2020-01-11, 16:55
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Den svenska arbetaren sitter numer på ngt kontor. Dit har han i det forna kvinnogörat förpassats. så död är absolut inte den svenska arbetaren.

Att vissa svenska företag är konkurrenskraftiga beror till stordel på våra arbetande invandrare, inhyrda från ngt bemanningföretag i en form som går att likna vid hallickverksamhet.

Men vem minns idag den stolta frisören eller den stolta busschauffören som med keps år efter år körde sin buss med såväl glädje som stolthet ? Eller varför inte droskägaren som med varsam hand styrde över sina stolta taxichaufförer.
Att inte du eller jag känner någon vars lön inte har sänkts, beror ju inte på att detta inte skett.
Det kanske rent av är så att tex sjuksköterskor får jobba mer idag för samma lön
Sedan är svenska kronan extremt svag idag med.

I USA säger man "100k a year" är en bra lön för en anställd.

I Sverige är 100k USD om året knappt vad avdelningschefer får...
Senast redigerad av Rysk-Bot 2020-01-11 kl. 17:13.
Citera
2020-01-11, 16:55
Medlem
Citat:
Den svenska arbetaren sitter numer på ngt kontor. Dit har han i det forna kvinnogörat förpassats. så död är absolut inte den svenska arbetaren.

Att vissa svenska företag är konkurrenskraftiga beror till stordel på våra arbetande invandrare, inhyrda från ngt bemanningföretag i en form som går att likna vid hallickverksamhet.

Men vem minns idag den stolta frisören eller den stolta busschauffören som med keps år efter år körde sin buss med såväl glädje som stolthet ? Eller varför inte droskägaren som med varsam hand styrde över sina stolta taxichaufförer.
Att inte du eller jag känner någon vars lön inte har sänkts, beror ju inte på att detta inte skett.
Det kanske rent av är så att tex sjuksköterskor får jobba mer idag för samma lön

Som sagt, 50-talet är long gone.....

Företaget jag jobbar för gjorde en nästan 30%-igt resultat förra året, bonus delades ut till alla på firman, och just nu fortsätter det i ännu värre takt... inga inhyrda muslimer så långt ögat ser, bara smart, hårt arbete.

Och ja, jag sitter på kontor, eller i bilen, eller jobbar hemifrån i soffan med en kaffe och musik på i bakgrunden.

Folk inom vård, utbildning och skolväsen MÅSTE tjäna mera pengar, men lönegap mellan privat och offentlig sektor beror på katastrofalt ledarskap.
Senast redigerad av anon666 2020-01-11 kl. 16:58.
Citera
2020-01-11, 17:12
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Det är många elektronik och teknikföretag som tar hit indier. Jag har själv jobbat på Ericsson i Lund för ett par år sedan och de byggande tom egna baracker åt alla indier så att de hade en plats att sitta.

Ni får alltid detta att låta som något bra när det i själva verket är sätt att hålla löner låga.
Citera
2020-01-11, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Indierna är väl arbetskraftsinvandring, dvs ingen kostnad för samhället.
Dessutom i min erfarenhet är de ju oftast lugna och inte sånna som begår brott och liknande.
Varför ser du dessa som ett problem?
Det är en myt att du inte är en kostnad för samhället bara för att du jobbar. låginkomsttagare är inte lönsamma. De är en förlustaffär. Dock är de mindre kostsamma än arbetslösa.
Citera
2020-01-11, 17:49
Medlem
PUBG2018s avatar
Värsta jag varit med om! hög arbetslöshet i Sverige och man beviljar arbetskraftsinvandring. Agenda 2030 är verkligen att göra Sverige till ett super multikulturell fiasko. Rädda Sverige, rösta/kämpa för AfS och stoppa detta demografiska självmord, NU IDAG!
Citera
2020-01-11, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Som sagt, 50-talet är long gone.....

Företaget jag jobbar för gjorde en nästan 30%-igt resultat förra året, bonus delades ut till alla på firman, och just nu fortsätter det i ännu värre takt... inga inhyrda muslimer så långt ögat ser, bara smart, hårt arbete.

Och ja, jag sitter på kontor, eller i bilen, eller jobbar hemifrån i soffan med en kaffe och musik på i bakgrunden.

Folk inom vård, utbildning och skolväsen MÅSTE tjäna mera pengar, men lönegap mellan privat och offentlig sektor beror på katastrofalt ledarskap.

Något 50 tal kan jag absolut inte relatera till och knappast du heller.
Det räcker gott och väl med 70 eller 80 tal för att förstå hur arbetsmarknaden förändrats och vi med den. Där bla krisande varvsindustri och oljekris gjorde att landet tvingades till förändring med goda resultat. Ngt som är mer än svårt att förstå för många unga.
Än idag lever vi i en förändring pga oljekrisen på 70 talet. Vilket inte minst märks på dagens bilar och uppvärmning av div hus.

Hårt arbete kan det förvisso vara att sitta framför skärm. Men i det 50 tal som du tydligen ändå ville referera till, hade ditt hårda arbete säkerligen setts som en skymf mot dom då hårt arbetande individer som arbetade då. Springa ner en sväng på gymmet som idag hade nog fått såväl kärringar som gubbar att se ut som levande frågetecken.

Skolan är dock ngt som jag mer än gärna återgår till med den disciplinen som då fanns.
Dock i statlig regi. För det kan jag säga direkt att oavsett om du har en kommunal eller privat skola idag så existerar det knappt någon disciplin överhuvudtaget. Tyvärr
Och fan vet om inte den privata skolan har all anledning att ge bättre betyg än vad eleven är värd ?
Senast redigerad av zebop 2020-01-11 kl. 18:00.
Citera
2020-01-11, 18:11
Medlem
FetFulElaks avatar
"Indier"... jorå, serru så att... "papperslösa" araber/negrer som påstår sig komma från Indien. 12
0000 om året. Om tio år är en stor del utbytt. Om 50 alla. Grattis greve Kalergi... Du fick rätt.
Citera
2020-01-11, 18:17
Medlem
Citat:
Något 50 tal kan jag absolut inte relatera till och knappast du heller.
Det räcker gott och väl med 70 eller 80 tal för att förstå hur arbetsmarknaden förändrats och vi med den. Där bla krisande varvsindustri och oljekris gjorde att landet tvingades till förändring med goda resultat. Ngt som är mer än svårt att förstå för många unga.
Än idag lever vi i en förändring pga oljekrisen på 70 talet. Vilket inte minst märks på dagens bilar och uppvärmning av div hus.

Hårt arbete kan det förvisso vara att sitta framför skärm. Men i det 50 tal som du tydligen ändå ville referera till, hade ditt hårda arbete säkerligen setts som en skymf mot dom då hårt arbetande individer som arbetade då. Springa ner en sväng på gymmet som idag hade nog fått såväl kärringar som gubbar att se ut som levande frågetecken.

Skolan är dock ngt som jag mer än gärna återgår till med den disciplinen som då fanns.
Dock i statlig regi. För det kan jag säga direkt att oavsett om du har en kommunal eller privat skola idag så existerar det knappt någon disciplin överhuvudtaget. Tyvärr
Och fan vet om inte den privata skolan har all anledning att ge bättre betyg än vad eleven är värd ?

Bara ett litet inspel gällande den svenska stolta varvsindustrin.... 2008 så gick det moderna lindholmen om varvens storhets-tids lindholmen gällande antal anställda. Jag jobbade inte på varvet, men jag gissar att arbetsförhållandena är bättre idag. Detta var 10 år sen och idag jobbar och pluggar 25 000 människor där den stolta svenska varvsindustrin gick i graven och än idag sörjs av oklar anledning. Jag påstår inte att det var kul när varvsindustrin gick i putten men situationen på Lindholmen är betydligt bättre och mer lukrativ för Sverige idag.

PS, jag VILL värma upp mitt hus på ett för miljön effektivt sätt, solpaneler på G osv... att värma hus med olja är bara rent djävla dumt.
Senast redigerad av anon666 2020-01-11 kl. 18:21.
Citera
2020-01-11, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
"Indier"... jorå, serru så att... "papperslösa" araber/negrer som påstår sig komma från Indien. 12
0000 om året. Om tio år är en stor del utbytt. Om 50 alla. Grattis greve Kalergi... Du fick rätt.

Påstår du dig komma från Indien och är papperslös så blir du avvisad.

Du måste skämta aprillio.

Citera
2020-01-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PUBG2018
Värsta jag varit med om! hög arbetslöshet i Sverige och man beviljar arbetskraftsinvandring. Agenda 2030 är verkligen att göra Sverige till ett super multikulturell fiasko. Rädda Sverige, rösta/kämpa för AfS och stoppa detta demografiska självmord, NU IDAG!

Det fullkomlig sprutar in folk som ska bo här, trots bostadsbrist.
Samtidigt som vi inte har boendeformer som räcker till åt dom som redan bor här. Köpa eget blir för dyrt för många unga med dom krav som finns idag. Hyresrätterna och bostadsrätterna räcker inte till.

Många företagare och statliga verk borde kanske tänka om och låta folk jobba mer hemifrån.
På så vis friläggs fler kontor dit folk kan flytta efter ombyggnad. Det räcker ju med ngt möte för snack om arbetet någon gång i veckan för uppföljning för dom som har datorn som arbetsredskap.

För av vilken anledning måste kontoren ligga centralt när allt fler arbeten sköts via datorn och ibland via telefon ?
Senast redigerad av zebop 2020-01-11 kl. 18:35.
Citera
2020-01-11, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
Bara ett litet inspel gällande den svenska stolta varvsindustrin.... 2008 så gick det moderna lindholmen om varvens storhets-tids lindholmen gällande antal anställda. Jag jobbade inte på varvet, men jag gissar att arbetsförhållandena är bättre idag. Detta var 10 år sen och idag jobbar och pluggar 25 000 människor där den stolta svenska varvsindustrin gick i graven och än idag sörjs av oklar anledning. Jag påstår inte att det var kul när varvsindustrin gick i putten men situationen på Lindholmen är betydligt bättre och mer lukrativ för Sverige.

PS, jag VILL värma upp mitt hus på ett för miljön effektivt sätt, solpaneler på G osv... att värma hus med olja är bara rent djävla dumt.

Att elda upp denna värdefulla naturresurs är bortom dumt, det är ett vansinne.

Ska man nu elda något så varför inte kol eller naturgas.

Idealt bör man inte elda någon icke-förnyelsebar naturresurs alls, men då brakar ekonomin samman. Så det är ingen framkomlig väg.
Citera
2020-01-11, 18:21
Medlem
Jofs avatar
Har för mig att indier inte är så brottsliga av sig. Finns det statistik på brottslighet och etnicitet. Nej, jag tänkte väl det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in