2020-01-11, 14:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hittade ingen tråd om detta.

Min dotter säger inte orden "jag vet inte", utan gör ett läte som ändå låter som frasen.
Jag trodde hon var ensam om ofoget, men jag har hört det flera gånger ute på stan av ungdomar.
Bara tjejer, vad jag har noterat.

Är det lokalt i Stockholm ?
Finns det fler fraser som ersats av läten ?
Citera
2020-01-11, 14:13
Medlem
Hm ja, tycker inte jag hört det här nere i Skåne.
Jag är själv lite ambivalent i den frågan. Å ena sidan ska språket få lov att förändras, men samtidigt oroar jag mig för att vi får ett fattigare språk.
Citera
2020-01-11, 14:27
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Min dotter säger inte orden "jag vet inte", utan gör ett läte som ändå låter som frasen.
Jag trodde hon var ensam om ofoget, men jag har hört det flera gånger ute på stan av ungdomar.

Syftar du på den sinnesslött klingande frasen "venn-ne"? Isf en farsot jag noterat över vitt skilda delar av landet.
Citera
2020-01-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Kan det vara mumlande av i dont know. Min systerdotter gör så
Citera
2020-01-11, 14:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Syftar du på den sinnesslött klingande frasen "venn-ne"? Isf en farsot jag noterat över vitt skilda delar av landet.
Antagligen, svårt att återge i skrift, så det kan det nog vara.
Citera
2020-01-11, 14:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Kan det vara mumlande av i dont know. Min systerdotter gör så
Nej.
Det är mycket skickligt gjort, det låter precis som frasen "jag vet inte", men är ersatt av ett läte.
Citera
2020-01-11, 15:24
Bannlyst
Japp, "ja venne"...
Citera
2020-01-11, 17:37
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Född tidigt 90-tal och har sedan typ mellanstadiet använt mig av både "venne" och något som låter ungefär "ajrono" (i dont know). Är från Stockholm.

Gammfolket har väl sedan urminnes tider tyckt att den yngre generationen pratar illa?
Citera
2020-01-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Född tidigt 90-tal och har sedan typ mellanstadiet använt mig av både "venne" och något som låter ungefär "ajrono" (i dont know). Är från Stockholm.

Gammfolket har väl sedan urminnes tider tyckt att den yngre generationen pratar illa?
Tyvärr har det uppenbart blivit värre, nu syns ofta bristerna även i skrift.

Analysera er egen text som är på två rader så finner ni med lätthet detaljer som inte bör förekomma i skriven text.
Citera
2020-01-11, 22:21
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tyvärr har det uppenbart blivit värre, nu syns ofta bristerna även i skrift.

Analysera er egen text som är på två rader så finner ni med lätthet detaljer som inte bör förekomma i skriven text.

Det är inte många under 40 som bryr sig om det.

Även det skrivna ordet utvecklas och om du råkat missa det så kommunicerar man väldigt mycket med just text i dagens läge vilket gör att det viktiga ligger i att göra sig förstådd, inte att skriva korrekt som en gammal stofil.

Men visst, det finns säkert några hipsters på Södermalm som studerar grammatik i detalj medans dom har kuksugarfest.

Kan förstå att tex tidningsartiklar ska vara korrekt skriven men privata samtal eller en diskussion på ett anonymt forum är skit samma. Dom som gnäller på stavning och grammatik har bara slut på argument.

Bortsett från särstavningar men det är en helt egen kategori av skriftvåldtäkt.
Citera
2020-01-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trakker
Hm ja, tycker inte jag hört det här nere i Skåne.
Jag är själv lite ambivalent i den frågan. Å ena sidan ska språket få lov att förändras, men samtidigt oroar jag mig för att vi får ett fattigare språk.

Finns absolut i Skåne. ”Ja venne” säger ungarna här.
Citera
2020-01-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Det är inte många under 40 som bryr sig om det.

Även det skrivna ordet utvecklas och om du råkat missa det så kommunicerar man väldigt mycket med just text i dagens läge vilket gör att det viktiga ligger i att göra sig förstådd, inte att skriva korrekt som en gammal stofil.

Men visst, det finns säkert några hipsters på Södermalm som studerar grammatik i detalj medans dom har kuksugarfest.

Kan förstå att tex tidningsartiklar ska vara korrekt skriven men privata samtal eller en diskussion på ett anonymt forum är skit samma. Dom som gnäller på stavning och grammatik har bara slut på argument.

Bortsett från särstavningar men det är en helt egen kategori av skriftvåldtäkt.
Särskrivningar hör till kategorin grov misshandel av språket, det är helt klart. Men anser att gränsen för mer korrekt språk sätts något snävare än vad ni förespråkar. Sådan skriven text som är avsedd att läsas av multipla läsare, dessutom för skribenten okända, bör ha högre klass på språket än vad som däremot accepteras i en kommunikation via e-post eller sms. Utfyllnadsordet "typ" i ert inlägg är ett exempel på sådant som borde ha rensats ut vid den egna korrekturläsningen.

Att det numera kommuniceras mycket med text som ni hävdar, det vidgås utan reservation. Detta har resulterat i att ej få av de vilka förr aldrig skrev mer än korta minneslappar nu ger sig på exempelvis inlägg på forum där deras språkliga tillkortakommanden ligger dem i fatet när det gäller att göra sig förstådda. Detta gäller naturligtvis inte i första hand ungdomar, även 50- och 60-talister som inte arbetar vid skrivbord på dagarna har börjat att hamra på tastaturen!
Tyvärr är det många som inte klarar av att skriva korrekt svenska som inte kan misstolkas ens när det är brev ställda till ett företag eller till en myndighet.
Tidningsartiklar är inte perfekta på något sätt heller, yrket "korrekturläsare" verkar inte finnas längre.
Senast redigerad av Nordiad 2020-01-11 kl. 22:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in