2020-01-11, 13:45
Medlem
Gör pi:s (3.14...) värde det omöjligt för att slumpmässiga händelser kan inträffa? Eller tror ni det kan vara tvärtom? Man kan säkert undersöka rätt svar där tror jag.

Pi är ju en siffra där vi inte hittat någon exakt värde på. Jag tror den högsta värdet vad människor har räknat med sina datorer var nåt 10 triljoner decimaler.

Man behöver pi:s värde för att kunna kalkulera en cirkels omkrets t.ex. Eller veta dens diameter.

Om du ska kalkulera väldigt små partiklars omkrets. Då krävs det noggran undersökning.

Om det inte finns nåt värde för pi, är universum slumpmässigt, totalt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pi
Senast redigerad av WoWMeister 2020-01-11 kl. 13:48.
Citera
2020-01-11, 13:50
Bannlyst
Pi är ett irrationellt tal, så det är inte det att vi inte har hittat ett exakt värde, utan att det saknas ett exakt värde. Decimalerna fortsätter i oändlighet, precis som ”e” eller kvadratroten ur 2.
Citera
2020-01-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Pi är ett irrationellt tal, så det är inte det att vi inte har hittat ett exakt värde, utan att det saknas ett exakt värde. Decimalerna fortsätter i oändlighet, precis som ”e” eller kvadratroten ur 2.

Det där vad du skrev som jag fetstilade stämmer inte nödvändigtvis.
Citera
2020-01-11, 13:53
Medlem
Pi är kvoten mellan en cirkels omkrets och dess diameter. Det är helt bestämt och decimalerna är inte slumpmässiga alls utan blir samma varje gång man beräknar pi.

Däremot finns det massa andra saker i vårt universum som är slumpmässiga.
Citera
2020-01-11, 13:54
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det saknas inte ett exakt värde. Pi kan bara inte beskrivas exakt som ett decimaltal i basen 10.
Citera
2020-01-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWMeister
Jo, det han skrev stämmer. Annars hade det varit ett rationellt tal.
Citera
2020-01-11, 13:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det stämmer nödvändigtvis i basen 10.

https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_π_is_irrational
Citera
2020-01-11, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Jo, det han skrev stämmer. Annars hade det varit ett rationellt tal.

Grejen är det att det inte finns några bevis om pi:s decimaler är eviga eller inte. Och dessutom om den använder sig av någon specifik nummerupplösning.
Citera
2020-01-11, 13:56
Avslutad
Citat:
Att vi inte kan skriva ut ett oändligt antal decimaler betyder inte att vi inte kan uttrycka talet exakt. Pi har utan tvekan ett exakt värde.

Citat:
Jo, det gör det. Decimalutvecklingen fortsätter i all oändlighet och upprepar sig inte.
Citera
2020-01-11, 13:57
Avslutad
Citat:
Grejen är det att det inte finns några bevis om pi:s decimaler är eviga eller inte. Och dessutom om den använder sig av någon specifik nummerupplösning.
Ledsen att spräcka din bubbla, men bara för att du inte känner till något bevis eller saknar kunskaperna för att förstå ett sådant bevis betyder inte det att de inte finns.
Citera
2020-01-11, 13:59
Medlem
Citat:
Gör pi:s (3.14...) värde det omöjligt för att slumpmässiga händelser kan inträffa? Eller tror ni det kan vara tvärtom? Man kan säkert undersöka rätt svar där tror jag.

Pi är ju en siffra där vi inte hittat någon exakt värde på. Jag tror den högsta värdet vad människor har räknat med sina datorer var nåt 10 triljoner decimaler.

Man behöver pi:s värde för att kunna kalkulera en cirkels omkrets t.ex. Eller veta dens diameter.

Om du ska kalkulera väldigt små partiklars omkrets. Då krävs det noggran undersökning.

Om det inte finns nåt värde för pi, är universum slumpmässigt, totalt?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pi

Värdet på pi har inget att göra med slumpmässiga händelser, vare sig vi har värdet exakt eller inte.

Och vad gäller pi's decimaler så har det bevisats, flera gånger och på olika sätt, att pi är ett irrationellt tal. Irrationellt betyder att talet inte kan skrivas som ett heltalsbråk ( a/b ), och detta medför att pi's decimaler aldrig någonsin tar slut: oavsett hur många vi räknar ut så finns det oändligt många kvar att räkna ut.
Citera
2020-01-11, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Att vi inte kan skriva ut ett oändligt antal decimaler betyder inte att vi inte kan uttrycka talet exakt. Pi har utan tvekan ett exakt värde.

Jo, det gör det. Decimalutvecklingen fortsätter i all oändlighet och upprepar sig inte.

Vad skulle du säga om jag skulle säga till dig att du har exakt 50% chans att gissa rätt svar på att om pi har evigt med decimaler eller inte.

Svårt att veta i det här läget. En rolig grej med pi:s decimaler är att den gör diametern större/minde för varje decimal, men mer preciserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in