2020-01-12, 22:04
Medlem
Ny i tråden, men har fulgt med fra begynnelsen.

En ting jeg har tenkt på er:
Jeg har selv lite peiling på kryptovaluta. De som står bak utpressingen via Monero-systemet må ha god greie på det, men hvor god? Noen her med bedre peiling kan sikkert svare; Hvor god peiling må man ha, hvilket nivå må man være på, for å være 100% sikker på at meldinger og transaksjoner er umulig å spore, selv med hjelp fra internasjonal ekspertise i FBI?
Citera
2020-01-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regalstett
Ny i tråden, men har fulgt med fra begynnelsen.

En ting jeg har tenkt på er:
Jeg har selv lite peiling på kryptovaluta. De som står bak utpressingen via Monero-systemet må ha god greie på det, men hvor god? Noen her med bedre peiling kan sikkert svare; Hvor god peiling må man ha, hvilket nivå må man være på, for å være 100% sikker på at meldinger og transaksjoner er umulig å spore, selv med hjelp fra internasjonal ekspertise i FBI?

Meldinger ble sendt med bitcoin, det politiet mener med kompetanse tror jeg dreier seg om hvordan GM er sikker på at politiet ikke kan spore han.
Senast redigerad av Gassa 2020-01-12 kl. 22:09.
Citera
2020-01-12, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Meldinger ble sendt med bitcoin

OK - da blir spørsmålet det samme, men gjeldende Bitcoin.
Citera
2020-01-12, 22:58
Medlem
https://www.dagbladet.no/nyheter/usynlige-prikker-kan-lose-mysteriet/72013499

Citat:
Politiet mener de vet hvilken skrivermodell som ble brukt til å skrive ut trusselbrevet funnet i boligen til Anne-Elisabeth og Tom Hagen. Nå jobber 35 etterforskere på spreng for å oppklare Norges største krimmysterium.

Dagbladet nå i kveld.
Citera
2020-01-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regalstett
OK - da blir spørsmålet det samme, men gjeldende Bitcoin.

Bitcoins Norge er under etterforskning for underslag.

Nettavisen 17.10.2019
Økokrim sikter Bitcoins Norge-sjefen i Stavanger

Citat:
Bitcoins Norge-sjefen i Stavanger er siktet for grovt underslag etter at 126 kunder anmeldte selskapet. Siktede hevder via sin advokat at han er uskyldig.

Det er mange nyhetssaker fra mai i fjor og utover, som omhandler problemer i Bitcoins Norge.

E24 fra 5. januar i år.
Bitcoins Norge-stevningen levert: 127 kunder krever ti mill.

Citat:
127 tidligere kunder har sendt krav om erstatning til Bitcoins Norge, etter at selskapet tvangssolgte kryptovaluta i fjor sommer.

Det kan synes som at iallfall Bitcoins Norge sine kunder ikke lenger er anonyme, etter et angivelig hacker-angrep mot selskapets server i USA tidlig på året i fjor.
Citera
2020-01-13, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Bitcoins Norge er under etterforskning for underslag.

Nettavisen 17.10.2019
Økokrim sikter Bitcoins Norge-sjefen i Stavanger

Det er mange nyhetssaker fra mai i fjor og utover, som omhandler problemer i Bitcoins Norge.

E24 fra 5. januar i år.
Bitcoins Norge-stevningen levert: 127 kunder krever ti mill.

Det kan synes som at iallfall Bitcoins Norge sine kunder ikke lenger er anonyme, etter et angivelig hacker-angrep mot selskapets server i USA tidlig på året i fjor.
Jeg har tenkt på den der saken - men jeg har heller ikke peiling på kryptoverden.

Ja, det ble oppdaget at Bitcoin-Norge var blitt hacket i begynnelsen av 2019, men jeg er nysgjerrig på når ble Bitcoin-Norge egentlig hacket?

Kan det ha skjedd allerede før 31. oktober 2018?
Citera
2020-01-13, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg har tenkt på den der saken - men jeg har heller ikke peiling på kryptoverden.

Ja, det ble oppdaget at Bitcoin-Norge var blitt hacket i begynnelsen av 2019, men jeg er nysgjerrig på når ble Bitcoin-Norge egentlig hacket?

Kan det ha skjedd allerede før 31. oktober 2018?

Nei.

Dagens Næringsliv 19.07.2019
Alphapoint vil betale erstatning til Bitcoins Norge

Citat:
Den omdiskuterte beslutningen om å tvangsselge kundenes beholdninger skal ha kommet først to måneder etter det første angrepet, uttalte sjef i Bitcoins Norge, Ole-André Torjussen til DN onsdag 3. juli.

– Mot slutten av juni 2019 ble styret informert om at det hadde vært et nytt sikkerhetsbrudd på systemene til Alphapoint. Beslutningen om å selge den gjenværende valutaen til de berørte kundene, for å sikre verdiene deres, ble tatt den 30. juni, sa Torjussen da.
Citera
2020-01-13, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Nei.

Dagens Næringsliv 19.07.2019
Alphapoint vil betale erstatning til Bitcoins Norge
I samme artikkel som du nettopp postet står det:
Citat:
Bitcoins Norge-gründer Ole-André Torjussen lovet først tilbakebetalingen av verdiene per 7. mai, men endret dette senere til 1. mai, da angrepet skal ha skjedd en uke tidligere enn først antatt.
"Antatt"- betyr det at det kan diskuteres?

Edit:
https://e24.no/boers-og-finans/i/50ozwW/bitcoins-norge-leverandoer-alphapoint-bekrefter-angrep
Citat:
«Til tross for en rekke forespørsler fra styret har foreløpig ikke Alphapoint kommet med en skriftlig redegjørelse på hva som har skjedd, men Alphapoint har opplyst at både FBI og øvrige politietater i USA er involvert i den pågående etterforskningen».
Senast redigerad av Havhest 2020-01-13 kl. 01:39.
Citera
2020-01-13, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
I samme artikkel som du nettopp postet står det:

"Antatt"- betyr det at det kan diskuteres?

Nei. Tror ikke det er mulig at serveren kan ha vært i drift i mer enn 6 måneder etter at den ble hacket.

Jeg forsto det slik at kontoene til Bitcoins Norges kunder ble frosset så snart hackingen ble oppdaget. For å begrense skadeomfanget.
Citera
2020-01-13, 16:17
Medlem
Obs! artikkelen er fra 26.juni 2019
-Ikke nyheter altså, men synes denne skiller seg litt ut.

https://www.dagbladet.no/nyheter/venninna---har-tenkt-den-tanken-hele-veien/71274578

...hun virker ikke særlig i tvil... 🤔
Senast redigerad av Djeveldottir 2020-01-13 kl. 16:20.
Citera
2020-01-13, 17:15
Medlem
GG99Slayers avatar
Noen som vet når AEH ble sist sett av noen andre utenom TH?
Citera
2020-01-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Noen som vet når AEH ble sist sett av noen andre utenom TH?
Sannsynligvis av paret hun og mannen var sammen med på teateret kvelden før hun forsvant. De kom sent hjem, ca. 22.30 tror jeg, derfor er det lite sannsynlig at andre har sett henne senere den kvelden. Heller ikke sannsynlig at det har vært noen på besøk før ni om morgenen dagen hun forsvant. Dagbladet skriver: Den siste sikre observasjonen av Hagen er klokka 09.14 på 31. oktober 2018. https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-avhengig-av-et-gjennombrudd/71722052
Men er nok bare blitt brukt et feil ord i denne artikkelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in