Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag är 99,99% säker på att utredningen vid detta laget inte går ett dugg fortare än vad det brukar göra när man haft en misstänkt häktad i nästan 2 månader.
Svaret på hur länge den misstänkte kan sitta häktad är nog: "I princip hur länge som helst". Man har ju sedan starten av utredningen haft personen misstänkt/häktad på SANNOLIKA SKÄL för MORD. Där har ju varken misstankegraden eller brottsrubriceringen ändrats till någonting sämre. Dessutom har man ju en kroppsdel som enligt polisen visar att Wilma inte är vid liv.
På frågan om häktningsbeslutet på 2 veckor skulle jag snarare säga att det var för att "Snabba på lite är ni snälla" ....eller snarare "Back to basic" då den största anledningen till att man fick till 4 veckors häktning var pga julhelgerna.
Tittar man på ett exempel där man beslutat om 1 månads häktning så finns t ex Akilov efter terrordådet på Drottninggatan. Där medgav Akilov häktning och brottet var erkänt + att man visste att detta skulle bli en minst sagt omfattande och rigorös brottsutredning/förundersökning. Dessa omständigheter går ju inte riktigt att applicera på detta fallet, så att man återgår till 2 veckors häktning är för mig inte det minsta dramatiskt.
För mig är inte den stora frågan "Hur länge kan den misstänkte sitta häktad?" utan "Hur länge vågar/kan åklagaren vänta innan han väcker åtal?" Eftersom kroppen (eller i vart fall fler kroppsdelar) inte är hittad, så kommer ju åklagaren få "gambla" i denna frågan.
Okej, tack för dina svar angående häktning. Känns bättre nu!
Ja, det ska bli intressant att se när åtal väcks. Bevisen håller rimligtvis för någon form av fällande dom, jag räknar med att han kommer få sitta inne. Förhoppningsvis hittar polisen W snart, men jag tror de kommer behöva tänka utanför boxen.