2020-01-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej om du hävdar att rymden inte finns tvärt emot all vetenskap under tusentals år så är det din bevisbörda.
Var vänlig och presentera bevisen från tusentals år av vetenskap som säger att rymden existerar.
Citera
2020-01-12, 22:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har sett att jorden ser platt ifrån 150000 fot.

Effekten av en antagen kurva är bara en antagen kurva, inget annat.

Så du har varit i rymden? Eller menar du en video av en raket som åker till undre gränsen av jonosfären? Kan du plocka fram en sådan video så är du duktig. På den höjden borde faktiskt raketen redan slagit i kupolen. Alltså är en sådan video bara bluff och båg.

Varför vill du inte åka till Toronto? Det är en fin stad på sommaren ju. Trevligt folk och massor med sevärdheter. CN Tower är öppet för allmänheten så du kan se hela vägen till andra sidan sjön.
Citera
2020-01-12, 22:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Var vänlig och presentera bevisen från tusentals år av vetenskap som säger att rymden existerar.
Hur man ställer in parabolerna i Stockholm, London, Resp, Lisabon anser jag är ett bevis. Dom vinkarna man ställer in parabolerna på för att nå samma sändare bevisar att satelliten ligger på 36000 km höjd.
Citera
2020-01-12, 22:45
Medlem
Citat:
I nedan länk har du en lista med kartprojektioner, alla med korrekta avstånd.
Vilken är den korrekta? Globen? Tycker du inte att globen ska bevisas innan du antar att den är den korrekta kartan? Låt mig gissa, effekter av globen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_map_projections

För övrigt så används inte globen för navigering.

Om du tar någon av de projektionerna, vad får jorden då för form enligt de korrekta avstånden?
Citera
2020-01-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Så du har varit i rymden? Eller menar du en video av en raket som åker till undre gränsen av jonosfären? Kan du plocka fram en sådan video så är du duktig. På den höjden borde faktiskt raketen redan slagit i kupolen. Alltså är en sådan video bara bluff och båg.
Fel av mig, 120000 fot. Se länk.

https://www.youtube.com/watch?v=sWUZDOQm_HE

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Varför vill du inte åka till Toronto? Det är en fin stad på sommaren ju. Trevligt folk och massor med sevärdheter. CN Tower är öppet för allmänheten så du kan se hela vägen till andra sidan sjön.
Så ditt argument är att anta att jag inte vill åka till Toronto, därför är jorden en boll.
Citera
2020-01-12, 22:47
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Mercator är en kartprojektion och har korrekta avstånd. Alla kartprojektioner har korrekta avstånd.
Nej endast en karta som är avbildad utan projektion får alla avstånd korrekta. Alla projektioner blir förvrängda på ett eller annat sätt.
Citera
2020-01-12, 22:48
Medlem
Citat:
Hur man ställer in parabolerna i Stockholm, London, Resp, Lisabon anser jag är ett bevis. Dom vinkarna man ställer in parabolerna på för att nå samma sändare bevisar att satelliten ligger på 36000 km höjd.
Du inser kanske att vinklarna även kan peka på en platt jord. Det förstår du väl?
Citera
2020-01-12, 22:49
Medlem
Citat:
Nej endast en karta som är avbildad utan projektion får alla avstånd korrekta. Alla projektioner blir förvrängda på ett eller annat sätt.
Ja, det är en kartprojektion.
Citera
2020-01-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Om du tar någon av de projektionerna, vad får jorden då för form enligt de korrekta avstånden?
De är kartprojektioner, de är alla korrekta.
Citera
2020-01-12, 22:58
Medlem
Citat:
De är kartprojektioner, de är alla korrekta.

Och om du räknar fram en form ur de korrekta avstånden?
Citera
2020-01-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Och om du räknar fram en form ur de korrekta avstånden?
Vad säger att en projektion är den rätta? Hur vet du att globprojektionen är den rätta?
Citera
2020-01-12, 23:11
Medlem
Citat:
Jo, du har väldiga problem att mäta upp kurvan. Du har nämligen inte presenterat dina mätningar. Du bara säger det, som vanligt! *gäsp*

En av flera mätningar jag gjort:
Befinner mig 2 meter över havet vid en havsbukt och observerar att 1 meter av ett hus är dolt under horisonten. Avståndet till huset är 10 km. Räknar man på ovan så får man en krökning med radien 6000 km.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in