Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-11, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Tack! Kan du länka till intervjuerna med anhöriga?

De flesta har väl inte hunnit få hit sina kreti och pleti anhöriga så de är kvar hemma i Iran!
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Grundorsaken till olyckan är att ett civilt passagerarflygplan tilläts att flyga under pågående konflikt. Iran borde självklart ha stoppat all civil trafik omedelbart efter raketattackerna. Totalt vansinne att tillåta civil flygtrafik under de då rådande omständigheterna.
Grundorsaken till mordet på ~180 personer är snarare att Iran pysslar med saker som ligger över deras kompetensnivå.
Citera
Medlem
Detta fall stinker i min näsa,jag tror att nån eller några i planet avrättades rakt av
Citera
2020-01-11, 11:52
Medlem
Det är bara kompletta idioter och foliehattar som tror att Iran medvetet sköt ned ett civilt flygplan. Iran tog miste i den allmänna upphetsningen angående ett befarat amerikanskt flyganfall. Detta oförlåtliga misstag måste de ta fullt ansvar för, och att se deras utrikesminister skylla ifrån sig på USA är vidrigt. En vämjelig figur. Andra iranska företrädare har dock anständighet nog att inte göra det. Jag noterar att flygvapenchefen redan har lagt huvudet på stupstocken. Det hedrar honom, om det är sant och inte bara ett spel för gallerierna.
Citera
2020-01-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag kan inte se en enda fördel med att döda 177 personer, dom flesta ur den egna befolkningen. Det var en olyckshändelse, det hade säkert gått ut en order om att alla missilsystem skulle vara i högsta beredskap med anledning av det som Trump gjorde några dagar innan. Då kan det gå så här illa. Dagens missiler är målsökande, även om Irans missiler troligen är föråldrade jämfört med andra länders.

Det är ingen stor misil konst att skjuta ner ett gigantisk civilt flygplan som befinner sig i stigning.

Dessutom raketbaserade skyddsmisiler(Tor) . drar ALLTID iväg 2 raketer - mer eller mindre samtidigt - just för att oskadliggöra målet helt och hållet - "for the measure"
Citera
2020-01-11, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Trist olycka.

Ta av er foliehattarna kära barn.

En olycka är inte bara en olycka, det finns alltid en mänsklig faktor bakom och en ansvarig. Vad menar du med foliehatt?
Citera
2020-01-11, 11:55
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/5e19a3e309a2ea0011772389

Överbefälhavaren för flygvapnet tar på sig ansvaret.

"Under lördagseftermiddagen berättade Amirali Hajizadeh, en befälhavare inom det iranska revolutionsgardet och ansvarig för den division som sköt ner planet, att det hade skjutits ned av en kortdistansrobot.

– Jag önskar att jag vore död i stället för att behöva bevittna en sådan olyckshändelse, sade Amirali Hajizadeh till statlig tv.

I intervjun angav Hajizadeh ökade spänningar mellan USA och Iran som en orsak till att misstaget begicks. Passagerarplanet som sköts ned antogs vara en amerikansk kryssningsrobot."

---

"Tidigt på lördagsmorgonen erkände Iran officiellt att passagerarplanet hade skjutits ned av landets militär. Enligt statlig tv kom flygplanet nära en känslig militär anläggning, vilket fick militären att av misstag skjuta ner det. "

https://www.dn.se/nyheter/varlden/iran-manskliga-faktorn-bakom-nedskjutning/
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Iran air och UIA, nu står det 1-1.

Som sagt, flygplanet från Ukraina, dödsoffer hemmahörande i Sverige och Kanada.

Ukraina, Sverige och Kanada är lierade med USA i koalitionen som jobbar militärt i Irak.

UIA var ett lämpligt mål för att sända en signal till alla som stödjer USA i regionen.

Rätta mig om jag har fel, men inga iranska flygbolag startade eller landade den här morgonen, gäller Teherans båda flygplatser, däremot flög utländska bolag, gissa varför.
Det stämmer inte.

https://www.flightstats.com/v2/flight-tracker/departures/IKA?year=2020&month=1&date=8&hour=6

Iran air hade exempelvis ett flyg som gick till Arlanda. Sverige har i dagarna belagt Iran Air med flygförbud. Så jag antar att den kärran står på Arlanda och tickar in parkeringsavgift
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butkus
Detta fall stinker i min näsa,jag tror att nån eller några i planet avrättades rakt av
Ja...nåt är mystiskt här..hoppas dom kollar passagerare listorna noggrant..
Citera
2020-01-11, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hibiscrub
Hur många vill turista i Iran nu tror du förutom iranier boendes utomlands?

Det är ju uppenbart att de sköt ner planet av misstag när de väntade på USA:s B-52r och trodde att de skulle bli bombade till grus.

USA:s B-52 startar sannolikt inte från Teherans internationella flygplats, inte ens iranier kan tänka sig det.

Nej, det är inte uppenbart att luftvärnet trodde att UIA var ett amerikanskt B-52.

Höjd, kurs och startplats talade sitt tydliga språk.
Senast redigerad av OY 2020-01-11 kl. 12:00.
Citera
2020-01-11, 11:58
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo och det lyfte ju flera plan. Men enligt denna teorin var det alltså en enskild enhet som inte fått kontraorder från högre instans att nu är det flygtillstånd för civila i luften igen och därmed ska allt inte klassas som hot. De sitter fortsatt i sin kärra och ska klassa allt i luften som antingen en amerikansk inkommande missil eller flyg. Sedan att just detta flyg oturen att flyga in över denna enhets sektor.
Jag har något minne av att det dagarna efter 9/11 sköts ner ett plan, över Ukraina(?), av samma anledning, att någon hade aktiverat ett robotbatteri utan att flygledningen fått reda på det.
Citera
2020-01-11, 11:58
Medlem
tojos avatar
Skönt att denna historia får ett slut nu. Bra att de erkände till slut. Man kan undra om alla i ledningen, inklusive de som förnekade, visste vad som hänt. Har de så dålig koll tekniskt att de skjuter ner ett civilt plan, så är det inte säkert att allt för många visste vad som hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av nik145
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR284l/iran-erkanner-skot-ner-planet-av-misstag

Äckeliranierna går nu ut o säger att de sköt ner planet medvetet

Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in