2020-01-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Grejen är det att det inte finns några bevis om pi:s decimaler är eviga eller inte. Och dessutom om den använder sig av någon specifik nummerupplösning.

Som Trollfeeder länkade till är det bevisat att pi är irrationellt. Alla tal som har ett ändligt antal decimaler är rationella (men ett rationellt tal kan också ha ett oändligt antal decimaler, exempelvis 1/3), alltså har pi oändligt många decimaler.
Citera
2020-01-11, 14:03
Avslutad
Citat:
Vad skulle du säga om jag skulle säga till dig att du har exakt 50% chans att gissa rätt svar på att om pi har evigt med decimaler eller inte.
Jag skulle säga att du inte har en susning om vad du pratar om. Pi har ett oändligt antal decimaler. Att du inte förstår det säger dessvärre mer om dig än om pi.

Citat:
Svårt att veta i det här läget. En rolig grej med pi:s decimaler är att den gör diametern större/minde för varje decimal, men mer preciserad.
Det är inget speciellt med det alls. Det gäller exakt alla beräkningar där du approximerar värdet av variabler och konstanter.
Citera
2020-01-11, 14:03
Medlem
Citat:
Grejen är det att det inte finns några bevis om pi:s decimaler är eviga eller inte. Och dessutom om den använder sig av någon specifik nummerupplösning.
Äh, jo det bevisades för 250 år sen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Proof_that_π_is_irrational
Citera
2020-01-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Värdet på pi har inget att göra med slumpmässiga händelser, vare sig vi har värdet exakt eller inte.

Och vad gäller pi's decimaler så har det bevisats, flera gånger och på olika sätt, att pi är ett irrationellt tal. Irrationellt betyder att talet inte kan skrivas som ett heltalsbråk ( a/b ), och detta medför att pi's decimaler aldrig någonsin tar slut: oavsett hur många vi räknar ut så finns det oändligt många kvar att räkna ut.

Det fetstilade.
Om du börjar räkna en atoms omkrets med pi utan något exakt värde. Då kan resultatet bli hur som helst?

Men om pi har ett värde. Då kan man räkna hur atomen kommer påverkas. Och då talar jag EXAKT.
Citera
2020-01-11, 14:17
Avslutad
Citat:
Det fetstilade.
Om du börjar räkna en atoms omkrets med pi utan något exakt värde. Då kan resultatet bli hur som helst?

Men om pi har ett värde. Då kan man räkna hur atomen kommer påverkas. Och då talar jag EXAKT.
Men nu råkar det vara så att pi har ett exakt värde, och därför är frågan rent hypotetisk.
Citera
2020-01-11, 14:19
Medlem
Citat:
Det fetstilade.

Omkretsen på en atom (eller vad som helst annat) är vad den är, och mänsklighetens förmåga eller brist på förmåga att räkna exakt på den påverkar inte atomen. Därmed finns det ingen koppling mellan talet pi och slumpmässiga skeenden som styrs av naturlagar.
Citera
2020-01-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Omkretsen på en atom (eller vad som helst annat) är vad den är, och mänsklighetens förmåga eller brist på förmåga att räkna exakt på den påverkar inte atomen. Därmed finns det ingen koppling mellan talet pi och slumpmässiga skeenden som styrs av naturlagar.

Ja du. Det vet jag inte säkert om.

Det kanske beror på om man kan räkna den minsta partikeln i universums med pi:s värde.

Då kanske det påverkar eller inte slumpmässigheten?
Citera
2020-01-11, 14:25
Avslutad
Citat:
Det fetstilade.

Dessutom, om du nu ska räkna på omkretsen hos en atom, så har du bra mycket större problem än pi. Hur exakt kan du mäta radien? Och hur definierar du den ens?

Värdet på pi är det enda i det här som vi vet exakt vad det är.
Citera
2020-01-11, 14:25
Avslutad
Citat:
Ja du. Det vet jag inte säkert om.

Det kanske beror på om man kan räkna den minsta partikeln i universums med pi:s värde.

Då kanske det påverkar eller inte slumpmässigheten?
Varför tror du att det är något speciellt med pi? Pi är ett irrationellt tal, och det är inget speciellt med det. Finns massor av irrationella tal. Många fler än rationella.
Citera
2020-01-11, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Varför tror du att det är något speciellt med pi? Pi är ett irrationellt tal, och det är inget speciellt med det. Finns massor av irrationella tal. Många fler än rationella.

Jag vet inte om det är så mycket speciellt med pi. Men om den har ett exakt värde, så då skulle jag kunna gissa att man kunde räkna ut den minsta partikelns omkrets/diameter.

Nu vet jag inte vad partiklarna består av.. eller ser ut. Men jag antar att dom kunde vara runda.
Citera
2020-01-11, 14:29
Avslutad
Citat:
Jag vet inte om det är så mycket speciellt med pi. Men om den har ett exakt värde, så då skulle jag kunna gissa att man kunde räkna ut den minsta partikelns omkrets/diameter.

Nu vet jag inte vad partiklarna består av.. eller ser ut. Men jag antar att dom kunde vara runda.
Ledsen, men det är påtagligt att du saknar nödvändiga kunskaper i både matematik och kvantfysik för att kunna bidra med något vettigt i den här diskussionen.
Citera
2020-01-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Pi är kvoten mellan en cirkels omkrets och dess diameter. Det är helt bestämt och decimalerna är inte slumpmässiga alls utan blir samma varje gång man beräknar pi.

Däremot finns det massa andra saker i vårt universum som är slumpmässiga.

Finns inte en enda sak i vårt universum som är helt slumpmässig, bara vår ignorans gör att vi tycker det är slumpmässig, om du hade all information om varenda partikels position och kraft att kalkylera kan du förutse varenda liten händelse som någonsin kommer att äga rum någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in