Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 14:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det märkligt i hela historien är ju att Iran säger att de trodde det var någon missil eller fiendeplan men det känns som att hotet snarare var på väg bort från och inte mot dem.

En kryssningsrobot från usa skulle väl inte åka i den riktningen ifrån flygplatsen?
Ja, så amatörmässigt och förmodligen helt pådrivet av adrenalin.
Citera
2020-01-11, 14:58
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Rent idiotiskt att starta ett passagerarplan i en krigszon också, det hade skjutits missiler mot amerikanska baser under natten och man väljer att flyga i området. Man borde ha stängt luftrummet helt och hållet.
Håller helt med! Begriper inte att alla piloter som flög den natten gick med på att lyfta.
Citera
2020-01-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Man måste var helt blind eller tokig om man misstar sig på att det är en kryssningsrobot istället för ett passagerarflygplan.

Planet hade ju färgade och blinkande positionsljus och det ser man i mörkret direkt att det är ett flygplan.

De jävlarna visste att det var ett passagerarflygplan och sköt ned det.

Krigsförbrytelse eller massmord.

Krigsförbrytelse är rätt ord - Att medvetet skjuta ner civilt flygplan - är riktigt nog en krigsförbrytelse
Citera
2020-01-11, 14:59
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Självklart är det inkompetens, förmodligen på en systemisk nivå. Där stelbenta kommandostrukturer inte ger utrymme för eget tänkande.

Ja det är nog inte svårare än så. Vem som bär ansvaret direkt är nog svårare att bedömma, den som satt vid skärmen med avtryckare brevid, närmaste befäl eller ett lite högre befäl? Kan förvisso också röra sig om att det aldrig kom någon tydlig order om att "dra ner" på beredskapen uppifrån.

Struktur och kommunikation är A och O.

Föga förvånande, jag tippade direkt på att någon klåpare drog ett förhastat beslut så fort jag läste om händelsen. Oavsett ett fatalt misstag av en fuck up nation.
Citera
2020-01-11, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Aldrig hört talas om plausible deniability? Och krokodiltårar?

Varför skulle dem medvetet skjuta ner en civil flygplan?
Citera
2020-01-11, 15:02
Medlem
SweLads avatar
Att en diktatur som Iran går ut och erkänner något så, underdrivet och oproportionerligt klantigt, bör i sig höja varningsflagg.

Min personliga uppfattning är att Iran genom att dra ned brallorna på sig själv potentiellt försöker flytta fokus från något än större och avgörande kring denna händelse.

Diktaturer, islamiska i synnerhet, kan inte vara 100% ärliga.

Får se vad de kommande månaders utredningar kommer att visa, men jag är tämligen övertygad att något ytterligare till sist dyker upp till ytan och som Iran i sin sanna natur kommer försöka avfärda som U.S.-propaganda etc etc.
Citera
2020-01-11, 15:02
Medlem
A32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Man bör noga studera pasageralistorna - där finns motivet.
Precis!
Någon ombord var regimen Irans måltavla.
Citera
2020-01-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred85
Varför skulle dem medvetet skjuta ner en civil flygplan?
(FB) 2020-01-08: Boeing 737 (Flight PS-752) nedskjuten av misstag av Iran - 176 döda
Citera
2020-01-11, 15:04
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
För att få det till att USA är delansvariga naturligtvis. Som jag skrev har jag ingen teori men det finns ju hur många förklaringar som helst som utgår ifrån uppsåt som är mer tänkbara.

Som jag skrev finner jag det förbi gränsen för inkompetens för att kunna skylla på det

Oftast är det den mest simpla orsaken till varför det har inträffat som är det rätta. I det här fallet tror jag verkligen att Iran misstog flygplanet för en kryssningsmissil och om man lägger ihop alla detaljer så visar det i just den riktningen. Tror också många överskattar Irans militära kapacitet samt struktur ganska kraftigt.

Du menar att man skulle ha skjutit ner planet med flit för att skylla på att det är USAs fel? Det om något låter högst osannolikt.
Citera
2020-01-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Krigsförbrytelse är rätt ord - Att medvetet skjuta ner civilt flygplan - är riktigt nog en krigsförbrytelse

Precis. Det är därför och endast därför de nu valde så snabbt efter deras första uttalandeangående motorfel att hävda att det var ett misstag.

Bättre det än att det var en planerad och medveten skjutning.

Vi pratar om folk väldigt olika oss, de funkar inte som vi. Religionen, kulturen, egoismen, samhället de lever i, kvinnans, döttrars, mammors underförådnade roll som GILLAS av männen, sjukt japp, allt detta bidrar till galenskaper.

Bara att åskåda.
Senast redigerad av Martlet 2020-01-11 kl. 15:07.
Citera
2020-01-11, 15:05
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Men det hela tyder på att landet och regimen är ganska oorganiserad. Försvaret samverkar inte med civilflyget, flygplatsen öppnar trafiken igen trots att försvaret tydligen inte sänkt beredskapen. De lyckades aldrig spärra av området där kraschen skedde utan alla sprang runt fritt där. En ganska dålig polisstat som inte ens kan bevaka ett olycksområde. Sedan snabbt ut med felaktiga uppgifter för att sen erkänna att de sköt ned det, tyder också på dålig koordinering.

Lägg därtill det 50 tal människor som dog under sulimans begravning, så talar ju inte det till landets fördel vad gäller organisationsförmåga
Citera
2020-01-11, 15:05
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Rent idiotiskt att starta ett passagerarplan i en krigszon också, det hade skjutits missiler mot amerikanska baser under natten och man väljer att flyga i området. Man borde ha stängt luftrummet helt och hållet.

Också något som jag reflekterade över. Det kanske inte är så enkelt i praktiken.

Kanske finns det de som anser att de förlorar pengar mer än vad liv är värda så, utifall det sker en sådan sak - vilket man nog anser är låg risk, men det finns där uppenbarligen.

Man kan ju möjligen anse med att ev militära insatser sker på ett "säkert" sätt så ingen civil påverkas/skadas.

Men den mänskliga faktorn finns alltid där, och då oftast resulterar den i katastrof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in