2020-01-12, 23:49
Medlem
Klorpios avatar
Hej.

Jag har haft ett spelmissbruk som resulterat i att jag dragit åt mig spelskulder på ca 750.000kr. Denna summan är uppdelad på 5 olika lån med varierad ränta, några under 10%, några över 15%.
Jag har en årsinkomst på 362.900kr. Månadslön ca 21-22.000kr efter skatt, av lönen dras ca 15.000kr varje månad till bankerna.

Jag har tidigare haft många smålån (över 10+) med skyhöga räntor, vilket gjorde att jag fått samla lånen till mindre antal stora lån för att kunna få det att gå ihop månad från månad. Totalt har jag fått ansöka och samla lån hos Lendo vid 3 tillfällen på 3 års tid.
Detta har resulterat i att mitt UC-score ligger på 497 (hamnar i kategori: mindre bra) samt 12,6% i riskprognos.

Jag är medlem på minuc.se för att hålla koll på mitt UC och har sett att många av mina kreditupplysningar försvinner den 18e April i år. Jag känner redan nu att jag hade behövt samla lånen igen då jag inte har kvar en krona efter att lånen och räkningar är betalda.

Mina frågor är:
Har jag större chans att samla mina lån om jag väntar tills 18e April när kreditupplysningarna går ut eller har det ingen betydelse om jag försöker ansöka om det redan nu?
Tror ni att det finns en möjlighet att få endast ett enda stort samlat lån på 750.000kr beviljat om jag väntar tills 18e April eller är det i princip omöjligt i min nuvarande situation?

Tacksam för seriösa svar.

Edit: Glömde skriva ut att jag tursamt nog inte har dragit åt mig några betalningsanmärkningar eller inkasso krav.
Senast redigerad av Klorpio 2020-01-13 kl. 00:21.
Citera
2020-01-12, 23:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klorpio
Mina frågor är:
Har jag större chans att samla mina lån om jag väntar tills 18e April när kreditupplysningarna går ut eller har det ingen betydelse om jag gör det redan nu?
Tror ni att det finns en möjlighet att få endast ett enda stort samlat lån på 750.000kr beviljat om jag väntar tills 18e April eller är det i princip omöjligt i min nuvarande situation?

Naturligtvis har du större chans om du väntar till dina betalningsanmärkningar försvinner.

Men att få ett blancolån på två bruttoårslöner? Det blir svårt. Mycket svårt.

Jag önskar dig dock all lycka och hoppas att du löser det.
Citera
2020-01-13, 00:11
Medlem
Klorpios avatar
Jag har inga betalningsanmärkningar. Jag har aldrig fått inkasso krav, lyckats hålla mig undan det. Det är endast kreditupplysningarna som försvinner 18e April.
Citera
2020-01-13, 01:02
Medlem
Citat:
Hej.

Jag har haft ett spelmissbruk som resulterat i att jag dragit åt mig spelskulder på ca 750.000kr. Denna summan är uppdelad på 5 olika lån med varierad ränta, några under 10%, några över 15%.
Jag har en årsinkomst på 362.900kr. Månadslön ca 21-22.000kr efter skatt, av lönen dras ca 15.000kr varje månad till bankerna.

Jag har tidigare haft många smålån (över 10+) med skyhöga räntor, vilket gjorde att jag fått samla lånen till mindre antal stora lån för att kunna få det att gå ihop månad från månad. Totalt har jag fått ansöka och samla lån hos Lendo vid 3 tillfällen på 3 års tid.
Detta har resulterat i att mitt UC-score ligger på 497 (hamnar i kategori: mindre bra) samt 12,6% i riskprognos.

Jag är medlem på minuc.se för att hålla koll på mitt UC och har sett att många av mina kreditupplysningar försvinner den 18e April i år. Jag känner redan nu att jag hade behövt samla lånen igen då jag inte har kvar en krona efter att lånen och räkningar är betalda.

Mina frågor är:
Har jag större chans att samla mina lån om jag väntar tills 18e April när kreditupplysningarna går ut eller har det ingen betydelse om jag försöker ansöka om det redan nu?

Edit: Glömde skriva ut att jag tursamt nog inte har dragit åt mig några betalningsanmärkningar eller inkasso krav.
Precis som Eckiecki säger, ingen "vettig" bank skulle acceptera blanco på så högt belopp med din inkomst. Blir nog att kolla med bluestep mm, men ytterst tveksamt även där. Kolla med dom kreditinstitut där du redan har lån, om något av dom är intresserade att ta över hela skulden?

Annars gäller väl det vanliga:
Har du hus/lgh att ha som säkerhet för lånet? Har du någon fru/man som kan stå med som medlåntagare? Kan du sälja något av värde och amortera bort en del? Kapa allt vad kostnader heter.

Lycka till
Citera
2020-01-13, 01:22
Medlem
Klorpios avatar
Saknar tillgångar av värde. Bor i en hyresrätt.

2 av 5 lån är kreditkonton med maxat uttag på båda. (Ena är 100.000kr, den andra 55.000kr). Dem beviljar inga lån/kredit på högre än så.
På 2 av de övriga 3 lånen står redan anhöriga som medsökande. Hade annars aldrig fått samlingslånen beviljade vid dem tillfällena. Det sista står jag ensam på.
2 lån på sammanlagt ca 400.000kr med medsökande.
1 lån ensam på ca 200.000kr.

Den 18e April har det gått 1 år efter senaste ansökningen och kreditupplysningen, det är därför jag undrar om det ökar mina chanser att vänta tills dess. Läste nämligen någonstans att kreditupplysningar står kvar i 12 månader i UC registret men påverkar bara min kreditvärdighet i 6 månader. Om det stämmer så har det ingen betydelse om jag väntar i 3 månader till?
Senast redigerad av Klorpio 2020-01-13 kl. 01:25.
Citera
2020-01-13, 05:26
Medlem
Du skulle behöva ett mer välbetalt jobb eller extra inkomster. Sjuk att du kunnat låna de pengarna med så liten inkomst.
Citera
2020-01-13, 06:12
Medlem
Klorpios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av (ô_Ô)
Du skulle behöva ett mer välbetalt jobb eller extra inkomster. Sjuk att du kunnat låna de pengarna med så liten inkomst.
Jobbar inom vården och tyvärr är det inga höjdar löner där. Jag arbetar 100% och mitt psyke är nedbrutet av det jag skapat över mig så ett extra jobb hade jag aldrig fixat, även om jag så önskade.

Som sagt så har jag varit en spelmissbrukare. Skulderna på 750.000kr har jag samlat på mig under 7 års tid.
Citera
2020-01-13, 08:56
Medlem
Citat:
Jobbar inom vården och tyvärr är det inga höjdar löner där. Jag arbetar 100% och mitt psyke är nedbrutet av det jag skapat över mig så ett extra jobb hade jag aldrig fixat, även om jag så önskade.

Som sagt så har jag varit en spelmissbrukare. Skulderna på 750.000kr har jag samlat på mig under 7 års tid.

Lån på den summan utan garantier blir omöjligt.... inte ens banker som Bluestep etc kommer att låna ut....
Kontakta din kommuns skuldrådgivare för att få hjälp... kanske en skuldsanering kan komma i fråga för den där summan lär du inte fixa själv på en överskådlig tid....
Citera
2020-01-13, 10:18
Medlem
Klorpios avatar
Okej, ett enda stort samlingslån på 750.000kr är bara önsketänk. Om jag halverar summan och samlar ihop hälften så är det väl möjligt? Två stora lån med två avbetalningar är bättre än fem.
Jag har tidigare använt Lendo som låneförmedlare men det finns hur många som helst, bland annat Advisa, Freedomfinance osv, vad är egentligen bäst? Dem har ju samarbeten med olika banker. Någon med erfarenhet av vad som kan vara det bästa valet?

Min fråga kring kreditupplysningarna kvarstår. Har det någon betydelse om jag ansöker om ett samlingslån nu, eller när de försvinner i April?
Jag har som sagt hört att upplysningarna endast påverkar kreditvärdigheten i 6 månder, dock osäker på om det stämmer. Någon som kan intyga?
Citera
2020-01-13, 11:40
Medlem
Citat:

Tråkig situation du satt dig i

Har du slutat spela helt?
Har du stängt av dig på alla spelsidor via t.ex spelpaus?
Hur ser utgifterna ut förutom lånen? Kanske går att kapa lite där?

Du skrev att du inte orkade med att ha ett extrajobb, ta övertidspass på ditt ordinare jobb? Ibland måste man jobba mer även om inte vill för att pengarna ska komma in. Dessutom antar jag att du har anhöriga som medlåntagare vilket borde vara ett stort prio att få bort.
Citera
2020-01-13, 13:50
Medlem
Citat:
Okej, ett enda stort samlingslån på 750.000kr är bara önsketänk. Om jag halverar summan och samlar ihop hälften så är det väl möjligt? Två stora lån med två avbetalningar är bättre än fem.
Jag har tidigare använt Lendo som låneförmedlare men det finns hur många som helst, bland annat Advisa, Freedomfinance osv, vad är egentligen bäst? Dem har ju samarbeten med olika banker. Någon med erfarenhet av vad som kan vara det bästa valet?

Min fråga kring kreditupplysningarna kvarstår. Har det någon betydelse om jag ansöker om ett samlingslån nu, eller när de försvinner i April?
Jag har som sagt hört att upplysningarna endast påverkar kreditvärdigheten i 6 månder, dock osäker på om det stämmer. Någon som kan intyga?
Om du väntar till april eller inte tror jag i ditt fall inte spelar någon roll, svaret blir detsamma oavsett. Men, om det nu är någon form av manuell handpåläggning så ser det givetvis bättre ut om du inte har en hög med frågor från diverse kreditinstitut.

Att halvera summan blir nog svårt också, då du ändå måste kunna bära upp resterande del. Så kreditinstitutet kommer högst troligt tacka nej oavsett. Såvida du inte hittar någon medlåntagare med väldigt bra inkomst.
Citera
2020-01-13, 15:47
Medlem
Klorpios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvskillz
Tråkig situation du satt dig i

Har du slutat spela helt?
Har du stängt av dig på alla spelsidor via t.ex spelpaus?
Hur ser utgifterna ut förutom lånen? Kanske går att kapa lite där?

Du skrev att du inte orkade med att ha ett extrajobb, ta övertidspass på ditt ordinare jobb? Ibland måste man jobba mer även om inte vill för att pengarna ska komma in. Dessutom antar jag att du har anhöriga som medlåntagare vilket borde vara ett stort prio att få bort.
Slutat spela sedan 1 år tillbaka. Jag är registrerad på spelpaus.se så det hjälper när manierna sätter igång. Fick diagnosen Bipolär sjukdom typ 2 och påbörjade medicinering därefter, påsåvis kunde jag ta tag i mitt missbruk. Synd bara att det behövde gå så långt.

Hur som helst, japp, har kapat ner på allt jag kunnat. Betalar i princip bara hyra och telefonräkning utöver lånen. Utgifter för mat och diverse får jag hjälp av mina anhöriga med.

Gällande extrapass på jobbet. Vi ordinarie personal som arbetar heltid blir prioterade sist när det saknas folk, timanställda och vikarier kommer först då dem är billigare att ta in enligt dem som bestämmer. Med andra ord, jag blir inringd väldigt sällan.

Min tanke var att försöka slå ihop de två lånen som jag har medsökande på, det är dem lånen som drar mest per månad. Att få ihop dessa till en avbetalning hade gjort en stor påverkan på min ekonomi till det bättre. Dock har jag blivit livrädd att ens försöka samla lån igen för jag vill inte förvärra min situation ytterliggare (syftar på mitt UC-score). Det är anledningen till att jag startade denna tråden, för att kunna få råd och läsa andras perspektiv på det hela.
Senast redigerad av Klorpio 2020-01-13 kl. 15:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in