste till hamburgare och pommes. I veckan glömde jag sätta in den i kylen, Cola måste vara kall, så jag la in den i frysen. Ganska länge, när den togs ut började den nästan frysa till = 0 grader.

När jag drack den enligt ovan så smakade den bättre än någonsin, precis som på lyxrestaurang! Cola som håller 0 grader när den dricks smakar alltså ännu bättre än vid 5-6 grader som kylskåpet ger.

Någon med fler Cola-tips?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-13 kl. 09:25.
Citera
2020-01-13, 09:39
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Personligen föredrar jag den mer runda smaken av en rumstempererad och i stort sett avslagen coca-cola. I mina ungkarlsdagar brukade jag öppna en burk som fick stå över natten så hade man en perfekt dryck att starta dagen med. Alla är vi olika.

Håller dock med om att citron gör all skillnad.
Citera
2020-01-13, 09:47
Medlem
Gurglarens avatar
Ja den ska vara runt nollan, kanske blivit lite is i. Lägga is i tycker jag sabbar, det smälter snabbt och spär ut den till blask. Sedan tycker jag Pepsi Max är den godaste colan men den är ju en smaksak.
Citera
2020-01-13, 09:59
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-flex
Inga Cola-tips, men jag tycker det känns lyxigt när man blir serverad öl i sejdlar som förvarats i frysen, med frost på när det är svinvarmt ute på varmare breddgrader.

Regeln är faktiskt den att desto bättre kvalitet på ölen desto högre temperatur klarar den av (till en gräns). Detta eftersom en högre temperatur släpper fram mer smak av det man dricker. Och åt andra hållet dämpar kylan smaken av det man dricker.
Det är därför billiga lagersorter serveras iskalla i frysta glas, innehållet är egentligen bara (gott) skräp.

Samma sak gäller med Coca Cola, det är bara socker, vatten och lite annat i glaset och därför gynnas drycken av att serveras väldigt kall.
Citera
2020-01-13, 10:07
Avstängd
sen är ju det skillnad på på coca-cola och coca-cola. finns ju färdigblandad på flaska/burk (antar det är det du pratar om) eller som "sirap" på plastpåse, (tillsätt kolsyrat vatten).

så vissa variation förekommer oasett temperatur (själv gillar jag att dra typ 20isbitar i en kanna och sen hälla på ca en halvliter cola. (bör drikas hyffsat snabbt för att slippa "förblaskining")
Citera
2020-01-13, 10:46
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Regeln är faktiskt den att desto bättre kvalitet på ölen desto högre temperatur klarar den av (till en gräns). Detta eftersom en högre temperatur släpper fram mer smak av det man dricker. Och åt andra hållet dämpar kylan smaken av det man dricker.
Det är därför billiga lagersorter serveras iskalla i frysta glas, innehållet är egentligen bara (gott) skräp.

Samma sak gäller med Coca Cola, det är bara socker, vatten och lite annat i glaset och därför gynnas drycken av att serveras väldigt kall.
Man skulle kunna använda det argumentet mot "kvaliteten på Cola". Men det fungerar inte alls lika bra att kyla till 0 grader med annan läsk som Zingo eller Fanta? Vilket för mig antyder att Cola inte lider av dålig smak-kvalitet som måste mörkas av nerkylning. Den temperaturen tar helt enkelt fram det bästa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-13 kl. 11:24.
Citera
2020-01-13, 10:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
sen är ju det skillnad på på coca-cola och coca-cola. finns ju färdigblandad på flaska/burk (antar det är det du pratar om) eller som "sirap" på plastpåse, (tillsätt kolsyrat vatten).

så vissa variation förekommer oasett temperatur (själv gillar jag att dra typ 20isbitar i en kanna och sen hälla på ca en halvliter cola. (bör drikas hyffsat snabbt för att slippa "förblaskining")
Möjligen inbillning och hjärnan som blivit hjärntvättad av reklamen, men jag tycker glas-flask-cola är överlägset bäst i smak. Sist kommer alu-burk. Vin ska t.ex serveras ur glasflaska, allt annat är ett skämt, kan finnas någon koppling där.

Personligen kan jag enbart dricka "normal Coca-Cola", bismaken på alla andra Cola utan socker/majsstärkelse är obehaglig för mig, alla tillsatta smaker som citron försämrar känslan. Jag kan ta en Pepsi, inte Max, på restaurang men den är aningen för bubblig och söt. Men fungerar på t.ex ett korvställe.

Sugrör förhöjer smaken med 25%. Naturligtvis ren inbillning men ett sugrör kostar å andra sidan 5 öre. jag köper dem i 1000-pack.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-13 kl. 10:53.
Citera
2020-01-13, 11:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man skulle kunna använda det argumentet mot "kvaliteten på Cola". Men det fungerar inte alls lika bra på andra läsker som Zingo eller Fanta? Vilket för mig antyder att Cola inte lider av dålig smak-kvalitet som måste mörkas av nerkylning.

All läsk är vatten, socker, kolsyra och lite smakgivande kemikalier, så det är i princip samma skit.
Citera
2020-01-13, 11:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
All läsk är vatten, socker, kolsyra och lite smakgivande kemikalier, så det är i princip samma skit.
Är även vin och öl "vatten och lite smakgivande kemikalier"?

När jag läste hemkunskap i klass 9 såg jag att gurka var 99% vatten. Ganska intressant upptäckt som gör att jag inte dissar vatten, och vad man kan göra med det via små tillsatser.
Citera
2020-01-13, 11:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
När jag drack den enligt ovan så smakade den bättre än någonsin, precis som på lyxrestaurang!
Rätt soft att dricka Cola på lyxrestaurang.
Citera
2020-01-13, 11:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Ja den ska vara runt nollan, kanske blivit lite is i. Lägga is i tycker jag sabbar, det smälter snabbt och spär ut den till blask. Sedan tycker jag Pepsi Max är den godaste colan men den är ju en smaksak.
Hemligheten med is är att man skall ha mycket av det, så smälter det långsammare.
Citera
2020-01-13, 11:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rätt soft att dricka Cola på lyxrestaurang.
Du har rätt, dålig formuleringskonst! Självklart beställer jag ingen Cola i restaurang med vita dukar. Jag tänkte mer på t.ex VESPA i Lund som är en slags lyx-pizzeria. Och den lyxiga känslan av en perfekt Cola, som jag på ett sätt rankar lika högt som ett gott glas vin. Även om Cola naturligtvis saknar all komplexitet i smakerna.

Men självklart diskuterar jag Colans smak om jag äter med andra, när den är perfekt. Jag kan lätt hitta 10 olika kvalitetsnivåer på en servering av Cola, från betyg 1 vattnig varm utan is och kolsyra från McDonalds som har trasig Cola-maskin, till 10 som jag beskriver i TS.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-13 kl. 11:32.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in