Om man söker på Flightradar24 (
https://www.flightradar24.com/data/flights/ps752#23732569) så finns hela planets färd fram till nedskjutning kvar. Det som förvånar mig mest är att befälen i luftvärnet inte ens hade denna hemsida uppe. Där syns all trafik med flygplan i realtid!
En annan sak som förvånar mig är att
planet stiger brant och hade nått enligt denna flightradar 7925 feet (2,4 km) när det sköts ned. En kryssningsrobot som anfaller och som de är rädda för går väl på lägre höjd och och
närmar sig målet på marken, inte stiger ifrån det?
Men man kanske inte skall vara förvånad? Efter kontakter med iranier i mitt yrkesliv är min erfarenhet att de flesta jag mött har mycket höga tankar om sin egen kompetens och förmåga. Tyvärr stämmer det sällan med verkligheten. Skulle gissa att det satt någon ung, livrädd, radaroperatör i någon liten hytt. De borde vara väl medvetna om att det första en fiende slår ut är luftförsvaret, så de kände sig nog som sittande ankor på en ankjakt! Så när de såg en liten "bliip" på den ryska "high-tech" utrustningen slog de tjattrande larm. Deras chef som var lika rädd som de själva rycktes med och beordrade eld och ropade samtidigt "Allah akbar!". Jag gissar att deras religösa domstol nu kommer att döma de värnpliktiga radaroperatörerna till döden så snart det går och att de försöker sopa igen alla spår till högre chefer.