2020-01-11, 14:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
"Brigadegeneral Amir Ali Hajizadeh, ledande befälhavare i Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC), sa att den iranska missiloperatören som sköt ner passagerarjet öppnade eld beroende på att kommunikation "fastnat".

Operatören hade misstagit Boeing 737 för en "kryssningsmissil" och hade bara 10 sekunder att avgöra om han skulle öppna eld eller inte, säger Hajizadeh, vakternas*luftfartygschef, i tv-kommentarer."

Källa:
https://www.aljazeera.com/news/2020/01/iran-unintentionally-shot-plane-latest-updates-200111100314438.html
Citera
2020-01-11, 14:04
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Om man litar på obekräftade uppgifter på Twitter så kan man nog bevisa att jorden är platt också!

Att hitta en missilspets runt en militärbas där dessa avskjuts ifrån betyder inte nödvändigtvis att de var inblandade i själva händelsen. Men jag förstår att det inte är lätt att förstå om man okritiskt tror på allt bara det kommer från obekräftade källor på nätet.

Det handlar inte om att "lita på" (AV/PÅ). Det handlar om att bedöma olika källors trovärdighet, och det twitterinlägg vi nu diskuterade gav sannerligen sken av att vara trovärdigt, det var skrivet i en lugn och sansad ton, på persiska, svaren var på persiska, och det gav verkligen sken av att det var personer boende i närområdet som diskuterade händelsen.
Och sen var bilden tidigare opublicerad på Internet (det kan man kolla), och den visade en missilspets av relevant typ (men det visste inte de som skrev i twittertråden), och inte minst så gav hela miljön runtomkring intryck av att vara liknande den där planet hade kraschat.

Alltså fick man intrycket: hög trovärdighet. Precis det du saknar.
Citera
2020-01-11, 14:05
Medlem
Alltid bra med ett erkännande, men de flesta tänkande människor visste redan svaret. Rödingarna försökte ju i vanlig ordning få det till att det var Trumps fel. Jävla tramsmänniskor.

Man kan samtidigt inte låta bli att tycka lite synd om de iranska getknullarna. Den ena pinsamheten efter den andra. Det iranska folket är tyvärr förgiftade i hjärnan av de islamistiska ledarna. De borde egentligen resa sig mot sina ledare och kasta ut sin vidriga religion. Det är inte USA som är djävulen, den biten sköter deras egen regim utmärkt själva. Hur många av sina egna har iranierna mördat egentligen senaste tiden? Tusentals? USA gjorde det iranska folket en tjänst som avrättade böggeneralen.
Citera
2020-01-11, 14:05
Medlem
BorgeHs avatar
Om man söker på Flightradar24 (https://www.flightradar24.com/data/flights/ps752#23732569) så finns hela planets färd fram till nedskjutning kvar. Det som förvånar mig mest är att befälen i luftvärnet inte ens hade denna hemsida uppe. Där syns all trafik med flygplan i realtid!

En annan sak som förvånar mig är att planet stiger brant och hade nått enligt denna flightradar 7925 feet (2,4 km) när det sköts ned. En kryssningsrobot som anfaller och som de är rädda för går väl på lägre höjd och och närmar sig målet på marken, inte stiger ifrån det?

Men man kanske inte skall vara förvånad? Efter kontakter med iranier i mitt yrkesliv är min erfarenhet att de flesta jag mött har mycket höga tankar om sin egen kompetens och förmåga. Tyvärr stämmer det sällan med verkligheten. Skulle gissa att det satt någon ung, livrädd, radaroperatör i någon liten hytt. De borde vara väl medvetna om att det första en fiende slår ut är luftförsvaret, så de kände sig nog som sittande ankor på en ankjakt! Så när de såg en liten "bliip" på den ryska "high-tech" utrustningen slog de tjattrande larm. Deras chef som var lika rädd som de själva rycktes med och beordrade eld och ropade samtidigt "Allah akbar!". Jag gissar att deras religösa domstol nu kommer att döma de värnpliktiga radaroperatörerna till döden så snart det går och att de försöker sopa igen alla spår till högre chefer.
Citera
2020-01-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Nu när det är klart vad som hänt måste man hitta ngt annat att konspirera om.

Att planet vart nedskjutet var ju ingen konspiration?

Varför är det klart vad som hänt?! Irans förklaringar är ju bevisligen helt värdelösa? Först blånekar dom, blir överbevisade, då var det en amerikansk robot de trodde de skjöt ner precis vid sin egen flygplats ( läglig förklaring, USAs fel). De har ju noll trovärdighet och vad de säger kan man inte fästa minsta vikt vid.

Det är som med dansken madsen som styckmördade en svensk kvinna på sin ubåt. Först oskyldig - överbevisad - ”det var en olycka med en lucka i huvudet” - överbevisad - osv. I själva verket hade han styckmördat och torterat kvinnan. Du kanske trodde på honom också? Vissa lär sig aldrig.
Citera
2020-01-11, 14:07
Medlem
Vintergrisens avatar
Historien upprepar sig onekligen. 1988 var det USA som gjorde missen och nu var det Irans tur.

Känns onekligen skönt i lägen som dessa att ett misstag i arbetet för ens egen del på sin höjd skulle rendera ett avsked, inte 176 döda.
Citera
2020-01-11, 14:07
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Den datan slutar 02:44:57 (UTC) och missilen träffar passargerarflygplanet 02:45:24 (UTC) enligt filmen, 27 sekunder senare alltså. Kanske tillräckligt för att göra operatörer nervösa. Nu kan ju dessa 27 sekunder bero på annat och jag vet inget mer om transpondrars funktion eller FlightRadar24 uppdateringar.

https://www.bellingcat.com/news/mena/2020/01/09/video-apparently-showing-flight-ps572-missile-strike-geolocated-to-iranian-suburb/

USA påstår att det var två missiler. I så fall antingen en före filmen på träffen som kanske slog ut transpondern eller en efter just innan det störtade, det var en misstänkt explosion där med just före nedslag. Om den andra missilen sköts senare då planet redan brann och svängt så var den troligen närmare en militärbas. Lite till att utreda om någon vill vara nogrann.

Är betydligt sannolikare enligt mig att tiden från filmen inte är är "äkta" utan kan ha drivit. 27 sekunder är inte speciellt mycket. Hade inte litar på den tiden utan direktkoppling mot GPS tid eller atomur.

Känns mer sannolikt att transpondern slutade sända vid träff.
Citera
2020-01-11, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Iran aktiverar sitt missilförsvarssystem eftersom dom fruktar ett angrepp från USA. Det är en välgrundad fruktan eftersom Iran har skickat missiler mot Amerikanska baser samma dag. Förmodligen har dom tillgång till 30 år gamla ryska missilgrejer, dvs dom kan inte visuellt se vad som kommer i luften, det är bara en prick på en monitor. Systemet blinkar rött när ett främmande föremål kommer nära deras militärbas. En operatör får 10 sekunder på sig att fatta beslut om att skjuta iväg en robot. Och katastrofen är ett faktum. Case closed.

Tor systemet får en TV bild på det målade målet - "där är fienden" - målet är då just en vit prick på en tv skärm. Och den pricken skall bekämpas -

Iran är ett sånt jävla u land så att de är skrämmande - idioter med vapen.
Citera
2020-01-11, 14:08
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Om man litar på obekräftade uppgifter på Twitter så kan man nog bevisa att jorden är platt också!

Att hitta en missilspets runt en militärbas där dessa avskjuts ifrån betyder inte nödvändigtvis att de var inblandade i själva händelsen. Men jag förstår att det inte är lätt att förstå om man okritiskt tror på allt bara det kommer från obekräftade källor på nätet.

Amen snälla människa.

Varför skulle man hitta en missilspets runt bebyggelse bara för att det ligger en militärbas där? Du kan inte på fullaste allvar tro på att man testskjuter när det finns risk för fallande föremål.

Jag förväntar mig snarare att människor tänker kritiskt när det syns tydligt att det är ett samhälle och militären vaktar spetsen för att senare vara försvunnen - samtidigt som man är stensäkra på motorhaveri.

Du är precis som den tomtarna på Aftonbladets kommentarsfält som sitter och ifrågasätter att man filmade en träff på planet när man tidigare under natten själv skickat iväg 12 raketer mot Irak och inväntade ett motangrepp.

Nu fick ni allihopa så ni borde hålla käften till 2021 era fårskallar.
Citera
2020-01-11, 14:09
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Iran aktiverar sitt missilförsvarssystem eftersom dom fruktar ett angrepp från USA. Det är en välgrundad fruktan eftersom Iran har skickat missiler mot Amerikanska baser samma dag. Förmodligen har dom tillgång till 30 år gamla ryska missilgrejer, dvs dom kan inte visuellt se vad som kommer i luften, det är bara en prick på en monitor. Systemet blinkar rött när ett främmande föremål kommer nära deras militärbas. En operatör får 10 sekunder på sig att fatta beslut om att skjuta iväg en robot. Och katastrofen är ett faktum. Case closed.

Japp och just 30 är gammal skit. Skjuta ner ett civilt plan som en Boeing som plingar upp som bara den på skärmen. Lika med enkelt. Om det vore just en amerikansk kryssningsrobot eller Stealth bombplan som är utvecklade just för att ge noll pling på den ryska radarn desto svårare.
Citera
Medlem
Citat:

Den förklaringen är för mig över gränsen vad man kan skylla på inkompetens utan uppsåt. Vi snackar flygande objekt precis vid en internationell flygplats.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Måste säga att jag blev förvånad att Iran ändå sa att man är skyldiga till haveriet.

Det visar ändå på en mognad och man inser att deras PR ser väldigt dåligt ut, om man lägger till tidigare händelser från demonstrationerna i december tills idag. Tror Iran visste ganska tidigt att man hade själva skjutit ner planet men behövde tid för att verkligen utredda om det var deras egna styrkor som hade gjort det. Så man satte igång en snabb utredning och under tiden gick man ut med en lögn för att kunna agera samt utreda i fred. Man tog alltså det säkra före det osäkra att gå ut med att erkänna. När man hade alla korten på bordet och insåg att omvärlden också hade bevis på deras katastrofala misstag så fick man ta ett beslut. Det vill säga att man erkände det alla nästan var säkra på vad som hade hänt.

Hur kunde det hända är nästa fråga? Man får inte glömma att den iranska regimen har i decennier hjärntvättat och skrämd upp den iranska befolkningen att USA och dess allierade är jordens avskum som inget annat vill förinta Iran. Men även spätt på hatet. Nu när USA hade dödat en stor ledare inom Iran som också var älskad av folket samt precis gjort en missilattack mot amerikanska baser. Där man påstod dödat 80 amerikaner så skulle jag gissa på att varenda kotte inom armén, flygvapnet och flottan var på extremt hög beredskap samt taket var högt. När man plötsligt ser ett främmande mål på radarn utanför deras största flygplats så beslutar man snabbt att det är en fientligt. Den mänskliga faktorn spelar in stort här men även att iranska regimen samt deras medier har piskat upp stämningarna till obskyra nivåer. Allt som kunde ha gått fel, gick fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in