2020-01-11, 13:28
Avstängd
Greta trycker in en ny växel - i en debattartikel i Guardian, där hon står som den överlägset mest kända undertecknaren, kräver hon och ett dussin andra aktivister omedelbart stopp för all prospektering och utvinning av fossila bränslen. Realism, anyone?

Artikeln är riktad till världens ledare inför Davosdagarna om någon vecka - det är oklart ifall Greta själv planerar att dyka upp i Schweiz.

Citat:
Ursprungligen postat av Greta Thunberg
Young climate activists and school strikers from around the world will be present to put pressure on these leaders.

We demand that at this year’s forum, participants from all companies, banks, institutions and governments immediately halt all investments in fossil fuel exploration and extraction, immediately end all fossil fuel subsidies and immediately and completely divest from fossil fuels.

We don’t want these things done by 2050, 2030 or even 2021, we want this done now – as in right now.

We understand and know very well that the world is complicated and that what we are asking for may not be easy. But the climate crisis is also extremely complicated, and this is an emergency. In an emergency you step out of your comfort zone and make decisions that may not be very comfortable or pleasant. And let’s be clear – there is nothing easy, comfortable or pleasant about the climate and environmental emergency.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jan/10/greta-thunberg-davos-tycoons-fossil-fuels-dismantle-climate-crisis

PS. Jaha - och snabbt som attan lade Guardian denna "farliga" artikel bakom en loginvägg (betalvägg?). J-a tur att jag hann se den och citera först.
Senast redigerad av HepCat-X 2020-01-11 kl. 13:50.
2020-01-11, 13:51
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Greta trycker in en ny växel - i en debattartikel i Guardian, där hon står som den överlägset mest kända undertecknaren, kräver hon och ett dussin andra aktivister omedelbart stopp för all prospektering och utvinning av fossila bränslen. Realism, anyone?

Artikeln är riktad till världens ledare inför Davosdagarna om någon vecka - det är oklart ifall Greta själv planerar att dyka upp i Schweiz.

PS. Jaha - och snabbt som attan lade Guardian denna "farliga" artikel bakom en loginvägg (betalvägg?). J-a tur att jag hann se den och citera först.
Greta är inte realistisk
2020-01-11, 13:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Greta är inte realistisk

Självklart inte, men det är ju ingen överraskning. Ingen kan se de här kraven som det minsta realistiska - eller politiskt möjliga. Tror hon att Davos är en världsregering med total exekutiv makt?
2020-01-11, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:

https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/jan/10/greta-thunberg-davos-tycoons-fossil-fuels-dismantle-climate-crisis

Det är Schweiz som är Gretas mål nu. Allt från Federer till Credit Suisse och det där mötet. Hon attackerar självständiga länder.

Jag har aldrig någonsin skyddats av betalmur från The Guardian. Jag kan se artikeln. Märkligt.
Dom tigger bara pengar längst ned på alla sidor.
Senast redigerad av wwr 2020-01-11 kl. 13:59.
2020-01-11, 14:12
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:

Tänk om man skulle komma med realistiska förslag, som att massivt bygga ut kärnkraften. En industriell utmaning. Sådant kanske Trump, Putin och Jingping lyssnar på.

Det är så jävla sjukt att diskutera transportsektorn när den lägst hängande frukten är kraftverk.
Förutom då kärndrivna fartyg.
2020-01-11, 14:54
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu förstår jag varför du stöder Greta. Hon jobbar i den riktningen.
Ja, hon tror väl att de svaga i samhället skulle hamna på toppen i en anarki. Hon borde titta på krigshärjade afrikanska länder så får hon hur kvinnor och barn har det i samhällen som inte lider under det västerländska patriarkala förtrycket där de svaga behandlas bättre än alla andra.

Hon i egenskap av ung, hjärntvättad och mentalt handikappad kan ju vara ursäktad men det är läskigt när vuxna eftersträvar anarki och tror att det inte blixtsnabbt bildas nya och brutalare hierarkier.

Väntar fortfarande på att få ett genomtänkt uttalande om kärnkraft från henne. Bill Gates tycker hon väl är "god" och han fattar ju läget.
2020-01-11, 15:04
Medlem
Citat:

Hela 268 träffar på Greta Thunberg i den där blaskan. Vilka dårar!

https://www.theguardian.com/environment/greta-thunberg
2020-01-11, 15:06
Avstängd
Citat:
Det är Schweiz som är Gretas mål nu. Allt från Federer till Credit Suisse och det där mötet. Hon attackerar självständiga länder.

Jag har aldrig någonsin skyddats av betalmur från The Guardian. Jag kan se artikeln. Märkligt.

Nej, Guardian har aldrig haft betalvägg, jag läser den regelbundet - men märkligt nog fick jag upp en sådan där typisk "heltäckande" skylt, modell DN, med "du måste logga in" när jag uppdaterade sidan. Konstigt, men det kanske var en tillfällig bugg.
2020-01-11, 15:17
Medlem
Citat:

We hope you will consider supporting us today. We need your support to keep delivering quality journalism that’s open and independent. Every reader contribution, however big or small, is so valuable. Support The Guardian from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Support The Guardian
2020-01-11, 15:30
Medlem
leifhookers avatar
Citat:

theguardian--greta-thunberg-tells-world-leaders-to-end-fossil-fuel-madness

theguardian.com--greta-thunberg-davos-tycoons-fossil-fuels-dismantle-climate-crisis

13.01 och 13.03. Kom dessa båda igår.

Synd att ingen i fredags när hon strejkade, frågade om Federer och annat det skrivs där.
100% att de är hennes "agenter" som har skrivit texten....men vem skulle lyssna på dem?

Frågar igen. Har Greta en telefon, Ipad eller en laptop? Finns det några bilder?
Hon verkar vara så jävla aktiv överallt. Hur hinner hon???
Senast redigerad av leifhooker 2020-01-11 kl. 15:32.
2020-01-11, 15:42
Medlem
leifhookers avatar
Citat:
Greta Thunberg is a 17-year-old environmental campaigner from Stockholm, Sweden. This article was co-written with youth climate activists Jean Hinchliffe, Australia; Danielle Ferreira de Assis, Brazil; Joel Enrique Peña Panichine, Chile; Robin Jullian, France; Luisa Neubauer, Germany; Licipriya Kangujam, India; David Wicker, Italy; Julia Haddad, Lebanon; Oladosu Adenike, Nigeria; Iqbal Badruddin, Pakistan; Arshak Makichyan, Russia; Holly Gillibrand, Scotland; Alejandro Martínez, Spain; Isabelle Axelsson, Sweden; Sophia Axelsson, Sweden; Ell Jarl, Sweden; Mina Pohankova, Sweden; Linus Dolder, Switzerland; Vanessa Nakate, Uganda; Tokata Iron Eyes, USA

Hur går det till egentligen när 22 ungar från typ 15 länder ska skriva ett brev till ledarna i Davos???
Använder de Skype eller???

*host host Ingmar Rentzhog, Global Utmaning...som använder ungar för att sprida Al-Gore Agenda.
2020-01-11, 15:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, hon tror väl att de svaga i samhället skulle hamna på toppen i en anarki. Hon borde titta på krigshärjade afrikanska länder så får hon hur kvinnor och barn har det i samhällen som inte lider under det västerländska patriarkala förtrycket där de svaga behandlas bättre än alla andra.

Hon i egenskap av ung, hjärntvättad och mentalt handikappad kan ju vara ursäktad men det är läskigt när vuxna eftersträvar anarki och tror att det inte blixtsnabbt bildas nya och brutalare hierarkier.

Väntar fortfarande på att få ett genomtänkt uttalande om kärnkraft från henne. Bill Gates tycker hon väl är "god" och han fattar ju läget.
Det är ju så löjligt med Greta och klimatet. Ingen skaffar fram en enkel elbil och billig ström. Hennes insats har väl varit att polarisera befolkningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Hela 268 träffar på Greta Thunberg i den där blaskan. Vilka dårar!

https://www.theguardian.com/environment/greta-thunberg
Den ligger riktigt högt i Google för mig. Det är rena Greta-fanzine.

Citat:
Nej, Guardian har aldrig haft betalvägg, jag läser den regelbundet - men märkligt nog fick jag upp en sådan där typisk "heltäckande" skylt, modell DN, med "du måste logga in" när jag uppdaterade sidan. Konstigt, men det kanske var en tillfällig bugg.

Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
We hope you will consider supporting us today. We need your support to keep delivering quality journalism that’s open and independent. Every reader contribution, however big or small, is so valuable. Support The Guardian from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Support The Guardian
Den har en inloggning, men den tror jag inte jag har använt. Jag vet inte vad som händer då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in