Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Videon blev nog avgörande tror jag, kudos till killen som filmade hela förloppet.
Han måste ha vetat vad som skulle ske. Vem står annars och filmar rakt upp i luften mitt i natten?
Citera
2020-01-11, 12:27
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Han måste ha vetat vad som skulle ske. Vem står annars och filmar rakt upp i luften mitt i natten?
Ja, men jag tänker mig att det kanske finns en del "flight-spotters" i landet, i brist på annan underhållning...
Citera
2020-01-11, 12:28
Medlem
Vasterass avatar

Man torde dock vara rejält jävla efterbliven om man skjuter ned ett flygplan som precis avgått ifrån en internationell flygplats.
Citera
2020-01-11, 12:28
Medlem
Aston-Martins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ryska LV system känns ju jävligt high tech, då de inte verkar kunna se skillnad på en amerikansk kryssningsmissil och ett civilt passagerarplan! Jävlar vad skit iranierna köp på sig! Undrar om de vill reklamera grejerna?

Ryska luftvärn och militärt i övrigt är rent skräp. Ryssarna tror man har bra grejer när det kommer från -60 talet. Amerikanarna är ungefär 50 år längre fram än ryssarna teknologiskt.
Citera
2020-01-11, 12:29
Medlem
Ukrainian Boeing 737 Plane has been shot down as a hostile object due to human error at a time of heightened US threats of war, the General Staff of the Iranian Armed Forces said in a statement on Saturday.
The statement said an expert invistigation by the General Staff of the Iranian Armed Forces after the Ukrainian airline company's Boeing 737 incident has found that flight 752 of the Ukrainian airlines has been shot down as a hostile flying object that was approaching a sensitive IRGC center and was shot down due to human error few hours after Iran's missile attack on the US and as Iran's military was expecting attacks by the US army.

"Following threats by the criminal US president and military commanders to strike a large number of targets on the Islamic Republic of Iran's territory in case of an Iranian attack and due to the unprecedented aerial movements in the region, the Islamic Republic of Iran's Armed Forces were on highest levels of alert to respond to any possible threats," the statement said.

"In the early hours after the missile attack, military flights of the US terrorist forces increased around the country and defense units received some reports about flying objects that were moving towards the country's strategic centers as several targets appeared on radar screens which made the air defense units more sensitive," it added.

"Under such sensitive and critical circumstances, flight number 752 of the Ukrainian airline company left Imam Khomeini airport and then approached a sensitive military center after a turn, positioning itselt at the altitude and form of a hostile flight and was hit because of a human error and unintentionally under such conditions, and as a result a number of our country men and women and some foreign citizens lost their lives," it added.

The statement extended the Iranian Armed Forces' appology and condolences to the families of the victims for the incident resulting from human error, and ensured prosecution of those guilty.

The Armed Forces also ensured that it will immediately start fundamental revisions and reforms in operational procedures to make such human errors impossible.
https://en.farsnews.com/newstext.aspx?nn=13981021000078

Förklaringen till tragedin finns i inlägget och orsaken är att US har en kriminell president enligt Iran, som dessutom är en stor lögnare, har hotat och trakasserat Iran med att bomba en massa mål i Iran.
Naturligtvis var det iranska försvaret under högsta alert och tog fel på en US kryssningsrobot när det istället var en Boeing 137.
Senast redigerad av Sagro 2020-01-11 kl. 12:50.
Citera
2020-01-11, 12:29
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ryska LV system känns ju jävligt high tech, då de inte verkar kunna se skillnad på en amerikansk kryssningsmissil och ett civilt passagerarplan! Jävlar vad skit iranierna köp på sig! Undrar om de vill reklamera grejerna?

Tolka radarbilder är inte lätt. Det krävs utbildning och träning och radaranläggningen i sig ser inte skillnad på en långdistansrobot eller ett stort flygplan.

Manual för SA-15, fast på ryska:
http://library.voenmeh.ru/cnau/09ZffWX1yllVMet.pdf
Citera
2020-01-11, 12:32
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Du borde ha nyktrat till vid det här laget. Flight 655 sköts ner över internationellt vatten. USA har bett om ursäkt. USA har betalat ett skadestånd som motsvarar 12 miljoner kronor person i dagens penningvärde, så dins procentsiffror är ju bara trams.

Ljuger du avsiktligt? Jag tycker du ska redigera ditt inlägg och skriva att det är dina spekulationer och inte fakta du kommer med.

Fakta:

1) USA sköt ner flight 655 över iranskt territorialvatten. Jorden är rund. 4 är en siffra.

Du kommer inte ifrån detta. Mupp.

2) USA har aldrig bett om ursäkt. Dock har man sagt att man uttrycker sorg eller nåt i den stilen. Jag kan tycka att det borde vara samma sak, men i internationella relationer är det tydligen inte så det funkar och ord vägs på guldvåg. Nåja.

3) USA betalade ut ca 61.8 miljoner dollar till efterlevande till 248 av offren. Det blir 249 000 dollar per offer. IKEA får betala 45 miljoner dollar till efterlevande till pojken som fick Malm-byrå över sig. 0,55% alltså. Lägg därtill inflation, så är vi kanske uppe i 1-2%, så visst, överdrift av mig att skriva 0,3. Men poängen kvarstår.

Referenser:

OBS: För läskunniga.

Det signerade avtalet mellan USA och Iran från International court of justice:

https://web.archive.org/web/20080229003159if_/http://www.icj-cij.org/docket/files/79/11131.pdf

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

Se referenserna på Wikipedia. Vi pratar inte foliehatt.com eller Twitter här.

Fakta.
Citera
2020-01-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, men jag tänker mig att det kanske finns en del "flight-spotters" i landet, i brist på annan underhållning...
Flight spotters som filmar nattetid har betydligt bättre teleobjektiv. Detta var något helt annat.
Citera
2020-01-11, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ljuger du avsiktligt? Jag tycker du ska redigera ditt inlägg och skriva att det är dina spekulationer och inte fakta du kommer med.

Fakta:

1) USA sköt ner flight 655 över iranskt territorialvatten. Jorden är rund. 4 är en siffra.

Du kommer inte ifrån detta. Mupp.

2) USA har aldrig bett om ursäkt. Dock har man sagt att man uttrycker sorg eller nåt i den stilen. Jag kan tycka att det borde vara samma sak, men i internationella relationer är det tydligen inte så det funkar och ord vägs på guldvåg. Nåja.

3) USA betalade ut ca 61.8 miljoner dollar till efterlevande till 248 av offren. Det blir 249 000 dollar per offer. IKEA får betala 45 miljoner dollar till efterlevande till pojken som fick Malm-byrå över sig. 0,55% alltså. Lägg därtill inflation, så är vi kanske uppe i 1-2%, så visst, överdrift av mig att skriva 0,3. Men poängen återstår.

Referenser:

OBS: För läskunniga.

Det signerade avtalet mellan USA och Iran från International court of justice:

https://web.archive.org/web/20080229003159if_/http://www.icj-cij.org/docket/files/79/11131.pdf

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

Se referenserna på Wikipedia. Vi pratar inte foliehatt.com eller Twitter här.

Fakta.
Och terroroffren i Sverige fick knappt 100 000 kr. Sluta försvara iran. Offren kmr aldrig få några pengar av den iranska regeringen.
Citera
2020-01-11, 12:35
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Flight spotters som filmar nattetid har betydligt bättre teleobjektiv. Detta var något helt annat.
Kanske, men det finns såklart alla möjliga varianter av spotters, hängivna sitt intresse med olika stark glöd. Med detta sagt, håller inte jag heller det för otroligt att filmaren/filmarna visste något som inte gemene man visste...
Citera
2020-01-11, 12:38
Medlem
goofers avatar
Citat:

Det är säkert många som väntar på en amerikansk motattack och därför är ute med telefoner.

Även civilbefolkningen måste kännt sig osäkra på om det kommer en attack eller inte.
Citera
2020-01-11, 12:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
"Tidigt på lördagsmorgonen erkände Iran officiellt att passagerarplanet hade skjutits ned av landets militär. Enligt statlig tv kom flygplanet nära en känslig militär anläggning, vilket fick militären att av misstag skjuta ner det. "

https://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-manskliga-faktorn-bakom-nedskjutning/

Vilket kvalificerat trams, planet följde ju precis den rutt det skulle.

Tycker inte man kan kalla detta ett ärligt erkännande av Iranierna. Tvärt om, de är pressade att bekräfta nedskjutningen för att det hela inte ska bli rent löjligt. Men i den processen så skyller de på precis alla andra som de kan. Död åt mullorna i Iran!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in